Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

LUK — frihetens drottning

ExpertkommentarJag har snöat in på förhandlingsmöjligheter inom offentlig upphandling för att möjligtvis kunna styra valet till rätt samarbetspartner inom lagens ramar, skriver Inköpsrådets expert Petra Rantzow.

| 2022-11-03
Petra Rantzow är en av Inköpsrådets experter.

Jag letar alltid efter möjligheter, möjligheter ger energi. I alla uppdrag utgår jag från att minimera risker för våra kunder men också att ge dem valmöjligheter inom lagens ramar. Det kan också kallas taktik.

Jag har granskat LOU kring vilka möjligheter som ges vid förhandling. Jag har även granskat LUF och insett att det finns viss skillnad men att upphandlande myndigheter tenderar till att utgå från LOU för att säkra ”ramen”.

Inom LUF är förhandlat förfarande eller konkurrenspräglad dialog alltid valbar vid direktivstyrd upphandling. Inom LUK finns det ännu mer friheter.

Jag vet vilka möjligheter som ges genom att styra valet av leverantör. Att jobba med strategiskt inköp inom näringslivet är att medvetet styra bort risker genom att tvinga leverantören att utvecklas – eller ännu hellre, att utvecklas med leverantören. Det innebär också att lyfta fram och belöna de leverantörer som når våra mål.

Alla företag drivs av att tjäna pengar, annars kan företaget riskera att försvinna. Och då förlorar de anställda sin inkomst som i sin tur ger skatteintäkter. Att gå omkull är inte ett alternativ för ett företag.

I offentlig sektor handlar strategiskt inköp om att vara medveten om sitt eget köpbeteende och att strukturera för att jobba smartare för att nå de globala målen. Skillnaden är att näringslivet inte har en barriär mot företagen, det är livsviktigt att välja rätt samarbetspartner. Den möjligheten har inte offentlig sektor ovanför direktupphandlingsgränsen.

Offentlig sektor kan utifrån sitt behov styra typen av leverantör men alltför ofta blir det en bunt med minimikrav (kan även benämnas obligatoriska krav) och sedan lägsta pris. Även vid ett förhandlat förfarande.

Det är för mig som att skriva en lång ska-lista, blunda, trycka på knappen och hoppas att rätt leverantör vann! Och att den leverantören har en gömd pengapåse för att kunna utvecklas då det inte ingår i ramavtalet eller kontraktet.

Jag kan än i dag inte förstå hur det kan vara bästa sättet att använda skattemedel. Det är ett av mina största dilemman. Just därför har jag snöat in på förhandlingsmöjligheter inom offentlig upphandling för att möjligtvis kunna styra valet till rätt samarbetspartner inom lagens ramar.

Alla vet att samarbeta ofta är svårt. Det är en resa med smekmånad, konflikter och samstämmighet. Där någonstans slutar relationen att utvecklas. En relation mår bra av dynamik då det ger energi, det ska vara utmaningar för att nå nästa nivå. Och då blir valet av samarbetspartner än viktigare.

I ett förhandlat förfarande inom LOU och LUF står följande:
4 §   Vid ett förhandlat förfarande med föregående annonsering får alla leverantörer efter en anbudsinfordran enligt 10 kap. 1 § ansöka om att få delta genom att lämna de uppgifter som den upphandlande myndigheten begärt för urvalet. De anbudssökande som myndigheten bjuder in får lämna anbud. Dessa anbud ska ligga till grund för efterföljande förhandlingar.

Vid jämförelse med LUK, frihetens drottning, framkommer följande:
4 §   Den upphandlande myndigheten eller enheten får förhandla med anbudssökande och anbudsgivare. Det som anskaffas genom koncessionen, tilldelningskriterierna och uppställda minimikrav får inte ändras under förhandlingarna.

Noterade ni skillnaderna? I LUK får vi även förhandla med anbudssökande! Underbart. Det innebär att i LUK kan vi styra vilka ansökande som är bäst lämpade för att gå vidare till att få lämna anbud utifrån dialog och förhandling. Ifall LUK är tillämpligt så finns det alltså möjligheter från start till slut. Det känns bra.

Glöm inte att förhandling är en process för att utröna varandras behov, dialog är en form av förhandling.

Petra Rantzow
Vd, Ecenea Syd

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "LUK — frihetens drottning"

  1. Destiny skriver:
    2022-11-03 kl. 09:54

    ”Styra mot rätt partner” kan inte tolkas på annat sätt än partiskhet och är i direkt kontrast till det som offentlig upphandling representerar och ska uppnå. Felaktig/naiv attityd leder inte till bättre affärer. Förhandling ska användas för att uppnå de bästa villkoren marknaden har att erbjuda utifrån verksamhetens behov.

    Svara
  2. Petra Rantzow skriver:
    2022-11-03 kl. 10:41

    Till Destiny: Principerna råder i ALLA lägen likaså lagen, det vet vi alla. Att behandla alla ansökanden eller anbudsgivare lika och att upphandling ska präglas av öppenhet och förutsebarhet är givet, liksom att uppmuntra till konkurrens och att inte diskriminera . Oavsett förfarande. Det handlar om att utifrån UM:s behov ha dialog och förhandla för att uppnå bästa affären. Inget annat. Om behovet för affären innefattar att ha en utvecklande samarbetspartner så kan förhandling ske för att utvärdera rätt samarbetspartner. Det innebär att öppna upp för möjligheter att kunna förhandla och inte begränsa med minimikrav utom där det är tillämpligt. Och att utvärdera för vad som ska uppnås. Instämmer till fullo med ”Förhandling ska användas för att uppnå de bästa villkoren marknaden har att erbjuda utifrån verksamhetens behov.”. Inom lagens rum.

    Svara
  3. Annika skriver:
    2022-11-11 kl. 17:25

    Jättebra artikel.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Petra Rantzow

Petra Rantzow har arbetat med inköp och upphandling i mer än 20 inom både privat och offentlig sektor, i dag driver hon ett konsultbolag. Petra brinner för att utveckla både professionen men också processerna samt tillvarata innovation. Hon anlitas ofta som föreläsare.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl