Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Maskerade uppgifter hinder i överprövning

RättsfallsanalysNär en upphandlande myndighet sekretessbelägger anbud begränsas leverantörers möjlighet att få till stånd en effektiv överprövning av upphandlingen. I en dom från Kammarrätten i Sundsvall fastslås att maskerade uppgifter gjorde att tillräckligt beslutsunderlag för att genomföra en effektiv överprövning saknades. Advokaten Peter Wahlbäck och biträdande juristen Isabella Mellberg, Advokatfirman Lindahl, analyserar domen.

| 2025-02-17
Advokat Peter Wahlbäck och biträdande jurist Isabella Mellberg, Advokatfirman Lindahl.

BAKGRUND:

Trafikverket genomförde en upphandling av en utförandeentreprenad gällande anläggning av en gång- och cykelväg i Tanums kommun. Anbudsgivaren Markbygg, som rangordnades på andra plats i anbudsutvärderingen, begärde överprövning av upphandlingen med hänvisning till att det vinnande anbudet inte uppfyllde de obligatoriska kraven avseende referensobjekt.

Genom projektplattformen Byggfakta hade Markbygg kontrollerat vilka projekt som den vinnande anbudsgivaren hade utfört under den senaste femårsperioden. Granskningen visade att den vinnande anbudsgivaren inte hade genomfört något projekt som uppfyllde upphandlingens krav på referensobjekt.

Markbygg begärde att Trafikverket skulle tillhandahålla uppgifter om den vinnande anbudsgivarens referensprojekt. Trafikverket tillhandahöll dock endast handlingarna i maskerat skick, med hänvisning till att den vinnande anbudsgivaren hade begärt sekretess för referensobjekten och att uppgifterna därmed inte kunde lämnas ut. På grund av maskeringen kunde Markbygg inte bedöma om det vinnande anbudet uppfyllde kraven avseende referensuppdrag. I sin ansökan om överprövning begärde Markbygg därför att förvaltningsrätten skulle förelägga om edition av de aktuella uppgifterna.

DOMSTOLARNAS BEDÖMNING:

Förvaltningsrätten konstaterade att en förutsättning för att förelägga om edition är att handlingarna i fråga kan antas ha betydelse som bevis, och att det i detta ligger att edition inte medges när syftet är att sökanden ska få möjlighet att bedöma vilka grunder den vill åberopa.

Förvaltningsrätten ansåg att Markbygg inte hade angett några konkreta omständigheter som talade för att bedömningen av det vinnande anbudet inte skett korrekt och i enlighet med upphandlingsdokumentet. Mot denna bakgrund avslog förvaltningsrätten Markbyggs ansökan om överprövning och yrkandet om edition.

Kammarrätten hade att pröva om det, utifrån parternas argumentation, var möjligt för förvaltningsrätten att genomföra en effektiv överprövning av upphandlingen utan tillgång till samtliga uppgifter som lämnats in av den vinnande anbudsgivaren rörande aktuella referensobjekt.

Kammarrätten ansåg att Markbygg hade gjort vad som rimligen kan anses ankomma på en sökande för att få ta del av de uppgifter som bolaget anser utgör stöd för dess talan. Kammarrätten konstaterade att förvaltningsrätten inte hade haft tillgång till alla uppgifter som den vinnande anbudsgivaren lämnat in avseende aktuella referensobjekt.

Enligt kammarrätten innebar detta att förvaltningsrätten inte haft ett tillräckligt beslutsunderlag för att genomföra en effektiv överprövning av upphandlingen. Målet återförvisades därför till förvaltningsrätten för ny handläggning. 

ANALYS:

I många upphandlingar har konkurrerande anbudsgivare god kännedom om vilka leverantörer som tidigare har tilldelats projekt och under vilka perioder dessa har genomförts. Även utan att ha granskat en vinnande anbudsgivares anbud kan andra leverantörer därför vara medvetna om att det vinnande anbudet inte uppfyller upphandlingens krav på referensuppdrag.

För att nå framgång i en överprövningsprocess måste den klagande leverantören kunna presentera bevis som visar att det vinnande anbudet inte uppfyller samtliga obligatoriska krav i upphandlingen.

I mål om överprövning gäller som huvudprincip att sökanden tydligt ska ange grunderna för sin talan, och domstolen är normalt förhindrad att beakta omständigheter som inte har åberopats. Det är dock inte ovanligt att upphandlande myndigheter sekretessbelägger stora delar av, eller i princip hela, det anbud som en anbudsgivare har lämnat in.

En förlorande leverantör kan därmed hamna i en situation där den har insikt om att det vinnande anbudet inte uppfyller samtliga obligatoriska krav, men på grund av sekretessbeläggningen saknar möjlighet att styrka detta i en överprövningsprocess.

I dessa situationer är det avgörande för den sökande leverantören att domstolen fullgör sitt utredningsansvar (jämför 8 § förvaltningsprocesslagen). Detta belystes i HFD 2015 ref. 55, även känt som ”Avonova-målet”, där Högsta förvaltningsdomstolen fastslog att om en part inte får ta del av uppgifter från den upphandlande myndigheten, ska domstolen inom ramen för sitt utredningsansvar inhämta dessa uppgifter, förutsatt att de är nödvändiga för att möjliggöra en effektiv granskning.

För att domstolens utredningsansvar ska aktualiseras måste den sökande parten först ha vidtagit rimliga åtgärder för att få tillgång till de uppgifter som stödjer dess talan. Vad som exakt krävs för att sökanden ska anses ha gjort vad som ”rimligen kan krävas” är dock inte helt klart.

Med hänvisning till Avonova-målet och det aktuella avgörandet från Kammarrätten i Sundsvall kan det argumenteras för att tröskeln för när relevanta uppgifter ska begäras in av en domstol inte bör sättas alltför högt. Det bör räcka med att domstolen inte kan ta ställning till om det som den sökande anför är korrekt för att utredningsskyldigheten ska aktualiseras.

Domstolens utredningsansvar blir därmed en central mekanism för att upprätthålla rättssäkerheten i upphandlingsmål. Genom att säkerställa att målet avgörs på ett fullständigt och korrekt underlag, även när en part inte har fått tillgång till avgörande uppgifter, balanseras intresset av att skydda känsliga uppgifter mot vikten av att säkerställa en rättvis och effektiv rättslig prövning.

Målnummer:
Kammarrätten i Sundsvall, mål nr 3159-24.

Peter Wahlbäck, Isabella Mellberg, Advokatfirman Lindahl.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: ProcessreglerReferenserSekretess och offentlighetUpphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…

Senaste inläggen

  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026