Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Nya verkligheten kräver samarbete

ExpertkommentarVår omvärld med krig, inflation, räntehöjningar och höjda energipriser påverkar oss, och även den offentliga affären. I stället för att tala om affärsmöjligheter i offentlig verksamhet undrar vissa leverantörer hur de ska ta sig ur ett upphandlat kontrakt, skriver Magnus Johansson, Företagarna.

| 2022-10-25
Magnus Johansson, konkurrens- och upphandlingsexpert på Företagarna.

Invasion av Ukraina, inflation, räntehöjningar, skenande el- och drivmedelspriser. Ja listan skulle kunna göras ännu längre. Vår omvärld påverkar oss mer än kanske någonsin och inte minst även den offentliga affären.

I stället för att tala om affärsmöjligheter i offentlig upphandling har pendeln slagit åt det direkt motsatta hållet för vissa leverantörer. Hur kan jag ta mig ur ett upphandlat kontrakt? Vem hade kunnat förutspå hur framtiden skulle utvecklas när man som leverantör ingick det där kontraktet för tre år sedan? När Sverige sakteliga började återhämta sig från pandemin trodde kanske ingen att det skulle bli värre. Men så blev det, och detta kanske bara är början?

Företagarna organiserar många branscher och såklart påverkas vissa branscher mer än andra av en orolig omvärld. Låt oss ta ett exempel.

Drivmedelstunga branscher har sedan länge slagit i taket gällande indexregleringar och tillåtna prisjusteringar i upphandlade avtal. Frågan som uppkommer blir då ”Vem ska stå för kostnaden?”. Här är det varken leverantör eller upphandlade organisation som ska ta hela smällen förstås. Men hur ska denna fördelning se ut?

Dialog är förstås en bra början på att försöka komma till bukt med utmaningarna. Vissa upphandlande organisationer är mer välvilligt inställda att samarbeta med leverantörerna, medan andra skramlar med viten eller andra avtalade sanktioner.

Leverantörer måste påvisa sina kostnadsökningar men brottas med vilka uppgifter som de upphandlande organisationerna kräver in som bevis. Inte sällan träffas även vissa uppgifter av sekretess, vilket omöjliggör att fullfölja begäran från den upphandlande organisationen.

Men någonstans måste avstamp tas i frågan om hur viktigt det är för vårt välfärdssamhälle att hjulen fortsätter rulla? Vad händer när skolskjutsen eller mattransporten inte kommer fram?

Det finns ett visst motstånd i viljan att ändra ett redan upphandlat avtal. Med all förståelse, ändras förutsättningarna väsentligt så riskerar den upphandlande organisationen att ingå en otillåten direktupphandling.

Men låt inte detta ligga som en blöt filt över de faktiska åtgärderna som lagligen kan vidtas. Helt klart är att avstamp måste tas i avtalsvillkoren, som kommer att bli en mycket aktuell fråga även i kommande upphandlingar. Leverantörer kommer nu mer än tidigare att lusläsa avtalsvillkor, inte minst ur ett riskfördelningsperspektiv.

Här gäller det att ge leverantörerna rimliga förutsättningar och öka incitamenten att kunna fullgöra leveranser enligt avtal. Annars riskerar de offentliga affärerna att bli väsentligt dyrare.

Det finns även anledning att se över kontraktens löptid så att leverantörerna kan få bättre möjligheter att räkna på affären. Ju lättare det blir att kunna förutse kommande avtalsperiods fluktuationer, desto bättre kommer anbuden att bli. En annonserad upphandling med lång kontraktstid och därtill vida påkopplade sanktionsmöjligheter kan få till följd att den upphandlande organisationen helt enkelt inte får in några anbud, vilket inte skulle gynna någon av parterna.

Vi – beställare och leverantörer – måste samarbeta kring vår nya verklighet och göra allt vi kan för att mildra återverkningarna av vår omvärld. Jag hoppas att vi snart kan blicka tillbaka på denna tid och tänka: vi kämpade och vi klarade det!

Magnus Johansson
Konkurrens- och upphandlingsexpert på Företagarna

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Magnus Johansson

Magnus Johansson är jurist och jobbar som konkurrens- och upphandlingsexpert på Företagarna, Sveriges största företagarorganisation.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl