Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU

Juridisk krönikaEU-domstolen har nyligen uttalat att leverantörer från vissa länder utanför EU kan eller måste diskrimineras i förhållande till EU-leverantörer. Nu finns en ny en vägledning om hur EU-domstolens avgöranden ska tolkas. Advokaterna Kristian Pedersen och Albin Nyrén, Kahn Pedersen, redogör för vad det innebär för upphandlande myndigheter.

| 2025-05-21
EU-domstolen har nyligen uttalat att leverantörer från vissa länder utanför EU kan eller måste diskrimineras i förhållande till EU-leverantörer. Nu finns en ny en vägledning och advokaterna Albin Nyrén och Kristian Pedersen, Kahn Pedersen, redogör för vad det innebär för upphandlande myndigheter.

BAKGRUND:

Under det senaste året har EU-domstolen meddelat två avgöranden, Kolin (C-652/22) och Qingdao (C-266/22), som handlar om att leverantörer från vissa länder utanför EU, som inte har frihandelsavtal med EU – däribland Turkiet och Kina – inte har några rättigheter enligt upphandlingsdirektiven. Avgörandena innebär bland annat att upphandlande myndigheter kan välja att utesluta leverantörer från sådana länder (så kallade tredjelandsleverantörer) från att delta i offentliga upphandlingar, eller att diskriminera dem i samband med anbudsutvärderingar. För en närmare redogörelse för avgörandena, se till exempel tidigare artikel: ”Leverantörer från tredjeland kan uteslutas” på Inköpsrådet.

Även om EU-domstolen var tydlig i slutsatsen att leverantörer från vissa länder utanför EU inte har några rättigheter enligt upphandlingsdirektiven, gav avgörandena upphov till ytterligare frågor. Omfattas upphandlingar under tröskelvärdena? Måste myndigheten på förhand ange att dessa leverantörer kan komma att diskrimineras? Vad gäller om anbudsgivaren är etablerad inom EU, men kontrolleras av exempelvis ett kinesiskt företag?

Nu har EU-kommissionen publicerat en vägledning om EU-domstolens avgöranden Kolin och Qingdao, och därmed gett sin syn på vissa av dessa frågor. I det följande kommer vi att redogöra för de viktigaste delarna av vägledningen.

EU-KOMMISSIONENS TOLKNING AV KOLIN OCH QINGDAO:

Kommissionen konstaterar vid flera tillfällen att det är upp till den enskilda upphandlande myndigheten att avgöra om leverantörer från berörda länder utanför EU ska uteslutas eller på annat sätt diskrimineras. Sverige kan med andra ord inte besluta om generella regler som tvingar upphandlande myndigheter att acceptera eller diskriminera leverantörer från vissa utpekade länder utanför EU. Upphandlande myndigheter kan dock anta interna förhållningsregler.

Det innebär att upphandlande myndigheter kan fatta principbeslut om att anbud från leverantörer från exempelvis Kina alltid ska förkastas, att leverantörer från Turkiet alltid ska få ett prispåslag om 50 procent, att leverantörer från Kazakstan alltid ska behandlas på samma sätt som EU-leverantörer, eller att dessa leverantörer ska hanteras från fall till fall.

För att underlätta för enskilda upphandlare och för att säkerställa en enhetlighet ståndpunkt inom respektive upphandlande myndighet, anser vi dock att det är lämpligt att upphandlande myndigheter fattar någon form typ av principbeslut om hur leverantörer från berörda länder ska hanteras.

Kommissionen anser vidare att EU-domstolens uttalanden gäller för upphandlingar både under och över tröskelvärdena.

Kommissionens vägledning är inte helt tydlig vad det gäller anbud från ett konsortium med en eller flera leverantörer från länder utanför EU, eller anbud från en europeisk leverantör som åberopar kapacitet hos ett företag utanför EU eller använder en underleverantör från ett land utanför EU. Vi tolkar dock vägledningen som att kommissionen anser att det är möjligt att diskriminera även sådana anbud och leverantörer, men att det krävs en bedömning från fall till fall. Kommissionen verkar bland annat anse att den upphandlande myndigheten ska beakta hur stor del av leveransen som härrör från sådana icke-europeiska leverantörer.

AVSLUTANDE KOMMENTARER:

EU-kommissionens vägledning är inte rättsligt bindande för myndigheter eller domstolar, utan innehåller endast kommissionens tolkning av vad EU-domstolens uttalanden i Kolin och Qingdao innebär. Enligt vår erfarenhet är det dock sannolikt att svenska domstolar skulle lägga relativt stor vikt vid kommissionens ställningstagande, om någon av de frågor som kommissionen uttalar sig om skulle bli föremål för rättslig prövning. En myndighet som kommer i kontakt med ett anbud från en tredjelandsleverantör gör därför klokt i att förhålla sig till kommissionens ställningstagande och kommer i så fall att ha goda argument i händelse av en domstolsprocess.

Vägledningen ger svar på vissa av de frågor som många ställde sig efter att ha läst Kolin och Qingdao. Exempelvis gäller EU-domstolens slutsatser, enligt kommissionen, för upphandlingar både under och över tröskelvärdena. Vidare krävs det inte att upphandlande myndigheter anger i upphandlingsdokumenten att tredjelandsleverantörer kan komma att särbehandlas negativt. Det finns dock vissa utestående frågor, bland annat den kanske viktigaste frågan: vad gäller för varor och tjänster från tredjeländer när anbudsgivaren är etablerad inom EU, dvs. om en europeisk leverantör säljer exempelvis kinesiska varor?

Vår uppfattning är att det under vissa omständigheter kan vara möjligt att åtminstone premiera europeiska produkter, utan att automatiskt förkasta anbud från leverantörer från länder utanför EU. Det lär dock kräva argument anpassade till den aktuella upphandlingen. Det kan exempelvis handla om att den upphandlande myndigheten tillförs ett objektivt mervärde om leverantören är etablerad inom EU eller har sin produktion inom EU. Däremot är det sannolikt inte tillåtet att hänvisa till att den upphandlande myndigheten rent generellt vill premiera europeiska leverantörer.

I avvaktan på ytterligare vägledning går det inte att veta säkert om vi har rätt, men vi kan konstatera att åtminstone Förvaltningsrätten i Uppsala har kommit till en liknande slutsats i mål nummer 4031-24, där domstolen fann att det var tillåtet att vid utvärderingen premiera leverantörer som tillhandahöll produkter tillverkade inom EU.

Alldeles oavsett detta är vi övertygade om att utvecklingen mot en upphandlingsrätt som i större utsträckning stänger ute leverantörer från vissa länder utanför EU, till förmån för europeiska leverantörer, är här för att stanna. Vi har redan sett exempel på detta i form av IPI-förordningen (läs mer här) och EU:s kommande översyn av upphandlingsdirektiven, där en uttalad ambition är att möjliggöra för upphandlande myndigheter att premiera produkter från EU för vissa strategiska sektorer och teknologier.

Text: Kristian Pedersen, Albin Nyrén, Kahn Pedersen

Läs mer: Juridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…

Senaste inläggen

  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026