Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Lyfter barnrätt i samförstånd

Skånetrafiken skärper kraven på barnrätt med en pågående upphandling av stadsbusstrafiken i Lund som ”pilot”. Leverantörsmarknaden mötte kollektivtrafikjättens utsträckta hand med möjligen oväntad entusiasm när de svåra frågorna kom upp till diskussion.

| 2021-06-16
Iris Rehnström, Skånetrafiken. Foto: Lise Österlind, Skånetrafiken.

-De synpunkter som trafikföretagen framförde handlade om delarna som gäller trafiken i Sverige där vi fått backa lite om ganska långtgående krav på den fysiska miljön i trafiken Det är inte alltid som trafikföretagen kan påverka de delarna utan ansvar ligger ibland på exempelvis Trafikverket, säger Iris Rehnström, hållbarhetsansvarig på Skånetrafiken, som är regional kollektivtrafikmyndighet.

Hon tillägger:

-Från trafikföretagen kom det inga synpunkter alls om de krav som vi ville ställa på leverantörskedjorna. Tvärtom fick det enbart ett positivt mottagande där man från branschen såg ett värde med krav att förhålla sig till för att kunna bygga upp strukturer inom sin organisation och med sina leverantörskontakter.

De nya upphandlingskraven har växt fram efter en kartläggningsprocess och därefter samverkan med Rädda barnen och Västtrafik.

-Vi har nu ute på annons upphandlingen för stadsbusstrafiken i Lund där de nya ska-kraven ställs för första gången. Framöver blir det standard i bussupphandlingar att kraven finns med som en del av vår hållbarhetsbilaga i bussupphandlingar, säger Iris Renhnsträm.

Samtidigt som Skånetrafiken i sin hållbarhetsredovisning pekar på fördelarna med elbussdrift (energi, buller, avgaser) så finns en tydlig baksida.

I leverantörskedjan finns tydliga risker med barn som utnyttjas vid brytning av kobolt till bussbatterier och särskilt i Kongo.

-Alla regioner har en uppförandekod som tydligt uttrycker att barns rättigheter måste respekteras. Men Rädda barnen framförde värdet av att även ställa tydligare krav och det har varig en grund för det fortsatta arbetet efter den kartläggning som skedde inledningsvis, säger Iris Rehnström.

-De trafikföretag som vi upphandlat inom busstrafiken äger fordonen själva och det ställer krav på att vi har en bra kontakt med dem och att företagen i sin tur jobbar tillsammans med busstillverkarna. Så mycket har handlat om att få igång ett arbete som skapar ringar på vattnet.

Rädda barnens rekommendation efter det inledande batteriprojekt som genomfördes var att utveckla kompletterande krav i bussupphandlingar.

-De förslag till nya upphandlingskrav som togs fram har kommunicerats med trafikföretagen med möjligheter att yttra sig över dessa och även delta i arbete i en workshop.

-Vi ställer framför allt tydliga krav på att de trafikföretag som vi upphandlar har en systematik i arbetet – att man går bakåt i sin värdekedja och jobbar aktivt med att leva upp till vår uppförandekod och specifika krav, säger Iris Rehnström.

Skånetrafiken kommer nu att kräva av sina operatörer att de har ett aktivt arbete för att förebygga barnarbete med internutbildning och rutiner om barnarbete skulle upptäckas med ansvarsfördelning och åtgärdsplaner.

Krav ställs också på särskild hänsyn för unga arbetare, definierat som personer i laglig ålder för arbete men under 18, som ska skyddas från bland annat nattarbete och farliga moment.

-Det är klart att vi i det här arbetet måste vi fråga oss: hur kan vi från Sverige påverka i ett land långt borta med en odemokratisk regim? Ett alternativ är att undvika batterier med kobolt när så är möjligt, vilket inte alltid är fallet beroende på typen av fordon. Men vi ser också möjligheter att ställa kompletterande krav som ger effekt om vi samtidigt följer upp dessa på ett effektivt sätt, säger Iris Rehnström.

Skånetrafiken lyfter även fram krav på själva trafiken kring barn och ungas rätt till ett tryggt resande. Det handlar bland annat om bemötande, miljön på fordonen och att information ska kunna förstås av barn och unga.

-VI vill jättegärna att materialet sprid och används till fler kollektivtrafikmyndigheter än Skånetrafiken och Västtrafik. Det är just en av fördelarna med offentlig sektor och kollektivtrafiken att vi delar med oss av allting och utvecklas tillsammans, summerar Iris Rehnström.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling HållbarhetLunds kommunSkånetrafiken

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Sida söker chef till enheten för upphandling och inköp

IVO söker upphandlare

Upphandlingsjurist till PTS

FOI söker inköpare till Linköping eller Kista

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarandeFörslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetHänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Torsten : Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Väldigt bra förslag! Att skrivningarna om olämpliga och oacceptabla anbud i lagtexten är i det närmaste obegripliga borde föranleda att…
Erik R : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att kontroll är avgörande. Ingen vill se oseriösa aktörer eller organiserad brottslighet i välfärden. Men rädslan…
LXV : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Faktum är dock att DIS har utvecklats till ett kryphål, lite som konsultmäklaravtalen, till största del tack vare Konkurrensverkets bedrövliga…
Ola Johansson Källén : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Man bör beakta kostnaden för den överetablering som ofta följer efter att en auktorisation införts. Det tar tid för marknaden…
upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…

Senaste inläggen

  • Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
  • Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
  • Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026