Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Domstolskoll
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Nya upphandlingslagar • 8 februari 2022
    • Praxisdagen • 7 november • Stockholm
    • Praxisdagen • 21 november • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Lyfter barnrätt i samförstånd

Skånetrafiken skärper kraven på barnrätt med en pågående upphandling av stadsbusstrafiken i Lund som ”pilot”. Leverantörsmarknaden mötte kollektivtrafikjättens utsträckta hand med möjligen oväntad entusiasm när de svåra frågorna kom upp till diskussion.

| 2021-06-16
Iris Rehnström, Skånetrafiken. Foto: Lise Österlind, Skånetrafiken.

-De synpunkter som trafikföretagen framförde handlade om delarna som gäller trafiken i Sverige där vi fått backa lite om ganska långtgående krav på den fysiska miljön i trafiken Det är inte alltid som trafikföretagen kan påverka de delarna utan ansvar ligger ibland på exempelvis Trafikverket, säger Iris Rehnström, hållbarhetsansvarig på Skånetrafiken, som är regional kollektivtrafikmyndighet.

Hon tillägger:

-Från trafikföretagen kom det inga synpunkter alls om de krav som vi ville ställa på leverantörskedjorna. Tvärtom fick det enbart ett positivt mottagande där man från branschen såg ett värde med krav att förhålla sig till för att kunna bygga upp strukturer inom sin organisation och med sina leverantörskontakter.

De nya upphandlingskraven har växt fram efter en kartläggningsprocess och därefter samverkan med Rädda barnen och Västtrafik.

-Vi har nu ute på annons upphandlingen för stadsbusstrafiken i Lund där de nya ska-kraven ställs för första gången. Framöver blir det standard i bussupphandlingar att kraven finns med som en del av vår hållbarhetsbilaga i bussupphandlingar, säger Iris Renhnsträm.

Samtidigt som Skånetrafiken i sin hållbarhetsredovisning pekar på fördelarna med elbussdrift (energi, buller, avgaser) så finns en tydlig baksida.

I leverantörskedjan finns tydliga risker med barn som utnyttjas vid brytning av kobolt till bussbatterier och särskilt i Kongo.

-Alla regioner har en uppförandekod som tydligt uttrycker att barns rättigheter måste respekteras. Men Rädda barnen framförde värdet av att även ställa tydligare krav och det har varig en grund för det fortsatta arbetet efter den kartläggning som skedde inledningsvis, säger Iris Rehnström.

-De trafikföretag som vi upphandlat inom busstrafiken äger fordonen själva och det ställer krav på att vi har en bra kontakt med dem och att företagen i sin tur jobbar tillsammans med busstillverkarna. Så mycket har handlat om att få igång ett arbete som skapar ringar på vattnet.

Rädda barnens rekommendation efter det inledande batteriprojekt som genomfördes var att utveckla kompletterande krav i bussupphandlingar.

-De förslag till nya upphandlingskrav som togs fram har kommunicerats med trafikföretagen med möjligheter att yttra sig över dessa och även delta i arbete i en workshop.

-Vi ställer framför allt tydliga krav på att de trafikföretag som vi upphandlar har en systematik i arbetet – att man går bakåt i sin värdekedja och jobbar aktivt med att leva upp till vår uppförandekod och specifika krav, säger Iris Rehnström.

Skånetrafiken kommer nu att kräva av sina operatörer att de har ett aktivt arbete för att förebygga barnarbete med internutbildning och rutiner om barnarbete skulle upptäckas med ansvarsfördelning och åtgärdsplaner.

Krav ställs också på särskild hänsyn för unga arbetare, definierat som personer i laglig ålder för arbete men under 18, som ska skyddas från bland annat nattarbete och farliga moment.

-Det är klart att vi i det här arbetet måste vi fråga oss: hur kan vi från Sverige påverka i ett land långt borta med en odemokratisk regim? Ett alternativ är att undvika batterier med kobolt när så är möjligt, vilket inte alltid är fallet beroende på typen av fordon. Men vi ser också möjligheter att ställa kompletterande krav som ger effekt om vi samtidigt följer upp dessa på ett effektivt sätt, säger Iris Rehnström.

Skånetrafiken lyfter även fram krav på själva trafiken kring barn och ungas rätt till ett tryggt resande. Det handlar bland annat om bemötande, miljön på fordonen och att information ska kunna förstås av barn och unga.

-VI vill jättegärna att materialet sprid och används till fler kollektivtrafikmyndigheter än Skånetrafiken och Västtrafik. Det är just en av fördelarna med offentlig sektor och kollektivtrafiken att vi delar med oss av allting och utvecklas tillsammans, summerar Iris Rehnström.

Läs mer: Upphandling HållbarhetLunds kommunSkånetrafiken

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

ANNONS FRÅN AFF

Tydliga och trygga avtal med Aff

Till skillnad från många andra branschers standardavtal är Aff utarbetat i samarbete mellan beställare och leverantörer. Båda parter är med och utformar regelverken och mallarna så att den blir partsneutral.

Håll dig informerad

Prenumerera på Inköpsrådets kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Senaste inläggen

Verktyg för uppföljning lyft för HBVVerktyg för uppföljning lyft för HBV
Tillsynsreform får ris och rosTillsynsreform får ris och ros
Avfall är material på fel ställeAvfall är material på fel ställe
Har koll på IOPHar koll på IOP
Samarbete – kan det vara så svårt?Samarbete – kan det vara så svårt?
Möjligt fullgöra avtal före laga kraftMöjligt fullgöra avtal före laga kraft
Så fick Växjö Dis i hamnSå fick Växjö Dis i hamn
Samarbetspartner som referensSamarbetspartner som referens
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Nytt från Upphandling24

  • Verktyg för uppföljning lyft för HBV
  • Tillsynsreform får ris och ros
  • Avfall är material på fel ställe
  • Har koll på IOP
  • Samarbete – kan det vara så svårt?

Åsikter på sajten

  • Samarbetspartner som referensDet är - igen - märkligt att två rättsinstanser med god juridisk kompetens kommer till olika slutsatser. Är juridiken ett...
  • Vallentuna hade rätt att förkastaRättens bedömningar för onormalt låga priser blir alltid en rysare och det är FRs fullständiga misslyckande. De har utvecklat sin...
  • Först att avropa återbruk av möblerKul att läsa. Har själv varit upphandlingsrådgivare/upphandlare på 80- och 90-talet. Då var det ett jättekul jobb.
  • Så fick Växjö Dis i hamnIntressant upplägg! Ska bli kul att följa utfallet!
  • Dags fokusera mer på innehåll–och i tidEn stor besvikelse i de nya bestämmelserna om överprövning är att det uteslutande handla om hur processen i domstol ska...
  • Dags fokusera mer på innehåll–och i tidPåtalandeskyldighet är i grunden en felaktig idé. Den omkullkastar en vanlig ordning i ett öppet förfarande. Jag skulle påstå att...
  • Uteslutning–förtroende inte längre alltTack för din kommentar, Mia Förhandsavgörande du hänvisar till handlar om ett uteslutningsärende med hänvisning till konkurrensbegränsande samarbete. EU-domstolen anger...
  • Uteslutning–förtroende inte längre alltHej, Tack för bra artikel. Jag undrar hur de nya bestämmelserna om tidsfrister förhåller sig till beslutet från EU-domstolen i...
  • Viktigt att leverantören är frågvisIntressant "I brist på uttalande från HFD är det tyvärr min rekommendation att alla leverantörer måste lyfta fram alla otydligheter"...
  • Tolkning av ramavtalKontraktshandlingar och tolkningsordningar Ramavtalet består av följande handlingar: 1) Skriftliga tillägg till eller justeringar av Ramavtalet eller dess bilagor 2)...

Senaste inläggen

  • Verktyg för uppföljning lyft för HBV
  • Tillsynsreform får ris och ros
  • Avfall är material på fel ställe
  • Har koll på IOP
  • Samarbete – kan det vara så svårt?
  • Möjligt fullgöra avtal före laga kraft
  • Så fick Växjö Dis i hamn
  • Samarbetspartner som referens
  • 600 bolag har växt till över 1700
  • Transparent utvärderingsmodell viktigt
  • Dags fokusera mer på innehåll–och i tid
  • Vallentuna hade rätt att förkasta
  • Fel kräva att en leverantör gör mest
  • Fann lösningar för bättre kontroll
  • Uteslutning–förtroende inte längre allt

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Anbudsutvärdering | 13 okt
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 okt
  • Agil upphandling | 9 nov
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 nov
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 nov
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 nov
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 23-24 nov
  • LOU på två dagar | 28-29 nov
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december