Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Offentliga affären blir räddaren i nöden

ExpertkommentarNär kändiskockarna började engagera sig i den offentliga måltiden började statusen sakta höjas. Skolmaten blev en restaurang där eleven var gästen och de som lagade maten kockar. Det sista året har den offentliga affären dessutom blivit en livlina för en bransch i kris, skriver Linda Bjarle.

| 2021-03-04
Linda Bjarle är livsmedelscontroller och en av Inköpsrådets experter.

Om någon frågar mig vad jag arbetar med och jag svarar ”jag arbetar med livsmedelsupphandling inom kommunen” så får jag oftast i stället för beundrande tillrop snarare medlidsamma blickar.

Kommunalt arbete har mest förknippats med långsamma processer och människor i Birkenstock och gråa koftor. Skolmaten har i sin tur dragits med negativ jargong som ”bespisning” och ”bamba” och de som jobbar i offentliga kök har  kallats ”mattanter”.

Tvärtemot skolköken så har de privata restaurangavtalen alltid ansetts mer prestigefulla och svårfångade än de offentliga.

Privata kunder måste man jaga och smörja för att behålla medan de offentliga vann man, för att sedan kunna luta sig tillbaka resten av avtalsperioden. Det var i restaurangerna de riktigt kompetenta kockarna arbetade medan kvinnor i övre medelåldern värmde fiskpinnar i ett skolkök.

När kändiskockarna började engagera sig i den offentliga måltiden så började statusen sakta höjas.

Jamie Oliver kom 2005 med ett program där han ville förbättra den engelska skolmaten. Med skräckblandad förtjusning såg jag Jamie försöka lära storögda elever, som knappt visste att pommes var gjort av potatis, vad en purjolök var för någonting.

En svensk motsvarighet kom några år senare med programmet ”Matakuten” som handlade om bristerna inom de svenska skolköken. Kändiskockarna kom in som experter som skulle ”lyfta” skolköken. Detta rörde upp mycket känslor och de offentliga kockarna kände sig kränkta av de hippa restaurangkockarna. Polariseringen var total.

Säga vad man vill om dåtidens häxjakt på den offentliga maten, men den resulterade i att man började arbeta på ett nytt sätt. Man gick ifrån att bara vara en servicefunktion till att inse att man faktiskt kunde göra skillnad.

Skolmaten blev inte bara en bespisning utan en restaurang där eleven var gästen och de som lagade maten titulerades kockar i stället för ekonomibiträden.

Skolmaten blev ett sätt för en kommun att profilera sig. I snabb takt övergav restaurangkockarna den privata marknaden och började i stället i skolköken som lockade med betydligt mer humana arbetstider.

När jag började med livsmedelsupphandling på grossistsidan för cirka 15 år sedan så såg anbudsförfrågningarna från kommunerna helt annorlunda ut än vad de gör i dag.

Sortimentspecifikationerna var fulla med krav på ”Findus oxjärpar” eller ”Blå Bands brunsås”. Inget ”eller likvärdigt” där inte!

Om kraven på olika varumärken var många så var kraven på hållbarhet djurvälfärd betydligt färre. Precis som synen på de offentliga köken så ändrades med tiden sättet man ställde krav i livsmedelsupphandlingar.

I takt med att hållbarhetsfrågan fått allt större fokus så har man i dag insett vilken maktfaktor offentlig upphandling är. Genom att ställa långtgående hållbarhetskrav i livsmedelsupphandlingar kan vi driva marknaden till bättre djurvälfärd och mer etiskt producerade varor på våra anbud.

I dag har vi till stor del den offentliga maten att tacka för att ha drivit utvecklingen framåt.

Det sista året har den offentliga affären blivit en livlina för en bransch i kris. När de privata restaurangerna måste stänga på grund av pandemin så kan de offentliga köken fortfarande hålla öppet och ge en inkomst till livsmedelsgrossister och producenter som kämpar för sin existens.

Den offentliga affären har blivit en stabil  affärspartner i en osäker marknad.

Linda Bjarle
Livsmedelscontroller, Helsingborgs stad

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Linda Bjarle

Livsmedels­controller vid Helsingborgs stad sedan år 2012. Linda tog sin examen som kostekonom vid Göteborgs universitet och började därefter hos livsmedels­grossisten Martin & Servera. Först som innesäljare, sedan anbudsläggare, anbudskoordinator och sist anbudsanalytiker. Håller just nu på att ta fram sortimentet till en ny upphandling av en huvudgrossist av livsmedel med avtalsstart nästa höst. Intensivt men väldigt roligt!
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl

Nytt från Upphandling24

  • Gjorde verkstad av sina krav
  • Vill se statistik från krona ett
  • Så ska KKV beräkna böter
  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott