Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Molnstopp ger Stockholm dyrare it 

Stockholms stad säger nej till M365 och andra amerikanska molntjänster eftersom personuppgifter inte skyddas. Grundproblematiken leder i förlängningen till sämre konkurrens och högre priser, enligt Anna Lipkin, inköpschef för it. ”Marknaden är oerhört trög. Mitt hopp står till nya lösningar från europeiska leverantörer”, säger hon.

| 2022-03-18
Anna Lipkin, inköpschef för it på Stockholms stad.

I december 2021 beslutade Stockholms stad, efter en utredning, att inte gå vidare in i Microsofts molnbaserade lösning M365, som bland annat innehåller Teams.

Motiveringen är att amerikanska molntjänstleverantörer inte kan ge tillräckliga garantier mot att personuppgifter kan begäras ut av amerikanska myndigheter. Skyddet av personuppgifter är en av hörnpelarna i dataskyddsförordningen, GDPR.

I stället för molntjänster använder Stockholms stad så kallade on prem-lösningar där informationen lagras på stadens egna servrar. Problemet är att det inte finns någon on prem-lösning motsvarande M365.

– Det smärtar i organisationen att inte kunna jobba med de nya professionella verktygen, inte minst under pandemin. Samtidigt är jag stolt över att vår ledning haft modet att sätta ned foten, säger Anna Lipkin, inköpschef för it på Stockholms stad.

För videosamtal använder Stockholms stad Skype, en tjänst som inte längre utvecklas. Och marknaden är överlag otroligt trög, enligt Anna Lipkin. 

– När vi pratar med amerikanska molnleverantörer har de ingen förståelse. De hänvisar gärna till olika standardavtalsklausler men dessa ”trumfas” av den amerikanska lagen. De små försök vi sett för att lösa dilemmat har hittills varit verkningslösa, vilket är mycket oroande.

Förutom sämre lösningar har molnstoppet inneburit högre priser vid upphandling av exempelvis verksamhetssystem. 

– Vi ser fördubblade priser på vissa områden när tjänster som hade kunnat levererats som molntjänst måste byggas om för att leva upp till lagstiftningen. På samma sätt ser vi mycket färre anbud i de upphandlingar där vi ställer de krav vi måste gällande tredjelandsöverföringar, säger Anna Lipkin.

Många andra kommuner och myndigheter har valt att behålla M365, med hänvisning till att det skulle bli för svårt och dyrt att byta kommunikationslösning.

– Det behövs nationell styrning, regeringen behöver tydliggöra förutsättningarna. Det är orimligt att varje upphandlande myndighet ska hitta sina egna lösningar. Stockholms stad ingår i den statliga samverkan Esam där ett antal statliga myndigheter på eget initiativ gått samman och bland annat tydliggör våra behov och bidrar till att marknaden för dessa typer av tjänster utvecklas.

Det bästa för Stockholms stad vore om leverantörer från länder vars lagstiftning uppfyller GDPR erbjuder molntjänster, enligt Anna Lipkin.

– Det är mitt största hopp. Jag skulle verkligen vilja se att de amerikanska ”monopoltjänsterna” fick konkurrens. 

Läs mer: Upphandling GDPRMolntjänsterStockholms stad

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025