Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Manipulerar för komma under tröskeln

Det finns belägg för att upphandlare manipulerar värden för att komma under tröskelvärden. Det visar en studie från Uppsala universitet som omfattar 468 upphandlingar.

| 2021-10-01
pengar

RÄTTELSE: I en tidigare version av artikeln talades felaktigt om gränsen för direktupphandling. Det författaren undersökt är tröskelvärdet.

 

”Tröskelvärdet som strategisk spelplan” är titeln på ett examensarbete i nationalekonomi som lades fram av Anny Eklund vid Uppsala universitet sommaren 2021.

Syftet har varit att undersöka om det går att bevisa att det förekommer manipulation av upphandlingsvärden för att komma under tröskelvärdena, och därmed omfattas av det mer flexibla regelverket.

Författaren har studerat 468 upphandlingar från annonsportalen E-avrop. 250 är under tröskelvärdet och 218 över tröskelvärdet.

Slutsatsen är att det finns en förhållandevis hög koncentration av upphandlingar precis innan tröskelvärdet för respektive typ av upphandling.  Andelen minskar sedan märkbart efter tröskeln. Detta indikerar på ett avvikande beteende kring tröskelvärdet, enligt författaren.

För att statistiskt testa om andelen upphandlingar vid tröskelvärdet uppvisar en oregelbundenhet nog att anses som manipulerade används ett så kallt manipuleringstest.

Slutsatsen är att finns bevis för att manipulering av upphandlingsvärden förekommer på den svenska marknaden. Främst är de kommunala verksamheterna som manipulerar, enligt uppsatsen.

”Eftersom det rättsliga ramverket är konstruerat för att maximera samhällsnyttan blir ett manipuleringsbeteende direkt oförenligt med att nå en högre välfärd”, skriver hon.

Om manipuleringen görs för att spara tid och pengar eller om det handlar om korrupta upphandlare går det däremot inte dra några slutsatser om, enligt författaren.  

Hon rekommenderar nu fler studier.

”Det behövs ett trovärdigt, statistiskt säkerställt resultat för varje enskild sektor för att kunna spåra och undersöka manipuleringen vidare. I samband med det är det relevant att också granska varför upphandlande myndigheter manipulerar värdena, något som skulle kunna klargöras med exempelvis anonyma intervjuer”, skriver Anny Eklund.

 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

6 kommentarer på "Manipulerar för komma under tröskeln"

  1. S skriver:
    2021-10-04 kl. 08:43

    När det talas om tröskelvärdet menar författaren då ”faktiska tröskelvärdet” eller direktupphandlingsgränsen?

    Svara
    1. Olof Axelsson skriver:
      2021-10-04 kl. 09:04

      Författaren talar om tröskelvärdet, inte om direktupphandling. Artikeln har tillfogats en rättelse.

  2. Henrik skriver:
    2021-10-04 kl. 12:32

    Vad är det man vill åstadkomma genom att använda förenklat förfarande mot öppet förfarande genom fusk med omfattningen? Vilken flexibilitet är det man är ute efter? Min erfarenhet som upphandlare och nu på senare tid som anbudsgivare är att UM mycket sällan använder möjligheten att förhandla (undantaget några riktigt stora upphandlingar) och behandlar upphandlingen (kvalificering, kravställning etc.) på samma sätt oavsett förfarande. Tidsaspekten kan väl inte heller vara så enormt lockande nu när minimitiden för öppet förfarande sjunkit jämfört med tidigare lagstiftning. I andra länder med ett mer flexibelt regelverk under tröskelvärdet förstår jag lockelsen, men jag förstod det som att studien är begränsad till svenska upphandlingar (i e-Avrop).

    Svara
  3. Bosse skriver:
    2021-10-05 kl. 07:27

    Bra ämne för ett examensarbete, en eloge till Anny.
    Jag tror att detta är en sanning som är känd för oss alla upphandlare. Däremot så tror inte jag att det är upphandlarna som är korrupta utan det är okunskap hos kravställarna kombinerat med, i de flesta fall, avsaknad av ett strategiskt inköpsarbete och planering av upphandlingar. Konsekvensen blir i många fall tidsbrist vilket leder till att det sparar dagar genom att använda förenklat förfarande med minimal annonseringstid. Konsekvens – Färre anbud och mindre risk för överprövning. Räknar man dessutom in alla direktupphandlingar som genomförs med det enda syftet att undvika gällande tröskelvärde och/eller direktupphandlingsgräns så blir problemet ännu större.

    Svara
  4. Kamrul Islam skriver:
    2021-10-06 kl. 12:32

    Direktupphandling ofta sker ute i verksamheten. Det är uppdragsgivaren eller beställaren som anger/beräknar värdet. När upphandlaren kontaktas går det rätt till.

    Svara
  5. Direktupphandlingar enligt LOU skriver:
    2021-10-07 kl. 17:52

    Många kommuner har riktlinjer vid direktupphandling. Att flera anbud skall tas in över tex 100 000 SEK . Det följs inte heller. Något för kommunernas politiker att följa upp och studera.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…

Senaste inläggen

  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026