Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Domstolskoll
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Nya upphandlingslagar • 8 februari 2022
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Mot 2025 med stegvis upptrappning

Linköpings kommun samordnar och stärker sina klimatkrav i entreprenadupphandlingar. På så sätt bidrar offentlig upphandling till att kunna nå målet om en koldioxidneutral kommun 2025.

| 2021-10-20
Nybyggnation i centrala Linköping och Anna Andersson, Stångåstaden. Foton: Andreas Äija respektive Liza Simonsson.

Beslutet från förra sommaren i kommunens samhällsbyggnadsnämnd om krav för minskad klimatpåverkan i entreprenadupphandlingar innebär en gradvis skärpning av kraven och att de blir gemensamma för kommunens förvaltningar samt dotterbolag.

Större bolag som Tekniska verken (fjärrvärme, vatten/avlopp, avfall/återvinning med mera) samt allmännyttiga Stångåstaden och Lejonfastigheter omfattas exempelvis av kraven.

Stångåstadens upphandlare Anna Andersson har tillsammans med hållbarhetsamordnare och kvalitets- och hållbarhetschef deltagit från företaget i arbetet med att ta fram de nya riktlinjerna och dessa lyfts nu också fram som en förebild av Sveriges allmännytta i branschorganisationens nya vägledning om upphandling av fossilfria transporter.

-För Stångåstaden blir den stora förändringen att vi även kommer att ställa klimatkraven på fordon och drivmedel vid byggentreprenader – exempelvis vid nybyggnation. Vi har annars länge ställt klimatkrav på våra leverantörer av fastighetsnära tjänster, säger Anna Andersson.

-Vi hoppas att kraven ska göra det enklare för de bolag som lämnar anbud till alla kommunala bolag i Linköping. Nu ställer flera kommunala bolag liknande krav.

Linköpings kommuns modell bygger på att kraven i entreprenader för tunga fordon och arbetsmaskiner trappas upp vid tre tillfällen för att nå ett övergripande mål om koldioxidneutralitet om drygt tre år:

* Minst 50 procent fossilfritt drivmedel 1 januari 2022.

* Minst 75 procent 1 januari 2023.

* 100 procent 1 januari 2025.

Riktlinjerna definierar fossilfritt bränsle som biodrivmedel som uppfyller lagkrav eller el.

Inriktningen är att alla fossilfria drivmedel som omfattas av riktlinjerna behövs och kompletterar varandra men att det i vissa fall kan finnas skäl att specificera vilken typ av bränsle som ska användas.

”Linköpings kommun gör bedömningen att biogas är det bränsle som har högst miljöprestanda. I de upphandlingar där det finns möjlighet att ställa krav på biogas ska därför detta övervägas. Om det är lämpligt att ställa sådana krav avgörs i samband med de behovs- och marknadsanalyser som görs inför upphandlingar.”, skriver Linköpings kommun i dokumentet.

Stångåstaden – som äger omkring 18 500 lägenheter – har länge ställt miljökrav på fordon och drivmedel vid upphandling av fastighetsnära tjänster.

-Våga ställa krav och våga prova, är lite av en uppmaning från oss utifrån våra erfarenheter. Om man testar skarpare klimatkrav i något avtal så ger det i alla fall kunskap att gå vidare om man följer upp det ordentligt. Vi har i alla fall inte upplevt att kraven resulterat i färre anbud, säger Anna Andersson.

Företaget ser även arbetssättet med avtalsuppföljning som en möjlighet att fånga upp signaler från marknaden.

-Ungefär ett år efter avtalsstart genomför Stångåstaden avtalsrevision där vi besöker leverantörer med avtalsansvarig, ansvarig upphandlare och våra interna miljörevisorer, berättar Anna Andersson.

-Förutom kontrolldelen brukar det också bli väldigt bra diskussioner som är viktiga för att bygga upp kunskap inom både vår organisation och leverantörsmarknaden.  Det är sällan som jag upplever motsättningar för även företagen jobbar med att stärka sitt hållbarhetsarbete, inte minst på fordonssidan där man vill gå över till ny teknik som är bättre för miljön.

Annons

Är du intresserad av entreprenadupphandling?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning för dig som arbetar med entreprenadupphandlingar. En intensiv tvådagarskurs som ger förståelse för entreprenadupphandlingens olika steg, standardavtal, uppföljning och mycket mer.
Läs mer här!

Läs mer: Entreprenad KlimatkravLinköpings kommun

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Mot 2025 med stegvis upptrappning”

  1. Fredrik skriver:
    2021-10-21 kl. 12:38

    Som alltid i miljöfrågan så är lösningarna så enkla trots att frågan om klimatet är så stor. Kommunens miljömål är att ”inte tillföra något nettotillskott av koldioxid till atmosfären”, ett mål som inte är möjligt, något kommunen också skriver i policyn. Detta ska däremot ”kompenseras genom att producera förnybar och resurseffektiv el”. Hur detta ska ske i praktiken lämnas som en övning åt Linköping kommun. Att ytterligare bygga vindkraft med 1000 ton betong i fundamentet som sedan enbart producerar el när det blåser och vi har elöverskott, hjälper inte klimatet.

    Biodrivmedel eller el är inte heller koldioxneutralt, framförallt inte i elområde 3.

