Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Nya regler slår hårt mot LUF och LUFS

JuridikSka samtliga nya annonseringsregler verkligen gälla för LUF och LUFS? Den frågan ställer Per Werling och Kristian Nilsson med anledning av de nya enhetliga annonseringsregler som gäller från den 1 januari.

| 2020-12-16
Kristian Nilsson, produktionsansvarig, Pabliq, och Per Werling, E-Avrop.

Nya enhetliga annonseringsregler kommer att gälla från och med den 1 januari 2021 för icke direktivstyrda upphandlingar som genomförs i enlighet med LOU, LUF, LUK samt LUFS.

De nya reglerna innebär bland annat att samtliga icke direktivstyrda upphandlingar ska efterannonseras vilket sannolikt kommer att få stora och eventuellt oönskade konsekvenser för upphandlande enheter och myndigheter som genomför upphandlingar i enligt med LUF samt LUFS.

Sedan tidigare har det varit obligatoriskt för upphandlande myndigheter och enheter att efterannonsera sina direktivstyrda upphandlingar. Vilka uppgifter som ska anges i direktivstyrda efterannonser är dock specifika för varje enskild upphandlingslag.

Skälet bakom de specifika reglerna är de helt skilda förutsättningar som exempelvis råder inom den klassiska sektorn och försörjningssektorn. En uppgift avseende kontraktsvärde kan vara oerhört känslig för en enhet som följer LUF och tämligen harmlös för en myndighet som följer LOU.

Av detta skäl finns det vid direktivstyrda efterannonser inom försörjningssektorn möjlighet att i efterannonsen ange huruvida inköparen medger att de känsliga uppgifterna publiceras i annonsen.

Reglerna innebär att statistik inkommer och att de enskilda uppgifterna kan undantas från publicering. 

Vilka uppgifter som efter årsskiftet ska anges i icke direktivstyrda upphandlingar återfinns i Upphandlingsförordning (2016:1162) och gäller för samtliga upphandlingar som annonserats i enlighet med LOU, LUF, LUK samt LUFS. I 14 § anges vilka uppgifter som ska anges i annonser om anbudsinfordran och i paragraf 14c anges vilka uppgifter som ska anges i efterannonser.

Enligt 14c § är det bland annat obligatoriskt att i efterannonser ange:

5. namn, organisationsnummer och kontaktuppgifter avseende den eller de som har tilldelats kontraktet eller ramavtalet,
6. om det är sannolikt att underleverantörer kommer att användas för utförande av kontraktet,
7. det uppskattade värdet av kontraktet eller ramavtalet vid tidpunkten för efterannonsen, och
8. hur många anbud som har lämnats i upphandlingen.

Enligt de direktivstyrda reglerna, vilka framgår av BILAGA XII i försörjningsdirektivet och som realiserats i Standardformulär 6, är det möjligt att indikera att man inte medger publicering av ovanstående uppgifter, en möjlighet som förefaller saknas i Upphandlingsförordningen.

Enligt 14c § är det därutöver obligatoriskt att i efterannonser ange:

6. om det är sannolikt att underleverantörer kommer att användas för utförande av kontraktet,

Denna uppgift är frivillig i direktivstyrda efterannonser inom försörjningssektorn.

Om vi tittar närmare på vilka uppgifter s om faktiskt är obligatoriska att ange i Standardformulär 18 – Meddelande om tilldelning av kontrakt på försvars- och säkerhetsområdet (se Kommissionens genomförandeförordning 2015/1986) så kan vi se att ungefär hälften av de uppgifter som gjorts obligatoriska i Upphandlingsförordningen (2016:1162) är frivilliga att lämna i Standardformulär 18.

Vi tror att de flesta vet att uppgifter avseende kontrakt och ramavtal kan vara mycket känsliga i upphandlingar som genomförs enligt LUF eller LUFS. Med anledning av ovanstående så ställer vi oss frågan om det verkligen är lagstiftarens syfte att de icke-direktivstyrda reglerna ska vara mer omfattande och långtgående än de direktivstyrda reglerna?

Är det rimligt att upphandlande enheter och myndigheter som agerar inom försörjningssektorn eller inom försvars- och säkerhetssektorn ska behöva lämna ut kommersiellt känsliga uppgifter i icke-direktivstyrda upphandlingar och samtidigt slippa vid direktivstyrda upphandlingar?

Vi vill också nämna att det enligt Upphandlingsförordning 14 § är obligatoriskt att ange värde i annonser om anbudsinfordran, denna uppgift är som ni säkert redan listat ut frivillig i direktivstyrda upphandlingar inom försörjnings- samt försvars- och säkerhetssektorn.

Per Werling 
Upphandlingsjurist
E-Avrop

Kristian Nilsson
Produktionsansvarig
Pabliq

Läs mer: LUFSUpphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?

Nytt från Upphandling24

  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden
  • Uppsalamålet: 4, 5 eller 7 villkor
  • Stiftelseaffär med efterräkningar
  • Alla leverantörer ska inte vara lika

Kommentarer från läsarna

Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…
Anna : Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Intressant vore om leverantören hade utfört tjänsten med gamla fordon utan att kommunen officiellt accepterat det genom ett tilläggsavtal. Då…
Björn : Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Så spännande. Man får känsla att det är mycket som inte kom upp till ytan. Jag tror kommunen vet mer…
Johan : Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Tack för en bra genomgång! Ogiltiga och olämpliga anbud hanteras alltså olika. Ogiltiga är bland annat "anbud som inte överensstämmer…

Senaste inläggen

  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025