Den dåliga snöröjningen i Stockholms stad kom att bli en snackis långt in på sommaren. Gjorda revisioner visar att kommunen inte upprätthållit kraven på upphandlade entreprenörer.
Bristfällig uppföljningen förklaras med bland annat alltför nära relationer mellan trafikkontorspersonal och leverantörer. Kommunens budget för 2020 öppnar för förbättrad snöröjning.
– Nu låter vi förstärka uppföljningen och kontrollen av snöröjningen ytterligare, vilket är viktigt så att Stockholmarna får den service de betalar för, säger Daniel Helldén, miljöpartistiskt trafikborgarråd.
Trafikkontoret får i uppdrag att utöka kontrollen av vinterväghållning och barmarksrenhållning. Två miljoner kronor tillförs för detta.
Dessutom ska Trafikkontoret tillsammans med stadsdelsnämnderna utveckla enhetliga arbetssätt för uppföljningen. Detta eftersom ansvaret ligger både på Trafikkontoret och på de fjorton stadsdelsnämnderna, vilket inneburit att rutinerna skiftat mellan olika stadsdelar.
– Det går aldrig att vaccinera staden mot snöfall, men det går att växla upp arbetet för en bättre snöröjning i hela staden säger Daniel Helldén.
För vintern 2019/20 träder nya avtal gällande barmarks- och vinterväghållning i kraft för Bromma, Skärholmen, Hägersten-Liljeholmen och Älvsjö.
Parallellt pågår upphandlingen av snöröjning och halkbekämpning för hela innerstaden samt för Hässelby-Vällingby, Spånga-Tensta och Rinkeby-Kista. Dessa avtal träder i kraft 2020/21. I de nya avtalen prioriteras gående upp.
Möjligheterna att anlägga markvärme vid planerade ombyggnationer av gator och torg ska också undersökas.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer