Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Nya verkligheten kräver samarbete

ExpertkommentarVår omvärld med krig, inflation, räntehöjningar och höjda energipriser påverkar oss, och även den offentliga affären. I stället för att tala om affärsmöjligheter i offentlig verksamhet undrar vissa leverantörer hur de ska ta sig ur ett upphandlat kontrakt, skriver Magnus Johansson, Företagarna.

| 2022-10-25
Magnus Johansson, konkurrens- och upphandlingsexpert på Företagarna.

Invasion av Ukraina, inflation, räntehöjningar, skenande el- och drivmedelspriser. Ja listan skulle kunna göras ännu längre. Vår omvärld påverkar oss mer än kanske någonsin och inte minst även den offentliga affären.

I stället för att tala om affärsmöjligheter i offentlig upphandling har pendeln slagit åt det direkt motsatta hållet för vissa leverantörer. Hur kan jag ta mig ur ett upphandlat kontrakt? Vem hade kunnat förutspå hur framtiden skulle utvecklas när man som leverantör ingick det där kontraktet för tre år sedan? När Sverige sakteliga började återhämta sig från pandemin trodde kanske ingen att det skulle bli värre. Men så blev det, och detta kanske bara är början?

Företagarna organiserar många branscher och såklart påverkas vissa branscher mer än andra av en orolig omvärld. Låt oss ta ett exempel.

Drivmedelstunga branscher har sedan länge slagit i taket gällande indexregleringar och tillåtna prisjusteringar i upphandlade avtal. Frågan som uppkommer blir då ”Vem ska stå för kostnaden?”. Här är det varken leverantör eller upphandlade organisation som ska ta hela smällen förstås. Men hur ska denna fördelning se ut?

Dialog är förstås en bra början på att försöka komma till bukt med utmaningarna. Vissa upphandlande organisationer är mer välvilligt inställda att samarbeta med leverantörerna, medan andra skramlar med viten eller andra avtalade sanktioner.

Leverantörer måste påvisa sina kostnadsökningar men brottas med vilka uppgifter som de upphandlande organisationerna kräver in som bevis. Inte sällan träffas även vissa uppgifter av sekretess, vilket omöjliggör att fullfölja begäran från den upphandlande organisationen.

Men någonstans måste avstamp tas i frågan om hur viktigt det är för vårt välfärdssamhälle att hjulen fortsätter rulla? Vad händer när skolskjutsen eller mattransporten inte kommer fram?

Det finns ett visst motstånd i viljan att ändra ett redan upphandlat avtal. Med all förståelse, ändras förutsättningarna väsentligt så riskerar den upphandlande organisationen att ingå en otillåten direktupphandling.

Men låt inte detta ligga som en blöt filt över de faktiska åtgärderna som lagligen kan vidtas. Helt klart är att avstamp måste tas i avtalsvillkoren, som kommer att bli en mycket aktuell fråga även i kommande upphandlingar. Leverantörer kommer nu mer än tidigare att lusläsa avtalsvillkor, inte minst ur ett riskfördelningsperspektiv.

Här gäller det att ge leverantörerna rimliga förutsättningar och öka incitamenten att kunna fullgöra leveranser enligt avtal. Annars riskerar de offentliga affärerna att bli väsentligt dyrare.

Det finns även anledning att se över kontraktens löptid så att leverantörerna kan få bättre möjligheter att räkna på affären. Ju lättare det blir att kunna förutse kommande avtalsperiods fluktuationer, desto bättre kommer anbuden att bli. En annonserad upphandling med lång kontraktstid och därtill vida påkopplade sanktionsmöjligheter kan få till följd att den upphandlande organisationen helt enkelt inte får in några anbud, vilket inte skulle gynna någon av parterna.

Vi – beställare och leverantörer – måste samarbeta kring vår nya verklighet och göra allt vi kan för att mildra återverkningarna av vår omvärld. Jag hoppas att vi snart kan blicka tillbaka på denna tid och tänka: vi kämpade och vi klarade det!

Magnus Johansson
Konkurrens- och upphandlingsexpert på Företagarna

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Magnus Johansson

Magnus Johansson är jurist och jobbar som konkurrens- och upphandlingsexpert på Företagarna, Sveriges största företagarorganisation.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025