Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Nordisk kraftsamling gav nya uniformer

Mitt under brinnande pandemi slutförde de nordiska länderna en gemensam upphandling av stridsuniformer för närmare 5 miljarder kronor. ”De olika länderna är mer olika än jag först trodde”, säger Robert Gutgesell, upphandlare på FMV.

| 2023-02-22

I februari 2022 tecknade medlemsländerna i Nordic Defense Cooperation (NORDEFCO) ett ramavtal för stridsuniformssystemet Nordic Combat Uniform System.

Systemet omfattar allt från underkläder till ytterplagg och det är bara kamouflagemönstret på ytterplaggen som varierar mellan länderna.

– Det är första gången som de nordiska länderna går in med gemensamma krafter i ett enskilt upphandlingsprojekt. Det är extra roligt att det gjorts i fullständig konkurrens, säger Louise Johansson, avdelningschef på Marknad och inköp Logistiksystem på Försvarets materielverk, FMV.

Det sjuåriga kontraktet är värt 425 miljoner euro (drygt 4,7 miljarder kronor). De första delleveranserna till Sverige sker i år, den kompletta initiala ordern levereras hösten 2024.

Bakom den gemensamma lösningen ligger ett flerårigt samarbete över landsgränserna.

2017 deltog 16 leverantörer i en förkvalificering. Sex stycken passerade nålsögat och fick lämna in anbud året därpå. I stället för att, som brukligt, göra en detaljerad specifikation tillämpades funktionella krav som anbudsgivarna fick fylla med sina egna lösningar.

Uniformerna skulle fungera i vårt europeiska klimat, men även i hettan i öken och djungel, som kan vara fallet i samband med internationella insatser.

– Systemet skulle också vara lika anpassat till både män och kvinnor säger Josefine Grahn, strategisk inköpare.

Under vintern och våren 2020 genomfördes tester där 400 soldater från de fyra nordiska länderna deltog. 

I maj 2020 summerades soldaternas synpunkter utifrån enkäter som de regelbundet fyllt i. Detta analyserades tillsammans med labb-tester och sammanställdes till en teknisk bedömning av uniformssystemen.

Anbuden viktades enligt följande: 60 procent tekniska krav, där leverantörerna betygsattes på en skala 1-5, och 40 procent pris. Betygen skilde förhållandevis lite. Desto större variation var det på priserna, som dessutom förändrades en del under resans gång eftersom det var ett förhandlat förfarande.

En upphandlingsform som fungerade väldigt väl, enligt Robert Gutgesell, strategisk upphandlare

– Vi hade möjlighet att förtydliga och ge de rätta förutsättningarna. Därmed kunde leverantörerna minska sina risker, säger han.

Efter den sista förhandlingen återstod två leverantörer där  vinnaren sedan blev den norska leverantören Oskar Pedersen.

Ställde ländernas olika upphandlingslagar till några problem?

– Vi har lite olika synsätt och praxis, men det har fungerat väldigt väl. Där det funnits tveksamheter har vi fått stämma av med den nationella lagstiftningen, säger Robert Gutgesell.

Samtidigt konstaterar han att de olika länderna är mer olika än han först trodde.

– Ett exempel är att jag trodde att absolut sekretess kring vilka som lämnat anbud gällde även i de andra länderna. Men i Norge har man anbudskonferenser där alla blir synliga.

Projektet har involverat många specialister från flera olika länder, vilket krävt tydliga kontaktvägar.

– Alla kan inte prata med alla, då blir det kaos. Vi har därför haft officiella kanaler inom projektet, säger Josefine Grahn, som berättar att covidpandemin också innebar särskilda utmaningar.

Upphandlingen gjordes enligt norsk lagstiftning, och representanter för de olika länderna hade regelbundna träffar i Norge. När pandemin stängde gränsen blev det problem.

– Jag var tvungen att begära specialtillstånd för att få resa in i Norge. Det var när vi höll på med den sista förhandlingen så det var viktigt att träffas, säger hon.

Trots tre överklaganden i Norge har projektet följt tidsplanen.

– Ett ärende lades ned och de övriga två har ”levt på i bakgrunden” och inte stört processen eftersom vi fick rätt i dessa, säger Louise Johansson och tillägger:

– Det känns extra bra att vi lyckats med den gemensamma upphandlingen nu när vi är på väg in i Nato, vi var lite före vår tid. Ur beredskapsperspektiv är det också viktigt att både huvudleverantör och underleverantörer finns i Europa.

 

Fakta:

Medlemsländerna i Nordic Defense Cooperation (NORDEFCO) är Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige. Ramavtalet är ett resultat av en gemensam upphandling utförd av det danska försvarsdepartementets anskaffnings- och logistikorganisation (DALO), det finska försvarets logistikkommando (FDFLOGCOM), norska försvarsmaterielbyrån (NDMA) och svenska Försvarets materielverk (FMV).


 

 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling FMVNordiskt samarbete

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl