Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Nå hållbarhetsmål vid entreprenader

Juridisk krönikaDen offentliga affären borde vara ett utmärkt verktyg för att driva på utvecklingen mot en bättre miljö. Samtidigt återkommer rapporter om att upphandlande organisationer borde göra mer för hållbarhet. Vi är övertygade om att det inte saknas ambitioner, skriver Christoffer Löfquist och Christian Nilsson, Foyen, och tar upp hur organisationer kan nå hållbarhetsmål vid entreprenadkontrakt.

| 2024-09-02
Christoffer Löfquist och Christian Nilsson, Foyen.

Vi vill belysa på vilket sätt upphandlande organisationer kan uppnå miljömässiga hållbarhetsmål när entreprenadkontrakt upphandlas och genomförs. Entreprenadkontrakt är omfattande och komplexa samtidigt som dessa innefattar många delar där det finns förutsättning att göra miljömässiga vinster.

En viktig förutsättning för att lyckas med att nå miljömål är att upphandlande organisationer och entreprenörer samverkar och hittar gemensamma vägar för att uppnå målen, och därför är det viktigt att skapa incitament för entreprenörer att vara öppna med de resultat som produceras.

Enligt vår uppfattning erbjuder upphandlingslagstiftningen möjlighet att på olika sätt främja miljömässig hållbarhet. Utgångspunkten för att välja rätt typ av miljömässiga krav är att dels ha en tydlig målbild, dels att ha viss branschkännedom.

Miljökrav kan utformas som absoluta miniminivåer vilka aldrig får understigas, bättre miljömässiga nivåer som den upphandlande myndigheten kan tänka sig att betala lite extra för samt en miljömässig förbättring över tid.

Miljömål som krav, tilldelningskriterier och avtalsvillkor
Oavsett om en upphandlande myndighet eller enhet väljer att utforma miljöhänsyn som obligatoriska krav eller som tilldelningskriterier måste kraven eller kriterierna ha anknytning till upphandlingsföremålet (jmf 9 kap. 1 § och 16 kap. 2 § LOU). Anknytningen kan utgöras av såväl direkta som indirekta egenskaper, medan kraven eller kriterierna inte får avse ett visst företag.

Det finns även märkningar som tar hänsyn till egenskaper som inte har anknytning till det som anskaffas, så var till exempel fallet i EU-domstolens mål C-368/10 ”Max Havelaar”. Det finns emellertid möjlighet att ta hänsyn även till sådana märkningar, vilket vi återkommer till.

Krav och kriterier måste även vara förenliga med de grundläggande upphandlingsrättsliga principerna i synnerhet med proportionalitetsprincipen, transparensprincipen och likabehandlingsprincipen men i dessa fall kan även principen om icke-diskriminering bli aktuell.

De miljömässiga nivåer som utgör en upphandlande organisations lägstanivå lämpar sig rimligtvis bäst att formulera antingen som ett obligatoriskt tekniskt krav eller som ett obligatoriskt avtalsvillkor som måste uppfyllas.

Vid val av huruvida de miljömässiga lägstanivåerna lämpar sig bäst som obligatoriska krav eller avtalsvillkor bör utgångspunkt tas i när det lämpar sig bäst att kontrollera bevisningen. Exempelvis kan en produkt eller installation som enkelt kan kontrolleras genom till exempel ett säkerhetsdatablad eller miljömärkning i anbuden lämpa sig väl att kravställa genom obligatoriska krav i upphandlingen.

Tilldelningskriterier utgörs lämpligen av miljömässiga nivåer som innebär något extra utöver det som entreprenörer vanligtvis inte erbjuder i sitt ordinära erbjudande och som är nivåer som är högre en den upphandlande myndigheten eller enhetens lägstanivå.

Även i dessa fall behöver de erbjudna nivåerna kunna bevisas i anbuden, annars finns en risk för olikabehandling om någon anbudsgivare får ett mervärde för något som sedan inte levereras. I sådant fall skulle eventuellt kontraktet tilldelats någon annan entreprenör.

