Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Måste ett pris motsvara kostnader?

RättsfallsanalysEtt avgörande från kammarrätten handlar om tolkning av en bestämmelse om hur pris ska lämnas. Björn Bergström och Alexander Hantosi vid Ramberg Advokater refererar domen.

| 2023-02-14
Alexander Hantosi och Björn Bergström vid Ramberg Advokater.

Sammanfattning
Även om en upphandlande myndighet ställer ett krav som innebär att lämnade priser ska täcka samtliga kostnader för uppdraget, till exempel branschenlig lön, innebär det inte att anbudsgivarna måste ta ut ett timpris som motsvarar dessa kostnader.

Fakta i målet
Trelleborgs kommun upphandlade ett ramavtal gällande totalentreprenad för olika byggtjänster. Treano Bygg var en av anbudsgivarna och lämnade i och för sig det lägsta anbudspriset, men fick sitt anbud förkastat på grund av att kommunen ansåg att ett av kraven i AFD. 61 inte var uppfyllt.

Det aktuella kravet innehöll att vissa specificerade kostnader skulle täckas av anbudspriset, till exempel branschenlig lön.

Kommunen genomförde under upphandlingen en kontroll av samtliga anbudsgivare gällande innehållet i lämnade priser och fick då som svar från Treano Bygg att vissa kostnader, som resor, servicebil, arbetsledning och ytterligare fem kostnadsposter, togs ut som en overhead och därmed inte skulle belasta timpriset. Däremot ingick de i uppdraget men belastade bolaget centralt. Eftersom bolagets anbudspris understeg dessa kostnader förkastades anbudet. Treano Bygg begärde överprövning.

Domstolarnas bedömning
Förvaltningsrätten gick igenom de relevanta bestämmelserna i upphandlingen (AFD. 61) tillsammans med de frågor kommunen hade skickat ut gällande priser. Förvaltningsrätten fann då att eftersom vissa priser skulle utgöra en overhead och belasta bolaget centralt, innebar det att kostnaderna, såsom det får förstås, inte ingick i de lämnade timpriserna. Förvaltningsrätten kom därför till slutsatsen att kommunen följt förfrågningsunderlaget när anbudet förkastades.

Bolaget överklagade till kammarrätten som konstaterade att det inte finns något förbud mot att lämna anbud med en strategisk prissättning, så länge som lämnade anbudspriser inte är onormalt låga. Kammarrätten konstaterade vidare att kommunen inte förkastat anbudet på grund av onormalt låga priser.

Domstolen konstaterade också att det inte fanns någon lägsta nivå för de kostnader som skulle lämnas, mer än att lönen skulle vara enligt branschstandard. Det fanns heller ingen regel om att priser under vissa nivåer skulle förkastas.

Slutligen fann kammarrätten att det inte framkommit något annat än att Treano Byggs priser de facto inkluderade samtliga angivna kostnader. I och med detta, blev slutsatsen att de lämnade priserna uppfyllde kraven i AFD. 61, det vill säga att bolagets anbud rätteligen skulle ha prövats, då kommunen inte påstått att det var onormalt lågt.

Kammarrätten beslutade därmed att upphandlingen skulle rättas.

Analys
Som vi vet sedan tidigare beror ett kravs tillämpning på hur det formulerats. I det aktuella fallet får det antas att kommunens syfte med kravet var att undvika priser som understeg de faktiska, branschenliga kostnaderna, det vill säga som ett sätt att kringgå domstolarnas förbud mot golvpriser.

Det är inte svårt att förstå kommunens försök. Även om det mycket väl kan finnas skäl bakom att lämna priser som understiger den faktiska kostnaden vet alla som har köpt en vara eller tjänst att risken är mycket stor att leverantörens vilja att leverera minskar efter hand, att antalet arbetade timmar riskerar att bli onödigt många, att ÄTO:r ökar i omfattning utan objektiva skäl eller liknande ageranden.

Detta är en konsekvens av golvprisdomarna och får accepteras oavsett vad man anser om HFD:s och andras domar inom detta område. Som praxis ser ut nu är det närmast en fråga för lagstiftaren.

En upphandlande myndighet kan naturligtvis alltid chansa och lägga till en skrivning om just lägsta nivå på timpriset för att hoppas på att ingen leverantör ställer en fråga och därmed hävda att påtalandeskyldigheten inte är uppfylld (HFD 2022 ref 4 I och II).

Såsom kravet i det aktuella fallet formulerades, och med en bekräftelse från bolaget att samtliga kostnader ingick i lämnade timpriser, alltså att ingen kostnad utöver själva timpriset skulle utgå, får kammarrättens slutsatser betraktas som rimliga. Frågan skulle då rätteligen ha prövats mot bestämmelserna om onormalt låga anbud.

Som alla vet är dock dessa bestämmelser svårtillämpade och av den karaktären att det är mycket svårt för en myndighet att få rätt gentemot en leverantör som vet hur de ska formulera sig. I ett fall likt det aktuella, skulle kommunen i sådant fall ha ställt krav på att leverantören i sitt svar skulle redovisa (till exempel) ett beslut om att ta de aktuella kostnaderna centralt. Genom att få vd eller person i motsvarande ställning att intyga att man är medveten om att bolaget måste ta av sin marginal för att täcka dessa kostnader skulle leda till, om inte en lösning, så väl ett steg framåt.

I övrigt ligger svaret på frågan om låga priser, oavsett om man gör som kommunen, eller tillämpar reglerna om onormalt låga priser, i avtalsuppföljningen och beställarkompetensen. Den som får in anbud med låga priser, och där anbuden måste antas, behöver säkerställa att den egna beställarorganisationen har både rätt kompetens och resurser för att säkerställa att leverantören står för sina priser och att de oönskade beteenden som kan uppstå, stävjas i så stor utsträckning som möjligt.

Att man även måste ha ett avtal som är heltäckande och inte ger upphov till möjligheter att ta betalt för ytterligare tjänster utöver de som är kravställda, är en självklarhet utöver detta.

Målnummer och domstol 
Kammarrätten i Göteborg den 4 januari 2023 i mål nr 2857-22.

Juristpanelen

Läs mer: Rättsfallsanalys

Juristpanelen

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Måste ett pris motsvara kostnader?”

  1. Janne skriver:
    2023-02-16 kl. 09:45

    Hej, intressant förslag att kräva ett särskilt skriftligt beslut/intyg från bolagets vd (eller motsvarande) om att ta aktuella kostnader centralt. Tänk om kravet uppställs från början i en upphandling att ”timpriset inte får understiga branschenlig lön med en tydlig hänvisning till tabell etc”. Och om timpris-/er understiger så ska en särskild blankett fyllas i och signas av berörd vd redan ihop med anbudet (alt. prövning i omvänd ordning) Jag är säker på att ett sånt förfarande tvingar anbudslämnande företag att tänka igenom sin prissättning en gång till och på köpet (enligt min åsikt) välbehövligt ökar på den interna transparensen mellan anbudsansvariga/kalkylatorer och högsta ledningen.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl