Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Lyfter barnrätt i samförstånd

Skånetrafiken skärper kraven på barnrätt med en pågående upphandling av stadsbusstrafiken i Lund som ”pilot”. Leverantörsmarknaden mötte kollektivtrafikjättens utsträckta hand med möjligen oväntad entusiasm när de svåra frågorna kom upp till diskussion.

| 2021-06-16
Iris Rehnström, Skånetrafiken. Foto: Lise Österlind, Skånetrafiken.

-De synpunkter som trafikföretagen framförde handlade om delarna som gäller trafiken i Sverige där vi fått backa lite om ganska långtgående krav på den fysiska miljön i trafiken Det är inte alltid som trafikföretagen kan påverka de delarna utan ansvar ligger ibland på exempelvis Trafikverket, säger Iris Rehnström, hållbarhetsansvarig på Skånetrafiken, som är regional kollektivtrafikmyndighet.

Hon tillägger:

-Från trafikföretagen kom det inga synpunkter alls om de krav som vi ville ställa på leverantörskedjorna. Tvärtom fick det enbart ett positivt mottagande där man från branschen såg ett värde med krav att förhålla sig till för att kunna bygga upp strukturer inom sin organisation och med sina leverantörskontakter.

De nya upphandlingskraven har växt fram efter en kartläggningsprocess och därefter samverkan med Rädda barnen och Västtrafik.

-Vi har nu ute på annons upphandlingen för stadsbusstrafiken i Lund där de nya ska-kraven ställs för första gången. Framöver blir det standard i bussupphandlingar att kraven finns med som en del av vår hållbarhetsbilaga i bussupphandlingar, säger Iris Renhnsträm.

Samtidigt som Skånetrafiken i sin hållbarhetsredovisning pekar på fördelarna med elbussdrift (energi, buller, avgaser) så finns en tydlig baksida.

I leverantörskedjan finns tydliga risker med barn som utnyttjas vid brytning av kobolt till bussbatterier och särskilt i Kongo.

-Alla regioner har en uppförandekod som tydligt uttrycker att barns rättigheter måste respekteras. Men Rädda barnen framförde värdet av att även ställa tydligare krav och det har varig en grund för det fortsatta arbetet efter den kartläggning som skedde inledningsvis, säger Iris Rehnström.

-De trafikföretag som vi upphandlat inom busstrafiken äger fordonen själva och det ställer krav på att vi har en bra kontakt med dem och att företagen i sin tur jobbar tillsammans med busstillverkarna. Så mycket har handlat om att få igång ett arbete som skapar ringar på vattnet.

Rädda barnens rekommendation efter det inledande batteriprojekt som genomfördes var att utveckla kompletterande krav i bussupphandlingar.

-De förslag till nya upphandlingskrav som togs fram har kommunicerats med trafikföretagen med möjligheter att yttra sig över dessa och även delta i arbete i en workshop.

-Vi ställer framför allt tydliga krav på att de trafikföretag som vi upphandlar har en systematik i arbetet – att man går bakåt i sin värdekedja och jobbar aktivt med att leva upp till vår uppförandekod och specifika krav, säger Iris Rehnström.

Skånetrafiken kommer nu att kräva av sina operatörer att de har ett aktivt arbete för att förebygga barnarbete med internutbildning och rutiner om barnarbete skulle upptäckas med ansvarsfördelning och åtgärdsplaner.

Krav ställs också på särskild hänsyn för unga arbetare, definierat som personer i laglig ålder för arbete men under 18, som ska skyddas från bland annat nattarbete och farliga moment.

-Det är klart att vi i det här arbetet måste vi fråga oss: hur kan vi från Sverige påverka i ett land långt borta med en odemokratisk regim? Ett alternativ är att undvika batterier med kobolt när så är möjligt, vilket inte alltid är fallet beroende på typen av fordon. Men vi ser också möjligheter att ställa kompletterande krav som ger effekt om vi samtidigt följer upp dessa på ett effektivt sätt, säger Iris Rehnström.

Skånetrafiken lyfter även fram krav på själva trafiken kring barn och ungas rätt till ett tryggt resande. Det handlar bland annat om bemötande, miljön på fordonen och att information ska kunna förstås av barn och unga.

-VI vill jättegärna att materialet sprid och används till fler kollektivtrafikmyndigheter än Skånetrafiken och Västtrafik. Det är just en av fördelarna med offentlig sektor och kollektivtrafiken att vi delar med oss av allting och utvecklas tillsammans, summerar Iris Rehnström.

Läs mer: Upphandling HållbarhetLunds kommunSkånetrafiken

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025