Vi uppmanar beställare att undersöka vilken bevisning som är lämplig och gör det enkelt för beställaren att kontrollera. När det kommer till hur stort mervärdet ska vara gäller det att göra en marknadsundersökning för att få kunskap om hur mycket ett visst tilldelningskriterium kan vara värt.

I övriga fall lämpar sig miljömål bäst som avtalsvillkor. Avtalsvillkor behöver vara möjliga att följa upp och upphandlande myndigheter behöver koppla tydliga och kännbara sanktioner till situationer då de miljömässiga avtalsvillkoren inte uppfylls.

Det finns dock situationer där incitament i någon form av bonus kan lämpa sig bättre för att tillse att de miljömässiga avtalsvillkoren uppfylls, detta skapar ofta en bättre avtalsrelation som gör att parterna enklare tillsammans kan arbeta mot en högre miljöstandard.

Avtalsvillkor är också en lämplig metod för att utveckla miljönivåer under ett pågående avtal exempelvis genom att se till att en fordonspark löpande uppdateras till mer miljövänligare fordon.

Typ av miljömål
Det finns en ett antal olika miljömål som beställare kan arbeta emot. Det kan handla om allt från att exempelvis ställa om till ett fossilfritt samhälle genom att minska energiförbrukning och minska utsläpp till att eliminera giftiga ämnen och att minska användningen av ändliga resurser. Minskad klimatpåverkan från det som anskaffas kommer att leda till att klimatmål nås. Exempelvis kan minskade utsläpp nås genom tilldelningskriterier som avser fordon har en väldigt låg miljöpåverkan. I dessa fall behöver anbudsgivare visa vilka fordon som de kan erbjuda och som är lämpliga för tjänsten och som ska användas i kontraktet. Anbudsgivare ska kunna bevisa att tilldelningskriterierna är uppfyllda vid anbudstillfället och fordonen ska bara kunna bytas ut mot likvärdiga fordon som uppfyller tilldelningskriterierna.

Beställare kan bidra till att minska användningen av ändliga resurser genom att gynna cirkulära affärsmodeller, bland annat genom återbruk.

Enligt vår uppfattning är det viktigt att försöka komma så långt som möjligt när det gäller återbruk, men samtidigt är inte alla materialslag i exempelvis en byggentreprenad lämpade för återbruk och det gäller också att vara vaksam på försäkrings- och garantivillkor.

Bevisning
Det finns många olika typer av bevisning som kan användas, och i många fall finns väldigt bra miljömärkningar att förlita sig på. Miljömärkningar ska uppfylla de sex kriterierna i 9 kap. 13 § LOU.

Här kan vissa branschspecifika märkningar vara problematiska, men detta går att komma till rätta med om beställaren även godtar annan bevisning i undantagsfall. Om en märkning innehåller kriterier som inte har anknytning till det som anskaffas kan dessa kriterier undantas från krav eller kriterier och då kan märkningen eller annan bevisning som bevisar att de kvarvarande kriterierna uppfylls godtas.

Uppföljning
Det är av yttersta vikt att avtalsvillkor följs upp. Detta tar ofta stora resurser i anspråk, men det behöver ändå ske för att upprätthålla likabehandling och beställarens förtroende. Det kan därför vara lämpligt att formulera avtalsvillkoren på ett sådant sätt att det finns incitament för entreprenören att bevisa att villkoren uppfyllts. Det kan till exempel vara tal om sanktioner om entreprenören inte vid ett visst tillfälle visat att ett visst avtalsvillkor är uppfyllt.

Vi anser att upphandlingslagstiftningen medger goda möjligheter att uppnå miljömål, förvisso finns en del bestämmelser som begränsar handlingsutrymmet. Men vi menar att det i de allra flesta fall finns möjlighet att agera på ett sätt så att begränsningarna kan undvikas samtidigt som likabehandling och sund konkurrens upprätthålls.

Christoffer Löfquist
Christian Nilsson
Foyen

Annons

Är du intresserad av entreprenadupphandling?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning för dig som arbetar med entreprenadupphandlingar. En intensiv tvådagarskurs som ger förståelse för entreprenadupphandlingens olika steg, standardavtal, uppföljning och mycket mer.
Läs mer här!

Läs mer: EntreprenadHållbarhet

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…

Senaste inläggen

  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026