Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Nacka fokuserar på den goda affären

Spendanalyser, kategoristyrning, leverantörsdialog och uppföljning. Det är vägen till goda affärer, enligt Nacka kommuns inköpschef Sebastian Nordgren. ”Bromsar sitter alltid i människorna och där är det ingen skillnad mellan offentlig och privat sektor”, säger han.

| 2022-07-08

När Sebastian Nordgren började som inköpschef på Nacka kommun för fem år sedan såg han ett tydligt behov: att införa kategoristyrning.

Det är ett arbetssätt han var van vid från tidigare arbetsgivare som Postnord och SEB. 

– Det är ett bra sätt att planera, leda och styra inköpsarbetet på. Och genom att specialisera sig bygger man upp kompetensen, säger han.

2016 bestod inköpsorganisationen i Nacka av åtta upphandlare. Det fanns ingen samordnad upphandlingsplan och samverkan med verksamheterna var inte så bra, enligt Sebastian Nordgren.

– Många såg oss inte som en och samma köpande organisation.

I dag har upphandlarna bytt titel till inköpare och blivit 14 till antalet. En inköpsanalytiker, två e-handelsspecialister och en affärsjurist förstärker avdelningen.

– När vi rekryterat har jag letat personer med erfarenhet av kategoristyrning och fokus på affärsmässighet. Ungefär hälften kommer från privata företag, säger Sebastian Nordgren.

Han liknar sina medarbetare vid ett fotbollslag där det viktigaste är förmågan att kunna dribbla bollen framåt. Reglerna är förstås högst relevanta men står inte i centrum. Målet är maximal nytta för skattepengarna.

– Jag vill ha medarbetare som kan trixa med bollen. Att lära dem LOU är en utmaning vi får hantera och ha respekt för, det tar lite tid.

Nacka kommun arbetar med tio olika kategorier som är frikopplade från förvaltningarna men i nära samarbete tvärfunktionellt med berörda verksamheter.

Det hade varit lättare att införa kategoristyrning om man följt förvaltningsgränserna, men då tappar man det tvärfunktionella perspektivet och därmed mycket av fördelarna, enligt Sebastian Nordgren.

Att förändra synen på upphandling och inköp i verksamheten har tagit tid och ännu är man inte i mål.

– Man tror alltid att ens egen verksamhet är så unik. Bromsar sitter alltid i människorna och där är det ingen skillnad mellan offentlig och privat sektor. Även i privata företag sitter man på olika våningar och pratar inte alltid med varandra, säger Sebastian Nordgren.

Han ger två exempel på hur samordning över verksamhetsgränserna kan ge effektiviseringar. 

– Varför ska HVB-hem för ensamkommande barn upphandlas separat från andra HVB-hemsplatser? Varför kan inte alla enheter i kommunen använda ett och samma ärendehanteringssystem i stället för olika, grundfunktionen är ju densamma?

Han lyfter också fram vikten av stöd från ledningen i en förändringsprocess, men säger samtidigt att man satsat på att bygga en stadig grund ute i verksamheterna. 

­– Vi har byggt processerna nerifrån och upp och förtjänat vår plats. Det tar längre tid men blir mer stabilt. Att genomföra utvecklingen av kategoristyrning tillsammans med berörda verksamheter är centralt. Samtidigt kan vi absolut bli tydligare och bättre på kommunikation, bättre på att tydliggöra fördelarna med att jobba gemensamt. 

För att kunna göra goda affärer krävs också en bra dialog med marknaden. 

– Om vi bara får in enstaka anbud inom ett område måste vi ta reda på varför, säger han och tillägger att antalet anbud mycket riktigt ökat när Nacka satsat mer på dialog. 

Att det nya arbetssättet ger skattebetalarna mer för pengarna är han övertygad om, även om det saknas konkreta beräkningar.

– Det går ju inte att säga säkert vad olika förändringar beror på. Men min bedömning är att vi har bidragit till en besparing på 10 procent lågt räknat. 

Det viktigaste är dock att verksamheten får rätt varor eller tjänst av rätt kvalitet till rätt pris. Billigt är inte alltid tillräckligt bra.

– Det blir mycket billigare att medarbetare som behöver åka bil ibland tar en taxi eller åker kommunalt stället för att det finns en kommunägd poolbil som nästan alltid står stilla, exemplifierar Sebastian Nordgren.

 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling Nacka kommun

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsansvarig

Strategisk upphandlare/kategoriledare

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

”Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg””Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg”
Förslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrundernaFörslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrunderna
Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelserLikabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Rickard : Fel att avvisa överklagande
Domstolen kan ge prövningstillstånd om: Det inte går att bedöma om förvaltningsrättens avgörande är riktigt utan att prövningstillstånd ges (granskningsfall).…
David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…

Senaste inläggen

  • ”Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg”
  • Förslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrunderna
  • Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
  • Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?