Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Nytt år, nya möjligheter!

ExpertkommentarSå här i början av året är det spännande att blicka framåt och fundera på vad som 2023 har att erbjuda! Framför allt tänker jag på kommande beslut kring Konkurrensverkets utökade sanktions- och utredningsmöjligheter i sin tillsyn över upphandlingslagstiftningen, skriver Magnus Johansson.

| 2023-01-09
Magnus Johansson, konkurrens- och upphandlingsexpert på Företagarna.

Enligt förslaget kommer bland annat Konkurrensverket att få fatta beslut om upphandlingsskadeavgift i första instans och taket för upphandlingsskadeavgift att höjas från nuvarande tio miljoner kronor till 20 miljoner kronor. Om allt går i land förstås.

Konkurrensverket fyller en viktig funktion som tillsynsmyndighet över upphandlingslagstiftningen, inte minst ur en leverantörssynpunkt. Att lämna tips till Konkurrensverket är något som jag predikar om någon leverantör misstänker att allt inte gått rätt till i en upphandling.

Som leverantör är denna möjlighet ett bra komplement till övriga rättsmedel och ger leverantörerna en chans att påtala oegentligheter, särskilt om det finns misstankar kring korruption och jäv.  Att ge Konkurrensverket beslutanderätt i ärenden om upphandlingsskadeavgift i första instans känns rimligt, framför allt mot bakgrund av att det speglar befogenheterna i konkurrenslagstiftningen och att Konkurrensverkets bifallsfrekvens avseende ansökningar till domstol är mycket hög.

Vi kan även hoppas att det bidrar till effektivitetsvinster som gör att Konkurrensverket kan handlägga än fler ärenden!

Upphandlingsskadeavgiftens storlek är också av stor betydelse. Nuvarande beloppsgräns på tio miljoner kronor innebär i praktiken att upphandlingar av mer betydande värden inte sanktioneras lika svidande som upphandlingar av lägre värden.

I många fall är det just upphandlingarna av större värden som har den största konkurrenshämmande effekten. Då känns det rimligt att höja beloppsgränsen till 20 miljoner kronor. En höjd avgift kommer säkerligen även att verka mer avskräckande. så att lagstiftningen efterlevs i högre grad.

I sammanhanget vill jag även särskilt adressera den debattartikel som Ellen Hausel Heldahl (Svenskt Näringsliv), Ulrica Dyrke (Almega) och jag lyfte tidigare i juni 2022 om försäkringar avseende upphandlingsavgift.

Är det inte märkligt att det tillåts att upphandlande organisationer kan teckna en försäkring som skyddar mot överträdelser av upphandlingslagstiftningen? En lagstiftning som är leverantörsskyddande och ska verka för att våra skattemedel spenderas på bästa sätt?

Ett ärende har initierats hos Finansinspektionen, som är tillsynsmyndighet över bland annat försäkringsområdet. Låt oss hoppas att dessa försäkringar inte längre kommer att få se dagens ljus, eller i vart fall begränsas.

För vad är annars vitsen med att höja taket för upphandlingsskadeavgift till 20 miljoner kronor? I praktiken kommer höjningen av taket att undergrävas, då de upphandlande organisationer som tecknat försäkringen antagligen bara kommer att få en förhöjd försäkringspremie. Det är sannerligen inte något som kommer att bidra till ett bättre upphandlingsklimat!

Det kan konstateras att den offentliga upphandlingen aldrig sover eller tar paus, det händer alltid något! Det gör att rättsområdet är både dynamiskt och spännande att följa.

Låt oss hoppas på att 2023 blir ett riktigt gott upphandlingsår!

Magnus Johansson
Konkurrens- och upphandlingsexpert på Företagarna

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Bo Nordlin

Grundare och chefredaktör för Inköpsrådet. Bo Nordlin har även grundat Upphandling24 och varit dess chefredaktör fram till september 2015.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl