Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Nya verkligheten kräver samarbete

ExpertkommentarVår omvärld med krig, inflation, räntehöjningar och höjda energipriser påverkar oss, och även den offentliga affären. I stället för att tala om affärsmöjligheter i offentlig verksamhet undrar vissa leverantörer hur de ska ta sig ur ett upphandlat kontrakt, skriver Magnus Johansson, Företagarna.

| 2022-10-25
Magnus Johansson, konkurrens- och upphandlingsexpert på Företagarna.

Invasion av Ukraina, inflation, räntehöjningar, skenande el- och drivmedelspriser. Ja listan skulle kunna göras ännu längre. Vår omvärld påverkar oss mer än kanske någonsin och inte minst även den offentliga affären.

I stället för att tala om affärsmöjligheter i offentlig upphandling har pendeln slagit åt det direkt motsatta hållet för vissa leverantörer. Hur kan jag ta mig ur ett upphandlat kontrakt? Vem hade kunnat förutspå hur framtiden skulle utvecklas när man som leverantör ingick det där kontraktet för tre år sedan? När Sverige sakteliga började återhämta sig från pandemin trodde kanske ingen att det skulle bli värre. Men så blev det, och detta kanske bara är början?

Företagarna organiserar många branscher och såklart påverkas vissa branscher mer än andra av en orolig omvärld. Låt oss ta ett exempel.

Drivmedelstunga branscher har sedan länge slagit i taket gällande indexregleringar och tillåtna prisjusteringar i upphandlade avtal. Frågan som uppkommer blir då ”Vem ska stå för kostnaden?”. Här är det varken leverantör eller upphandlade organisation som ska ta hela smällen förstås. Men hur ska denna fördelning se ut?

Dialog är förstås en bra början på att försöka komma till bukt med utmaningarna. Vissa upphandlande organisationer är mer välvilligt inställda att samarbeta med leverantörerna, medan andra skramlar med viten eller andra avtalade sanktioner.

Leverantörer måste påvisa sina kostnadsökningar men brottas med vilka uppgifter som de upphandlande organisationerna kräver in som bevis. Inte sällan träffas även vissa uppgifter av sekretess, vilket omöjliggör att fullfölja begäran från den upphandlande organisationen.

Men någonstans måste avstamp tas i frågan om hur viktigt det är för vårt välfärdssamhälle att hjulen fortsätter rulla? Vad händer när skolskjutsen eller mattransporten inte kommer fram?

Det finns ett visst motstånd i viljan att ändra ett redan upphandlat avtal. Med all förståelse, ändras förutsättningarna väsentligt så riskerar den upphandlande organisationen att ingå en otillåten direktupphandling.

Men låt inte detta ligga som en blöt filt över de faktiska åtgärderna som lagligen kan vidtas. Helt klart är att avstamp måste tas i avtalsvillkoren, som kommer att bli en mycket aktuell fråga även i kommande upphandlingar. Leverantörer kommer nu mer än tidigare att lusläsa avtalsvillkor, inte minst ur ett riskfördelningsperspektiv.

Här gäller det att ge leverantörerna rimliga förutsättningar och öka incitamenten att kunna fullgöra leveranser enligt avtal. Annars riskerar de offentliga affärerna att bli väsentligt dyrare.

Det finns även anledning att se över kontraktens löptid så att leverantörerna kan få bättre möjligheter att räkna på affären. Ju lättare det blir att kunna förutse kommande avtalsperiods fluktuationer, desto bättre kommer anbuden att bli. En annonserad upphandling med lång kontraktstid och därtill vida påkopplade sanktionsmöjligheter kan få till följd att den upphandlande organisationen helt enkelt inte får in några anbud, vilket inte skulle gynna någon av parterna.

Vi – beställare och leverantörer – måste samarbeta kring vår nya verklighet och göra allt vi kan för att mildra återverkningarna av vår omvärld. Jag hoppas att vi snart kan blicka tillbaka på denna tid och tänka: vi kämpade och vi klarade det!

Magnus Johansson
Konkurrens- och upphandlingsexpert på Företagarna

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Magnus Johansson

Magnus Johansson är jurist och jobbar som konkurrens- och upphandlingsexpert på Företagarna, Sveriges största företagarorganisation.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…

Senaste inläggen

  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026