    Jag saknar också analysen på vilken miljöpåverkan kraven får på en lokal entreprenör, som teoretiskt har nära till byggarbetsplatsen och kör minimala sträckor med sin redan producerade och köpta fossilbil. Jämfört med att 2022 kräva att 50 procent av fordonen ska bytas ut.
    Den största miljöpåverkan i alla branscher är produktion och frakt, så gäller också i fordon- och maskinkedjan. Vilken miljöpåverkan får Linköpings krav på att tvinga entreprenören att köpa nya fordon som ska byggas och produceras i Sydeuropa eller Asien med kolkraft som energikälla och sedan fraktas till Sverige i en fossildriven transport? Dessutom de fordon entreprenören redan har som måste bytas ut går inte till skrot (vilket också hade varit förkastligt, då det gäller att ta vara på alla jordens redan existerande resurser, det är alltså SÄMRE för klimatet att skrota en fungerande fossilbil i förtid och konsumera mer genom att köpa nytt), utan säljs troligen vidare i Sverige eller Östeuropa och fortsätter köra 20.000 mil eller timmar till någon annanstans på planeten.

    Biogas anser kommunen ha högst miljöprestanda. Ett väldigt märkligt ställningstagande 2021 när vi vet att biogas inte hjälper speciellt mycket att minska miljöproblemen. En stor nackdel med biogas är att det inte finns någon möjlighet att producera hur mycket som helst eftersom resurserna för att skapa biogas inte räcker till. Det är också otroligt ineffektivt att omvandla biogas till energigas som har tillräcklig kvalitet. Men Linköping kanske tänker att om vi ökar konsumtionen och äter mer kött så får vi mer hushållsavfall och döda djur som kan skapa biogas som räcker till alla?

    Känns som dessa krav i praktiken gör 0 nytta för miljön, skapar tvärtom, ökade behov av våra ändliga resurser. Frågan är hur det står sig ur LOU perspektivet om proportionerliga krav?

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Skellefteå kommun

Inköpschef, Skellefteå kommun

ANNONS FRÅN AFF

Undvik missförstånd, konflikter och juridiska tvister

Aff behövs för att alla ska hitta ett gemensamt språk, för att minska risken för tvister och för att öka kvaliteten, säger Philip Österlund, vd på Aff

Håll dig informerad

Prenumerera på Inköpsrådets kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Senaste inläggen

Föreslår förordning för direktupphandlingarFöreslår förordning för direktupphandlingar
Effektivare tillsyn föreslåsEffektivare tillsyn föreslås
Förlegat krav om undertecknandeFörlegat krav om undertecknande
Svagt intresse oroar VinnovaSvagt intresse oroar Vinnova
Använd begrepp som inte missförståsAnvänd begrepp som inte missförstås
Göteborg samlas för mer återbrukGöteborg samlas för mer återbruk
Tolkning av ramavtalTolkning av ramavtal
Är vi redo att växla upp?Är vi redo att växla upp?
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Nytt från Upphandling24

  • Effektivare tillsyn föreslås
  • Förlegat krav om undertecknande
  • Svagt intresse oroar Vinnova
  • Använd begrepp som inte missförstås
  • Göteborg samlas för mer återbruk

Åsikter på sajten

  • Tolkning av ramavtalDet kan nog inte alltid tas för sant att det inte skulle vara relevant att utröna den gemensamma partsavsikten i...
  • Tolkning av ramavtalHej Alfred, Som framgår av ditt citat från HD:s avgörande i mål nr 4071-20 (NJA 2021 s 643) är det...
  • Regioner straffas för förlängt avtalVad oseriöst av domstolen att basera sannolikheten för att Svensk dos skulle vinna en korrekt genomförd upphandling på antalet leverantörer...
  • Tolkning av ramavtalNi skriver att "Hovrätten prövade först om projektet omfattats av ramavtalet. Då någon gemensam partsavsikt inte gick att utläsa fick...
  • Regioner straffas för förlängt avtaljag undrar i sitt stilla sinne vad positivt konkurrensutsättning av dosförpackade läkemedel fört med sig?
  • Utvärdera kvalitet vid avrop av konsultBra artikel, tackar för det :)
  • Enhetlig tolkning gällerMånga av dessa "smörgårdsbordsförespråkare" vill nog väcka lite uppmärksamhet och jagar gillningar och delningar på LinkedIn. Man kommer med diverse...
  • Enhetlig tolkning gällerHelt stängt är kanske inte smörgåsbordet ändå? Jag uppfattar att båda målen som du tar upp avsåg situationer där direktiven...
  • Val av utvärderingsmodell icke-fråga?Har inte använt relativa modeller i mina upphandlingar sedan denna kom: "Metoder vid utvärdering av pris och kvalitet i offentlig...
  • Enad front för mer forskningInom det identifierade forskningsområdet "Korruption och kartellbildning" finns det lågt hängande frukt som inte kräver någon forskning för att identifiera....

Senaste inläggen

  • Föreslår förordning för direktupphandlingar
  • Effektivare tillsyn föreslås
  • Förlegat krav om undertecknande
  • Svagt intresse oroar Vinnova
  • Använd begrepp som inte missförstås
  • Göteborg samlas för mer återbruk
  • Tolkning av ramavtal
  • Är vi redo att växla upp?
  • Regioner straffas för förlängt avtal
  • Förändrad omvärld kräver anpassning
  • Stort fokus på service
  • Fast timpris och referenser tillåtet
  • Att upphandla ABK-konsulter
  • ”Mediestorm kan ge ökade resurser”
  • Allt går att sälja med mördande reklam

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 26 april
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 4 maj
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 5 maj
  • LOU på två dagar | 10-11 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 18-19 maj
  • Anbudsutvärdering | 13 okt
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 okt
  • Agil upphandling | 9 nov
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober