Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Lyfter förmågekrav för att klara kriser

Ökad delaktighet för leverantörer och fler förmågekrav. Det är viktiga delar i MSB:s nya vägledning för att klara totalförsvarets försörjning av varor och tjänster.

| 2022-01-26
Fredric Stany, MSB.

Vägledningen presenterar en planeringsmetodik i sex steg – från beskrivning av behoven via företagsdialog till uppföljning.

Vägledningen omfattar även en lathund, scenariopaket samt olika bilagor – bland annat en om upphandlings- och konkurrensrättsliga aspekter på planering av försörjning av varor och tjänster.

Materialet täcker hur ansvariga myndigheter bör planera för försörjning av varor och tjänster, främst med fokus på höjd beredskap och krig

I första hand har vägledningen tagits fram för så kallade bevakningsansvariga myndigheter. Totalt handlar det om 26 myndigheter – Socialstyrelsen, Svenska kraftnät med flera – plus alla länsstyrelser som har ett särskilt ansvar enligt krisberedskapsförordningen.

MSB – Myndigheten för samhällsskydd och beredskap – slår fast att företagen har en nyckelroll för att utveckla Sveriges försörjningsberedskap gällande produktion och transporter.

-Ett viktigt steg i att utveckla Sveriges försörjningsberedskap är att involvera företag i arbetet med försörjningsberedskap. Vägledningen ska kunna användas brett i arbetet med att planera det samlade beredskapsbehovet. Den omfattar alla typer av nödvändiga varor och tjänster. Olika myndigheter har olika behov och förutsättningar för planeringen och metoden pekar ut viktiga steg och frågor i arbetet, säger Fredric Stany, enhetshef på MSB.

I vägledningen lyfter MSB att de krav som upphandlande myndigheter ställer inte omfattar alla företag som är viktiga under höjd beredskap och att kraven långtifrån motsvarar den samlade förmåga som samhället behöver vid krig.

-Ett sätt att öka förmågan i totalförsvaret är att öka mängden konkreta förmågekrav för det man vill uppnå i upphandlingar, säger Fredric Stany.

-Det är viktigt att utgå från förutsättningarna i det enskilda fallet och bedöma vad som är lämpligt för utifrån vad som ska upphandlas.  Krav och övriga villkor behöver vara proportionerliga, det vill säga både lämpliga och nödvändiga för att uppnå syftet med den enskilda upphandlingen.

Han nämner som tänkbara krav att ha med i planeringen inför upphandling att företaget har tillgång till reservsystem, omvärlsbevakar sina leveranskedjor och deltar aktivt i övningar.

Det nya planeringsstödet betonar att leverantörerna måste behandlas likvärdigt och icke-diskriminerande – att dialog inte ger vissa leverantörer otillbörliga fördelar vid en konkurrensutsatt upphandling.

”Myndigheten behöver ordna planeringen så att de företag som deltar inte får sådan information av varandra eller av myndigheten.

Överväg i förväg vilken typ av upphandlingar som kan komma att göras senare i försörjningsberedskapssyfte, samt vilken typ av uppgifter som kan ge ett företag fördelar vid en konkurrensutsättning.”, skriver MSB.

Hösten 2020 aviserade regeringen genom sin försvarspolitiska proposition ett högre tempo för att utveckla svensk försörjningsberedskap. Det nya planeringsstödet beskrivs av MSB som en kugge i det arbetet.

-Vägledningen kompletterar det stöd som MSB har kring bland annat kontinuitetshantering och stöd kring samhällsviktig verksamhet och utgör en viktig komponent i arbetet med den strategi MSB har tagit fram kring försörjningsberedskap, säger Fredric Stany.

Läs mer: Upphandling FörsörjningsberedskapMSB

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt