I december 2021 beslutade Stockholms stad, efter en utredning, att inte gå vidare in i Microsofts molnbaserade lösning M365, som bland annat innehåller Teams.
Motiveringen är att amerikanska molntjänstleverantörer inte kan ge tillräckliga garantier mot att personuppgifter kan begäras ut av amerikanska myndigheter. Skyddet av personuppgifter är en av hörnpelarna i dataskyddsförordningen, GDPR.
I stället för molntjänster använder Stockholms stad så kallade on prem-lösningar där informationen lagras på stadens egna servrar. Problemet är att det inte finns någon on prem-lösning motsvarande M365.
– Det smärtar i organisationen att inte kunna jobba med de nya professionella verktygen, inte minst under pandemin. Samtidigt är jag stolt över att vår ledning haft modet att sätta ned foten, säger Anna Lipkin, inköpschef för it på Stockholms stad.
För videosamtal använder Stockholms stad Skype, en tjänst som inte längre utvecklas. Och marknaden är överlag otroligt trög, enligt Anna Lipkin.
– När vi pratar med amerikanska molnleverantörer har de ingen förståelse. De hänvisar gärna till olika standardavtalsklausler men dessa ”trumfas” av den amerikanska lagen. De små försök vi sett för att lösa dilemmat har hittills varit verkningslösa, vilket är mycket oroande.
Förutom sämre lösningar har molnstoppet inneburit högre priser vid upphandling av exempelvis verksamhetssystem.
– Vi ser fördubblade priser på vissa områden när tjänster som hade kunnat levererats som molntjänst måste byggas om för att leva upp till lagstiftningen. På samma sätt ser vi mycket färre anbud i de upphandlingar där vi ställer de krav vi måste gällande tredjelandsöverföringar, säger Anna Lipkin.
Många andra kommuner och myndigheter har valt att behålla M365, med hänvisning till att det skulle bli för svårt och dyrt att byta kommunikationslösning.
– Det behövs nationell styrning, regeringen behöver tydliggöra förutsättningarna. Det är orimligt att varje upphandlande myndighet ska hitta sina egna lösningar. Stockholms stad ingår i den statliga samverkan Esam där ett antal statliga myndigheter på eget initiativ gått samman och bland annat tydliggör våra behov och bidrar till att marknaden för dessa typer av tjänster utvecklas.
Det bästa för Stockholms stad vore om leverantörer från länder vars lagstiftning uppfyller GDPR erbjuder molntjänster, enligt Anna Lipkin.
– Det är mitt största hopp. Jag skulle verkligen vilja se att de amerikanska ”monopoltjänsterna” fick konkurrens.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer