Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Mot 2025 med stegvis upptrappning

Linköpings kommun samordnar och stärker sina klimatkrav i entreprenadupphandlingar. På så sätt bidrar offentlig upphandling till att kunna nå målet om en koldioxidneutral kommun 2025.

| 2021-10-20
Nybyggnation i centrala Linköping och Anna Andersson, Stångåstaden. Foton: Andreas Äija respektive Liza Simonsson.

Beslutet från förra sommaren i kommunens samhällsbyggnadsnämnd om krav för minskad klimatpåverkan i entreprenadupphandlingar innebär en gradvis skärpning av kraven och att de blir gemensamma för kommunens förvaltningar samt dotterbolag.

Större bolag som Tekniska verken (fjärrvärme, vatten/avlopp, avfall/återvinning med mera) samt allmännyttiga Stångåstaden och Lejonfastigheter omfattas exempelvis av kraven.

Stångåstadens upphandlare Anna Andersson har tillsammans med hållbarhetsamordnare och kvalitets- och hållbarhetschef deltagit från företaget i arbetet med att ta fram de nya riktlinjerna och dessa lyfts nu också fram som en förebild av Sveriges allmännytta i branschorganisationens nya vägledning om upphandling av fossilfria transporter.

-För Stångåstaden blir den stora förändringen att vi även kommer att ställa klimatkraven på fordon och drivmedel vid byggentreprenader – exempelvis vid nybyggnation. Vi har annars länge ställt klimatkrav på våra leverantörer av fastighetsnära tjänster, säger Anna Andersson.

-Vi hoppas att kraven ska göra det enklare för de bolag som lämnar anbud till alla kommunala bolag i Linköping. Nu ställer flera kommunala bolag liknande krav.

Linköpings kommuns modell bygger på att kraven i entreprenader för tunga fordon och arbetsmaskiner trappas upp vid tre tillfällen för att nå ett övergripande mål om koldioxidneutralitet om drygt tre år:

* Minst 50 procent fossilfritt drivmedel 1 januari 2022.

* Minst 75 procent 1 januari 2023.

* 100 procent 1 januari 2025.

Riktlinjerna definierar fossilfritt bränsle som biodrivmedel som uppfyller lagkrav eller el.

Inriktningen är att alla fossilfria drivmedel som omfattas av riktlinjerna behövs och kompletterar varandra men att det i vissa fall kan finnas skäl att specificera vilken typ av bränsle som ska användas.

”Linköpings kommun gör bedömningen att biogas är det bränsle som har högst miljöprestanda. I de upphandlingar där det finns möjlighet att ställa krav på biogas ska därför detta övervägas. Om det är lämpligt att ställa sådana krav avgörs i samband med de behovs- och marknadsanalyser som görs inför upphandlingar.”, skriver Linköpings kommun i dokumentet.

Stångåstaden – som äger omkring 18 500 lägenheter – har länge ställt miljökrav på fordon och drivmedel vid upphandling av fastighetsnära tjänster.

-Våga ställa krav och våga prova, är lite av en uppmaning från oss utifrån våra erfarenheter. Om man testar skarpare klimatkrav i något avtal så ger det i alla fall kunskap att gå vidare om man följer upp det ordentligt. Vi har i alla fall inte upplevt att kraven resulterat i färre anbud, säger Anna Andersson.

Företaget ser även arbetssättet med avtalsuppföljning som en möjlighet att fånga upp signaler från marknaden.

-Ungefär ett år efter avtalsstart genomför Stångåstaden avtalsrevision där vi besöker leverantörer med avtalsansvarig, ansvarig upphandlare och våra interna miljörevisorer, berättar Anna Andersson.

-Förutom kontrolldelen brukar det också bli väldigt bra diskussioner som är viktiga för att bygga upp kunskap inom både vår organisation och leverantörsmarknaden.  Det är sällan som jag upplever motsättningar för även företagen jobbar med att stärka sitt hållbarhetsarbete, inte minst på fordonssidan där man vill gå över till ny teknik som är bättre för miljön.

Annons

Är du intresserad av entreprenadupphandling?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning för dig som arbetar med entreprenadupphandlingar. En intensiv tvådagarskurs som ger förståelse för entreprenadupphandlingens olika steg, standardavtal, uppföljning och mycket mer.
Läs mer här!

Läs mer: Entreprenad KlimatkravLinköpings kommun

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Mot 2025 med stegvis upptrappning”

  1. Fredrik skriver:
    2021-10-21 kl. 12:38

    Som alltid i miljöfrågan så är lösningarna så enkla trots att frågan om klimatet är så stor. Kommunens miljömål är att ”inte tillföra något nettotillskott av koldioxid till atmosfären”, ett mål som inte är möjligt, något kommunen också skriver i policyn. Detta ska däremot ”kompenseras genom att producera förnybar och resurseffektiv el”. Hur detta ska ske i praktiken lämnas som en övning åt Linköping kommun. Att ytterligare bygga vindkraft med 1000 ton betong i fundamentet som sedan enbart producerar el när det blåser och vi har elöverskott, hjälper inte klimatet.

    Biodrivmedel eller el är inte heller koldioxneutralt, framförallt inte i elområde 3.

    Jag saknar också analysen på vilken miljöpåverkan kraven får på en lokal entreprenör, som teoretiskt har nära till byggarbetsplatsen och kör minimala sträckor med sin redan producerade och köpta fossilbil. Jämfört med att 2022 kräva att 50 procent av fordonen ska bytas ut.
    Den största miljöpåverkan i alla branscher är produktion och frakt, så gäller också i fordon- och maskinkedjan. Vilken miljöpåverkan får Linköpings krav på att tvinga entreprenören att köpa nya fordon som ska byggas och produceras i Sydeuropa eller Asien med kolkraft som energikälla och sedan fraktas till Sverige i en fossildriven transport? Dessutom de fordon entreprenören redan har som måste bytas ut går inte till skrot (vilket också hade varit förkastligt, då det gäller att ta vara på alla jordens redan existerande resurser, det är alltså SÄMRE för klimatet att skrota en fungerande fossilbil i förtid och konsumera mer genom att köpa nytt), utan säljs troligen vidare i Sverige eller Östeuropa och fortsätter köra 20.000 mil eller timmar till någon annanstans på planeten.

    Biogas anser kommunen ha högst miljöprestanda. Ett väldigt märkligt ställningstagande 2021 när vi vet att biogas inte hjälper speciellt mycket att minska miljöproblemen. En stor nackdel med biogas är att det inte finns någon möjlighet att producera hur mycket som helst eftersom resurserna för att skapa biogas inte räcker till. Det är också otroligt ineffektivt att omvandla biogas till energigas som har tillräcklig kvalitet. Men Linköping kanske tänker att om vi ökar konsumtionen och äter mer kött så får vi mer hushållsavfall och döda djur som kan skapa biogas som räcker till alla?

    Känns som dessa krav i praktiken gör 0 nytta för miljön, skapar tvärtom, ökade behov av våra ändliga resurser. Frågan är hur det står sig ur LOU perspektivet om proportionerliga krav?

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet

Nytt från Upphandling24

  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Malin efter Olof
  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025