Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ny dom om ensamrätt i ramavtal

RättsfallsanalysHögsta domstolen har prövat om ett offentligt upphandlat ramavtal inneburit en ensamrätt för leverantören att få avrop av tjänster som omfattas av ramavtalet. Advokaterna Christian Härdgård, Martin Bogg och Torben Beck Johansson, Advokatfirman Delphi, refererar domen.

| 2021-08-23
Advokaterna Martin Bogg och Christian Härdgård, Advokatfirman Delphi.

Sammanfattning
Högsta domstolen anser att ett ramavtal kan innebära en ensamrätt för leverantören. Om myndigheten köper tjänster som omfattas av ramavtalet av någon annan leverantör kan det innebära ett avtalsbrott.

För att nå den slutsatsen krävs en tolkning av det individuella avtalet i avsaknad av uttryckliga bestämmelser som reglerar ensamrätt. Högsta domstolen visar även att domstolar kan göra den tolkningen i ljuset av vad domstolen anser vara en förnuftig och rimlig reglering. Till exempel långtgående förpliktelser för leverantören kan vara en av många omständigheter som talar för att ett ramavtal ska ge leverantören en sådan ensamrätt.  

Fakta i målet
Nordens Välfärdcenter hade genomfört en upphandling av tjänster inom områdena information, varumärke och integrerad kommunikation enligt LOU. En konsult tilldelades kontraktet och parterna ingick sedan ett ramavtal för en fyraårsperiod.

Ramavtalet med bilagor föreskrev bland annat att avtal endast skulle ingås med en leverantör och leverantören hade åtagit sig att kunna leverera enligt ramavtalet. Parterna hade vidare rätt att säga upp avtalet med tolv månaders uppsägningstid.

Konsulten väckte senare talan och begärde skadestånd av Nordens Välfärdcenter, på grund av att Nordens Välfärdscenter enligt konsulten hade köpt in tjänster som omfattades av ramavtalet av andra aktörer i strid med ramavtalet. Ramavtalet föreskrev dock inte någon uttrycklig ensamrätt för konsulten. Nordens Välfärdscenter invände att ramavtalet inte gav konsulten någon ensamrätt till tjänster som omfattades av avtalet.

Tingsrätten ansåg att ramavtalet gav konsulten ensamrätt. Detta då tingsrätten ansåg att offentliga myndigheter genom ramavtal efter offentliga upphandlingar som utgångspunkt förbinder sig att anskaffa tjänsterna med tillämpning av ramavtalet.

Vidare ansåg tingsrätten att en avsaknad av ensamrätt vore en orimlig reglering med hänsyn tagen till de långtgående förpliktelser som konsulten åtagit sig. Hovrätten ansåg däremot att ramavtalet inte gav konsulten ensamrätt, främst på grund av att det saknades någon uttrycklig bestämmelse om ensamrätt i ramavtalet för konsulten, och att de långtgående förpliktelser som konsulten åtagit sig var naturliga för en upphandlande myndighet att ställa.

Högsta domstolens bedömning
Konsulten överklagade till Högsta domstolen. Högsta domstolen konstaterade att en tolkning och utfyllnad av ramavtal ska utgå från en helhetsbedömning av avtalet och dess syfte och att man ska beakta avtalets upphandlingsrättsliga sammanhang. Tolkningen bör enligt Högsta domstolen harmonisera med avtalet och ska utgå från att avtal ska ”fylla en förnuftig funktion och utgöra en rimlig reglering av parternas intressen”.

Högsta domstolen ansåg att konsultens långtgående förpliktelser talade för ensamrätt. Konsulten hade bland annat åtagit sig att ge offert på alla uppdrag som beställaren avropar, hålla sin leveranskapacitet intakt under hela avtalsperioden samt tillförsäkra beställaren en stabil och långsiktig relation vad gäller priser och leveranser.

Om ett sådant avtal inte ger en ensamrätt skulle avtalet enligt Högsta domstolen egentligen inte ge konsulten några självständiga rättigheter. Beställaren skulle kunna vända sig till andra leverantörer, men ändå tvinga konsulten att åta sig kostnader för beredskap.

Vidare menade Högsta domstolen att rätten att säga upp avtalet med tolv månaders varsel inte skulle fylla någon funktion för beställaren om beställaren ändå inte var skyldig att avropa tjänster enligt ramavtalet. Utöver detta föreskrev de administrativa föreskrifterna att avtal endast skulle ingås med en leverantör och att skulle kunna leverera allt som efterfrågas.

Med hänsyn till detta – och utgångspunkten att ramavtalet ska fylla en förnuftig funktion och utgöra en rimlig reglering av parternas intressen – ansåg Högsta domstolen att ramavtalet gav konsulten ensamrätt.

Tre av justitieråden var dock skiljaktiga. Två av dem ansåg att avtalet inte gav någon ensamrätt, främst med hänsyn till att ett så centralt villkor som ensamrätt normalt bör anges uttryckligen i avtalet och att det ter sig långtgående att läsa in en underförstådd ensamrätt i avtalet för att balansera konsultens åtaganden. Den tredje av de skiljaktiga ansåg att ramavtalet gav ensamrätt, men på andra skäl än de som majoriteten angett.

Analys
Domstolar har avgjort flera tvister om ensamrätt i ramavtal de senaste åren. Flera hovrättsavgöranden understryker att en helhetsbedömning ska göras vid tolkning av offentligt upphandlade ramavtal, men hovrätternas bedömningar har skiljt sig åt väsentligt. I vissa fall har bedömningarna talat för att ramavtal som utgångspunkt ger ensamrätt och i andra fall att de som utgångspunkt inte ger ensamrätt. Vissa avgöranden har således med styrka talat för att ramavtal ofta ger ensamrätt, medan andra avgöranden talat för avsaknad av ensamrätt.

Högsta domstolen har nu understrukit att det fortfarande ska göras en helhetsbedömning av det individuella avtalet. Vid den bedömningen fäster Högsta domstolen stor vikt vid utgångspunkten att avtal ska fylla en förnuftig funktion och utgöra en rimlig reglering av parternas intressen.

Den styrka som Högsta domstolen tillmäter avtalets ”rimliga reglering och förnuftiga funktion” medför dock att det fortfarande är svårt att på förhand avgöra om ett avtal ger ensamrätt eller inte. Detta då det ofta finns goda argument för och emot att en ensamrätt är både rimlig och förnuftig.

Detta bekräftas av att underinstanserna, och även de skiljaktiga justitieråden, har gjort andra bedömningar än majoriteten av Högsta domstolen, trots att alla har bedömt samma avtal. Det är därför fortfarande inte möjligt att på ett principiellt plan uttala sig om ramavtal ger ensamrätt eller inte, utan man får i stället analysera det individuella avtalet ifråga. För upphandlande myndigheter visar även domen att alltför ensidiga avtal till myndighetens fördel kan leda till att ramavtalet bedöms vara exklusivt för leverantören.

Domstol och målnummer
Högsta domstolens dom den 30 juli 2021 i mål T 4071-20.

Juristpanelen

Annons

Upphandling24 arrangerar utbildningen för dig som vill fördjupa dina kunskaper om upphandling av ramavtal. Kursen tar upp de relevanta bestämmelserna i LOU och EU:s direktiv samt domstolspraxis både från EU-domstolen och svenska domstolar. Kursen ger också tips på hur man kan undvika fel och falluckor. Läs mer här!

Läs mer: RamavtalRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…
En annan Björn : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Det finns som sagt ingen skyldighet att dela upp kontrakt, och jag undrar hur många myndigheter som ens bryr sig…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud