Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Domstolskoll
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Måste ett pris motsvara kostnader?

RättsfallsanalysEtt avgörande från kammarrätten handlar om tolkning av en bestämmelse om hur pris ska lämnas. Björn Bergström och Alexander Hantosi vid Ramberg Advokater refererar domen.

| 2023-02-14
Alexander Hantosi och Björn Bergström vid Ramberg Advokater.

Sammanfattning
Även om en upphandlande myndighet ställer ett krav som innebär att lämnade priser ska täcka samtliga kostnader för uppdraget, till exempel branschenlig lön, innebär det inte att anbudsgivarna måste ta ut ett timpris som motsvarar dessa kostnader.

Fakta i målet
Trelleborgs kommun upphandlade ett ramavtal gällande totalentreprenad för olika byggtjänster. Treano Bygg var en av anbudsgivarna och lämnade i och för sig det lägsta anbudspriset, men fick sitt anbud förkastat på grund av att kommunen ansåg att ett av kraven i AFD. 61 inte var uppfyllt.

Det aktuella kravet innehöll att vissa specificerade kostnader skulle täckas av anbudspriset, till exempel branschenlig lön.

Kommunen genomförde under upphandlingen en kontroll av samtliga anbudsgivare gällande innehållet i lämnade priser och fick då som svar från Treano Bygg att vissa kostnader, som resor, servicebil, arbetsledning och ytterligare fem kostnadsposter, togs ut som en overhead och därmed inte skulle belasta timpriset. Däremot ingick de i uppdraget men belastade bolaget centralt. Eftersom bolagets anbudspris understeg dessa kostnader förkastades anbudet. Treano Bygg begärde överprövning.

Domstolarnas bedömning
Förvaltningsrätten gick igenom de relevanta bestämmelserna i upphandlingen (AFD. 61) tillsammans med de frågor kommunen hade skickat ut gällande priser. Förvaltningsrätten fann då att eftersom vissa priser skulle utgöra en overhead och belasta bolaget centralt, innebar det att kostnaderna, såsom det får förstås, inte ingick i de lämnade timpriserna. Förvaltningsrätten kom därför till slutsatsen att kommunen följt förfrågningsunderlaget när anbudet förkastades.

Bolaget överklagade till kammarrätten som konstaterade att det inte finns något förbud mot att lämna anbud med en strategisk prissättning, så länge som lämnade anbudspriser inte är onormalt låga. Kammarrätten konstaterade vidare att kommunen inte förkastat anbudet på grund av onormalt låga priser.

Domstolen konstaterade också att det inte fanns någon lägsta nivå för de kostnader som skulle lämnas, mer än att lönen skulle vara enligt branschstandard. Det fanns heller ingen regel om att priser under vissa nivåer skulle förkastas.

Slutligen fann kammarrätten att det inte framkommit något annat än att Treano Byggs priser de facto inkluderade samtliga angivna kostnader. I och med detta, blev slutsatsen att de lämnade priserna uppfyllde kraven i AFD. 61, det vill säga att bolagets anbud rätteligen skulle ha prövats, då kommunen inte påstått att det var onormalt lågt.

Kammarrätten beslutade därmed att upphandlingen skulle rättas.

Analys
Som vi vet sedan tidigare beror ett kravs tillämpning på hur det formulerats. I det aktuella fallet får det antas att kommunens syfte med kravet var att undvika priser som understeg de faktiska, branschenliga kostnaderna, det vill säga som ett sätt att kringgå domstolarnas förbud mot golvpriser.

Det är inte svårt att förstå kommunens försök. Även om det mycket väl kan finnas skäl bakom att lämna priser som understiger den faktiska kostnaden vet alla som har köpt en vara eller tjänst att risken är mycket stor att leverantörens vilja att leverera minskar efter hand, att antalet arbetade timmar riskerar att bli onödigt många, att ÄTO:r ökar i omfattning utan objektiva skäl eller liknande ageranden.

Detta är en konsekvens av golvprisdomarna och får accepteras oavsett vad man anser om HFD:s och andras domar inom detta område. Som praxis ser ut nu är det närmast en fråga för lagstiftaren.

En upphandlande myndighet kan naturligtvis alltid chansa och lägga till en skrivning om just lägsta nivå på timpriset för att hoppas på att ingen leverantör ställer en fråga och därmed hävda att påtalandeskyldigheten inte är uppfylld (HFD 2022 ref 4 I och II).

Såsom kravet i det aktuella fallet formulerades, och med en bekräftelse från bolaget att samtliga kostnader ingick i lämnade timpriser, alltså att ingen kostnad utöver själva timpriset skulle utgå, får kammarrättens slutsatser betraktas som rimliga. Frågan skulle då rätteligen ha prövats mot bestämmelserna om onormalt låga anbud.

Som alla vet är dock dessa bestämmelser svårtillämpade och av den karaktären att det är mycket svårt för en myndighet att få rätt gentemot en leverantör som vet hur de ska formulera sig. I ett fall likt det aktuella, skulle kommunen i sådant fall ha ställt krav på att leverantören i sitt svar skulle redovisa (till exempel) ett beslut om att ta de aktuella kostnaderna centralt. Genom att få vd eller person i motsvarande ställning att intyga att man är medveten om att bolaget måste ta av sin marginal för att täcka dessa kostnader skulle leda till, om inte en lösning, så väl ett steg framåt.

I övrigt ligger svaret på frågan om låga priser, oavsett om man gör som kommunen, eller tillämpar reglerna om onormalt låga priser, i avtalsuppföljningen och beställarkompetensen. Den som får in anbud med låga priser, och där anbuden måste antas, behöver säkerställa att den egna beställarorganisationen har både rätt kompetens och resurser för att säkerställa att leverantören står för sina priser och att de oönskade beteenden som kan uppstå, stävjas i så stor utsträckning som möjligt.

Att man även måste ha ett avtal som är heltäckande och inte ger upphov till möjligheter att ta betalt för ytterligare tjänster utöver de som är kravställda, är en självklarhet utöver detta.

Målnummer och domstol 
Kammarrätten i Göteborg den 4 januari 2023 i mål nr 2857-22.

Juristpanelen

Läs mer: Rättsfallsanalys

Juristpanelen

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Måste ett pris motsvara kostnader?”

  1. Janne skriver:
    2023-02-16 kl. 09:45

    Hej, intressant förslag att kräva ett särskilt skriftligt beslut/intyg från bolagets vd (eller motsvarande) om att ta aktuella kostnader centralt. Tänk om kravet uppställs från början i en upphandling att ”timpriset inte får understiga branschenlig lön med en tydlig hänvisning till tabell etc”. Och om timpris-/er understiger så ska en särskild blankett fyllas i och signas av berörd vd redan ihop med anbudet (alt. prövning i omvänd ordning) Jag är säker på att ett sånt förfarande tvingar anbudslämnande företag att tänka igenom sin prissättning en gång till och på köpet (enligt min åsikt) välbehövligt ökar på den interna transparensen mellan anbudsansvariga/kalkylatorer och högsta ledningen.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars
  • LOU på två dagar | 19-20 april
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 3 maj
  • Hållbar upphandling | 10 maj
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj
  • Anbudsutvärdering | 18 oktober
  • Agil upphandling | 19 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 25-26 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Hösten 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2023
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | Hösten 2023
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2023

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Håll dig informerad

Prenumerera på Inköpsrådets kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Senaste inläggen

Kunskap och rutin för hållbara affärerKunskap och rutin för hållbara affärer
Vad omfattas egentligen av sekretess?Vad omfattas egentligen av sekretess?
Dialogmöten höjer konstens kvalitetDialogmöten höjer konstens kvalitet
Då ska ska-kraven vara uppfylldaDå ska ska-kraven vara uppfyllda
Det positiva med överprövningDet positiva med överprövning
Några betalar men ingen kan uteslutasNågra betalar men ingen kan uteslutas
Bevis för onormalt lågt pris i anbudBevis för onormalt lågt pris i anbud
Intervallutvärderingens sista suckIntervallutvärderingens sista suck
ANNONS FRÅN AFF

Undvik missförstånd, konflikter och juridiska tvister

Aff behövs för att alla ska hitta ett gemensamt språk, för att minska risken för tvister och för att öka kvaliteten, säger Philip Österlund, vd på Aff

Nytt från Upphandling24

  • Tar sikte på -30 och -45
  • Enighet i Örebro om klimatkrav
  • Går längre än EU kräver
  • Vill se nej till 30 motioner
  • Baxar undantagsförslag vidare
  • ”Ta ansvar för uttjänt IT”
  • Riksbanken utreder oegentligheter

Åsikter på sajten

  • Det positiva med överprövningIakttagelserna är artikeln är mycket viktiga. Det är synd att en liknande insikt av hur avgörande leverantörsengagemang är för sunda...
  • Det positiva med överprövningHej! Som du är inne på finns det helt klart många överprövningar som enbart uppstår på grund av att någon...
  • Det positiva med överprövningHej Olle, Intressant perspektiv på överprövningar och KKV:s framtida roll! Jag tror jag håller med, till viss del i alla...
  • Intervallutvärderingens sista suckVet inte riktigt om jag delar påståendet att "Det är svårt att tolka domen på något annat sätt än att...
  • Så kan priser justeras utan indexklausulDirektivet är faktiskt tydligt i den delen, man behöver bara läsa den mer noggrant. Instämmer med Anders.
  • Intervallutvärderingens sista suckBer om ursäkt men den intressanta analysen är tyvärr felaktig. Det finns inget förbud mot att använda modellen som berörs...
  • Bevis för onormalt lågt pris i anbudApplåder för mycket bra analys!
  • Intervallutvärderingens sista suckHur långt ska vi gå i vår iver att undvika intervall? Ska vi enbart tillåta linjära skalor och vad är...
  • Intervallutvärderingens sista suckSom upphandlare kan vi kan förbjuda negativa priser. En upphandlande organisation får ställa krav som förbjuder delpriser med negativa värden....
  • Bevis för onormalt lågt pris i anbudHoppas att HFD tar upp detta. Så viktig fråga.

Senaste inläggen

  • Kunskap och rutin för hållbara affärer
  • Vad omfattas egentligen av sekretess?
  • Dialogmöten höjer konstens kvalitet
  • Då ska ska-kraven vara uppfyllda
  • Det positiva med överprövning
  • Några betalar men ingen kan uteslutas
  • Bevis för onormalt lågt pris i anbud
  • Intervallutvärderingens sista suck
  • Medvetet oförstående eller okunniga?
  • Hittade vägen till nya normer
  • Förutsättningar för prisavdrag
  • Professionalisering och politisering
  • Samarbete för hållbara behov
  • Förhandling ur långsiktigt perspektiv
  • Inköpen måste ingå i det civila försvaret

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars
  • LOU på två dagar | 19-20 april
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 3 maj
  • Hållbar upphandling | 10 maj
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj
  • Anbudsutvärdering | 18 oktober
  • Agil upphandling | 19 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 25-26 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Hösten 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2023
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | Hösten 2023
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2023