Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Livsmedelscontrollern följer upp avtalen

Linda Bjarle arbetar som livsmedelscontroller på Helsingborgs stads inköpsenhet. En ovanlig roll som innebär att hon har hand om alla stadsövergripande avtal som rör livsmedel.

| 2018-01-18

Som livsmedelscontroller jobba Linda Bjarle med att genomföra, utvärdera, implementera och följa upp avtal.

– Men jag är inte upphandlare utan tar hjälp av någon som tar fram texterna och avtalen, förklarar hon.

Linda Bjarle fungerar bland annat som en länk mellan stadens verksamheter och livsmedelsleverantörerna, som båda kan kontakta henne med klagomål sinsemellan eller med frågor om avtalen. Utöver detta har hon kontakt med producenterna.

– Jag måste hålla koll på vad som händer på marknaden, vad det finns för nya produkter. Går man bara på sin statistik när man beställer så hittar man inte nyheterna.

Ett tätt samarbete även med de som gör avrop på avtalen gör att hon vet vad som fungerar inför nästa avtal och därför har Linda Bjarle nätverk som träffas några gånger per år.

En stor del av jobbet är uppföljning och det handlar om att se till att kraven i avtalen uppfylls.

–  Det kan röra sig om krav på djurskydd, priser, service eller kvalitet. Under en avtalstid hinner också många produkter bytas ut hos leverantören och då är det viktigt att kontrollera att alternativen uppfyller samma krav som den ursprungliga varan, säger Linda Bjarle.

Att beskriva en typisk dag på jobbet för Linda Bjarle är inte lätt, dels för att de flesta dagar ser olika ut och dels för att vissa uppgifter är bundna till olika perioder under året. Fyra gånger per år är det tillåtet för leverantörer att justera priset på varorna i avtalen och då kontrollerar Linda att prisändringarna är motiverade av leverantören. Varje månad läses också statistik in från de olika leverantörerna och genom den kan Linda se vad de olika enheterna köpt in och hur de ligger till mot stadens mål, exempelvis om ett skolkök lever upp till målen om ekologisk mat.

– Jobbet är väldigt varierat och det är inte så mycket rutinmässiga arbetsuppgifter. En dag kan jag få 40 mejl med frågor om avtal och en dag kan jag vara ute på studiebesök. Under prissänkningsperioderna då fokuserar jag mycket på det, i början av året är det mycket att göra med förra årets statistik och inför en stor upphandling läggs nästan all min tid på den.

Linda Bjarle tror att man kan göra stora besparingar med en livsmedelscontroller – utan någon som håller koll på produkt- och prisändringar kan det skena iväg. Livsmedel är känsligt och svårt att lägga ut på en upphandlare som har hand om många olika områden. Hon tror också att det är svårt för en upphandlare att hinna med den uppföljning som krävs för att säkra kvaliteten.

– Jag har varit här i över fem år och många kommuner har kontaktat mig för att ta reda på mer om tjänsten. Nu har många någon med liknande roll. Varje tjänst kostar men den här kan löna sig ganska snabbt genom att man håller bättre koll på att leverantörer inte gör ogrundade prisökningar eller byter ut utgående varor mot dyrare alternativ.

Läs mer: KarriärUpphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl

Nytt från Upphandling24

  • Vill se statistik från krona ett
  • Så ska KKV beräkna böter
  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott