Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Livsmedelsupphandling i nio delar

Dialog, kvalitetskrav med bland annat blindtester, uppdelning och en överlappande arbetsprocess. Det är Jessica Clarenbachs recept för en lyckad livsmedels­upphandling.

| 2017-01-20

Bra varor till rätt pris. Ekologiskt och etiskt producerat. Inte fler och längre transporter än nödvändigt. Det var några av utgångspunkterna inför den livsmedelsupphandling som Landstinget i Värmland genomfört.

– Det har varit mycket jobb, men vi har fått till ett bra avtal som garanterar leveranser av hög kvalitet, säger Jessica Clarenbach, upphandlingskonsult vid landstingets upphandlings- och avtalsenhet.

Hon berättar att upphandlingsarbetet påbörjades hösten 2015. Då hölls dialogträffar med såväl befintliga leverantörer som potentiella intressenter.

– Vi träffade 16 leverantörer. Stora och små, från alla områden.

Förutom att informera om landstingets krav och tankar kring framtida samarbete fick leverantörerna möjlighet att presentera sig och sina produkter. För de leverantörer som inte hade varit med i en upphandling tidigare förklarades vi hur upphandling fungerar.

– Leverantörerna fick också möjlighet att ge förslag på hur ”deras område” skulle upphandlas och vilka krav som de tyckte var viktiga att ställa.

Målet var att alla upphandlingar skulle annonseras under våren 2016 och alla avtalsstarter skulle vara 1 november 2016. Strategin blev att dela upp livsmedelsupphandlingen i nio delar, bland annat för att minimera risken för en eventuell överprövning skulle stjälpa alla avtalsstarter.

– Alla avtal startade på utsatt tid. Bara en upphandling överprövades, av färskt bröd, och den vann vi.

Rent praktiskt arbetades det parallellt med upphandlingsdokument och utvärdering. Överlappningen hjälpte till att hinna med alla delar utom två, potatis och morötter samt färsk frukt och grönt, under våren.

– Vi valde att i alla upphandlingar ställa höga livsmedelskrav, på produktnivå, baserade på Upphandlingsmyndighetens krav.

Grisköttet ska exempelvis komma från djur som inte fått svansen kuperad för att undvika svansbitning:

– När ”knörren” är kvar vet vi att grisarna hållits lösgående i en bra miljö under hela produktionstiden.

Smakbedömningar i form av blindtester gjordes av ett visst antal produkter. Anbudsgivarna fick veta hur produkterna skulle bedömas, men inte vilka varor som skulle väljas ut, och kunde på så sätt inte ”prisa in sig.

– Produkter som inte godkändes diskvalificerade inte leverantören, utan de kunde innan avtalsstart byta till varor som motsvarade våra krav.

Upphandlingens sammanlagda värde är cirka 29 miljoner kronor per år. Livsmedlen ingår i måltider som serveras till på sjukhus, patienthotell, sjukhuscaféer, personalrestauranger och i kylda matlådor inom hemtjänsten.

Läs mer: HållbarhetLivsmedelMetod

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt