Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Nå hållbarhetsmål vid entreprenader

Juridisk krönikaDen offentliga affären borde vara ett utmärkt verktyg för att driva på utvecklingen mot en bättre miljö. Samtidigt återkommer rapporter om att upphandlande organisationer borde göra mer för hållbarhet. Vi är övertygade om att det inte saknas ambitioner, skriver Christoffer Löfquist och Christian Nilsson, Foyen, och tar upp hur organisationer kan nå hållbarhetsmål vid entreprenadkontrakt.

| 2024-09-02
Christoffer Löfquist och Christian Nilsson, Foyen.

Vi vill belysa på vilket sätt upphandlande organisationer kan uppnå miljömässiga hållbarhetsmål när entreprenadkontrakt upphandlas och genomförs. Entreprenadkontrakt är omfattande och komplexa samtidigt som dessa innefattar många delar där det finns förutsättning att göra miljömässiga vinster.

En viktig förutsättning för att lyckas med att nå miljömål är att upphandlande organisationer och entreprenörer samverkar och hittar gemensamma vägar för att uppnå målen, och därför är det viktigt att skapa incitament för entreprenörer att vara öppna med de resultat som produceras.

Enligt vår uppfattning erbjuder upphandlingslagstiftningen möjlighet att på olika sätt främja miljömässig hållbarhet. Utgångspunkten för att välja rätt typ av miljömässiga krav är att dels ha en tydlig målbild, dels att ha viss branschkännedom.

Miljökrav kan utformas som absoluta miniminivåer vilka aldrig får understigas, bättre miljömässiga nivåer som den upphandlande myndigheten kan tänka sig att betala lite extra för samt en miljömässig förbättring över tid.

Miljömål som krav, tilldelningskriterier och avtalsvillkor
Oavsett om en upphandlande myndighet eller enhet väljer att utforma miljöhänsyn som obligatoriska krav eller som tilldelningskriterier måste kraven eller kriterierna ha anknytning till upphandlingsföremålet (jmf 9 kap. 1 § och 16 kap. 2 § LOU). Anknytningen kan utgöras av såväl direkta som indirekta egenskaper, medan kraven eller kriterierna inte får avse ett visst företag.

Det finns även märkningar som tar hänsyn till egenskaper som inte har anknytning till det som anskaffas, så var till exempel fallet i EU-domstolens mål C-368/10 ”Max Havelaar”. Det finns emellertid möjlighet att ta hänsyn även till sådana märkningar, vilket vi återkommer till.

Krav och kriterier måste även vara förenliga med de grundläggande upphandlingsrättsliga principerna i synnerhet med proportionalitetsprincipen, transparensprincipen och likabehandlingsprincipen men i dessa fall kan även principen om icke-diskriminering bli aktuell.

De miljömässiga nivåer som utgör en upphandlande organisations lägstanivå lämpar sig rimligtvis bäst att formulera antingen som ett obligatoriskt tekniskt krav eller som ett obligatoriskt avtalsvillkor som måste uppfyllas.

Vid val av huruvida de miljömässiga lägstanivåerna lämpar sig bäst som obligatoriska krav eller avtalsvillkor bör utgångspunkt tas i när det lämpar sig bäst att kontrollera bevisningen. Exempelvis kan en produkt eller installation som enkelt kan kontrolleras genom till exempel ett säkerhetsdatablad eller miljömärkning i anbuden lämpa sig väl att kravställa genom obligatoriska krav i upphandlingen.

Tilldelningskriterier utgörs lämpligen av miljömässiga nivåer som innebär något extra utöver det som entreprenörer vanligtvis inte erbjuder i sitt ordinära erbjudande och som är nivåer som är högre en den upphandlande myndigheten eller enhetens lägstanivå.

Även i dessa fall behöver de erbjudna nivåerna kunna bevisas i anbuden, annars finns en risk för olikabehandling om någon anbudsgivare får ett mervärde för något som sedan inte levereras. I sådant fall skulle eventuellt kontraktet tilldelats någon annan entreprenör.

Vi uppmanar beställare att undersöka vilken bevisning som är lämplig och gör det enkelt för beställaren att kontrollera. När det kommer till hur stort mervärdet ska vara gäller det att göra en marknadsundersökning för att få kunskap om hur mycket ett visst tilldelningskriterium kan vara värt.

I övriga fall lämpar sig miljömål bäst som avtalsvillkor. Avtalsvillkor behöver vara möjliga att följa upp och upphandlande myndigheter behöver koppla tydliga och kännbara sanktioner till situationer då de miljömässiga avtalsvillkoren inte uppfylls.

Det finns dock situationer där incitament i någon form av bonus kan lämpa sig bättre för att tillse att de miljömässiga avtalsvillkoren uppfylls, detta skapar ofta en bättre avtalsrelation som gör att parterna enklare tillsammans kan arbeta mot en högre miljöstandard.

Avtalsvillkor är också en lämplig metod för att utveckla miljönivåer under ett pågående avtal exempelvis genom att se till att en fordonspark löpande uppdateras till mer miljövänligare fordon.

Typ av miljömål
Det finns en ett antal olika miljömål som beställare kan arbeta emot. Det kan handla om allt från att exempelvis ställa om till ett fossilfritt samhälle genom att minska energiförbrukning och minska utsläpp till att eliminera giftiga ämnen och att minska användningen av ändliga resurser. Minskad klimatpåverkan från det som anskaffas kommer att leda till att klimatmål nås. Exempelvis kan minskade utsläpp nås genom tilldelningskriterier som avser fordon har en väldigt låg miljöpåverkan. I dessa fall behöver anbudsgivare visa vilka fordon som de kan erbjuda och som är lämpliga för tjänsten och som ska användas i kontraktet. Anbudsgivare ska kunna bevisa att tilldelningskriterierna är uppfyllda vid anbudstillfället och fordonen ska bara kunna bytas ut mot likvärdiga fordon som uppfyller tilldelningskriterierna.

Beställare kan bidra till att minska användningen av ändliga resurser genom att gynna cirkulära affärsmodeller, bland annat genom återbruk.

Enligt vår uppfattning är det viktigt att försöka komma så långt som möjligt när det gäller återbruk, men samtidigt är inte alla materialslag i exempelvis en byggentreprenad lämpade för återbruk och det gäller också att vara vaksam på försäkrings- och garantivillkor.

Bevisning
Det finns många olika typer av bevisning som kan användas, och i många fall finns väldigt bra miljömärkningar att förlita sig på. Miljömärkningar ska uppfylla de sex kriterierna i 9 kap. 13 § LOU.

Här kan vissa branschspecifika märkningar vara problematiska, men detta går att komma till rätta med om beställaren även godtar annan bevisning i undantagsfall. Om en märkning innehåller kriterier som inte har anknytning till det som anskaffas kan dessa kriterier undantas från krav eller kriterier och då kan märkningen eller annan bevisning som bevisar att de kvarvarande kriterierna uppfylls godtas.

Uppföljning
Det är av yttersta vikt att avtalsvillkor följs upp. Detta tar ofta stora resurser i anspråk, men det behöver ändå ske för att upprätthålla likabehandling och beställarens förtroende. Det kan därför vara lämpligt att formulera avtalsvillkoren på ett sådant sätt att det finns incitament för entreprenören att bevisa att villkoren uppfyllts. Det kan till exempel vara tal om sanktioner om entreprenören inte vid ett visst tillfälle visat att ett visst avtalsvillkor är uppfyllt.

Vi anser att upphandlingslagstiftningen medger goda möjligheter att uppnå miljömål, förvisso finns en del bestämmelser som begränsar handlingsutrymmet. Men vi menar att det i de allra flesta fall finns möjlighet att agera på ett sätt så att begränsningarna kan undvikas samtidigt som likabehandling och sund konkurrens upprätthålls.

Christoffer Löfquist
Christian Nilsson
Foyen

Annons

Är du intresserad av entreprenadupphandling?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning för dig som arbetar med entreprenadupphandlingar. En intensiv tvådagarskurs som ger förståelse för entreprenadupphandlingens olika steg, standardavtal, uppföljning och mycket mer.
Läs mer här!

Läs mer: EntreprenadHållbarhet

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt