Tösalt, våtservetter, sopsäckar och lysrör till kraftiga överpriser. Annonser på webbsajter som ingen någonsin besöker. Munviga telefonförsäljare har enligt SVT Uppdrag granskning under en femårsperiod lurat svenska kommuner och landsting till nonsensköp för 88 miljoner kronor.
– Vi var en av många kommuner som handlade varor på felaktigt sätt av det här företaget. Så ska det naturligtvis inte gå till, säger Jan-Olov Ragnarsson, kommundirektör i Kils kommun.
I december 2016 polisanmäler Kils kommun den person som handlat och även företaget, för att klarlägga om brott har begåtts. Ett år senare fattar åklagaren beslut om att lägga ner förundersökningen.
Ofta handlar det om provbeställningar som blivit till påstådda abonnemang. Köpen görs trots att leverantörerna funnits på diverse varningslistor. Det har knappast heller saknats ramavtal för aktuella produkter.
Malmö stad har mellan åren 2008 och 2017 betalat ut 1,8 miljoner kronor till blufföretag. Lysrören till vårdboendet Lindängelund är bara en av luringarna.
Helen Martinsson, avdelningschef för särskilt boende i Malmö stad, tycker att det är viktigt att vara transparent och berätta när och varför något går fel i organisationen:
– Det man kan konstatera är en olycklig omständighet där enskilda personer har brustit på grund av okunskap.
Redan efter det att värmländska medier för två år sedan uppmärksammade Kils storköp av avisningsmedel, som genom en analys visar sig mest vara gatusalt, skärpte kommunen rutiner och kontroller.
– Vår internkontroll brast vid dessa inköp, annars hade vi stoppat slöseriet mycket tidigare, säger Jan-Olov Ragnarsson.
Till de kommuner som inte kommit så långt bjuder Svensk Handel, som står bakom Varningslistan, sex praktiska tips.
– Låt oss svälta ut dessa bedragare och använda våra tillgångar till något bättre än att försörja ljusskygg kriminalitet, säger Per Geijer, säkerhetschef vid Svensk Handel.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer