Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Krom når storstäderna

Alla tre storstadskommunerna knackar på dörren när Arbetsförmedlingens valfrihetssystem Krom (Kundval rusta och matcha) står inför den största utvidgningen. Samtidigt aviserar myndigheten att leverantörerna får ökat fokus på att rusta långtidsarbetslösa.

| 2021-08-05
Martin Kruse, Arbetsförmedlingen. Foto: Peter Kroon.

Sedan 1 augusti gäller en justering av det bedömningsstöd som Arbetsförmedlingen använder för att slussa arbetslösa till olika insatser.

Krom – den LOV-modell som i år byggs ut till att omfatta hela landet – ska nu endast i undantagsfall ansvara för personer som varit arbetssökande i kortare tid än 13 månader.

Krom-leverantörerna ska istället fokusera på långtidsarbetslösa för att möta en förväntad ökning till över 200 000 långtidsarbetslösa mot slutet av 2021.

­–Vi förstår att den här ändringen kommer plötsligt. Det hade varit önskvärt med en större tidsmarginal, men vi måste hela tiden anpassa oss till rådande omständigheter. Just nu ser vi att långtidsarbetslösheten ökar och vi behöver agera snabbt, säger Martin Kruse, tillförordnad förvaltningschef på Arbetsförmedlingen med inköpschef som ordinarie uppdrag.

Krom byggs ut i fyra omgångar, där ett mindre antal kommuner inledde försöksverksamheten i mars ifjol.

Ytterligare kommuner anslöt 18 maj i år och 29 september blir det premiär i 101 kommuner.

Det är något färre kommuner än i slutomgången (104 kommuner) där Krom beräknas komma igång i december.

Men den etapp som nu är aktuell omfattar de allra största kommunerna – Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. Förfrågningsunderlaget publicerades 2 juli.

Arbetsförmedlingen har under våren haft svårt att hinna med handläggningen av alla ansökningar, men har arbetat för att stärka resurserna för att klara ”storstadsetappen”.

Det kan även dröja för godkända leverantörer som vill ta uppdrag inom ett nytt leveransområde. Leverantören är visserligen godkänd för ett nytt område, men formalia som olika intyg och avtal behöver registreras för att påbörja arbetet i ett nytt område.

-Det skapar frustration hos både handläggare och leverantörer men vi kan inte runda regelverket, förklarade Petter Carolusson, enhetschef på Arbetsförmedlingen, i en text på Arbetsförmedlingens webbplats tidigare i sommar.

Förvirring har funnits kring kommuners möjligheter att få bli leverantör inom Krom där Karlshamns kommun var något av ett pilotfall som fått avslag.

För några månader sedan meddelade regeringen att man inte kommer att agera i den frågan. Regeringen anser visserligen att regelverket tillåter kommuner som Krom-leverantör, men överlåter helt bedömningarna till Arbetsförmedlingen.

-Arbetsförmedlingens motivering var att de referensuppdrag som vi lämnat inte överensstämmer med det de eftersöker hos leverantörer. Vi ställer oss frågande till det utför att vi har tagit emot och arbetstränat många arbetslösa under senare år, säger Valdemar Rusch, ansvarig verksamhetschef på Karlshamns kommun.

För just referensuppdrag har Arbetsförmedlingen publicerat en särskild vägledning som stöd i ansökningsprocessen.

Arbetsförmedlingen har även upprättat en frågor/svar-sida om Krom där man tar upp ett par heta frågor.

Om kritik från vissa leverantörer att ersättningsmodellen är ”baktung” med stort fokus på hög ersättning vid lyckat resultat:

”I vårt uppdrag från regeringen ingår att erbjuda och utveckla en tjänst som är resultatbaserad och som bidrar till att arbetssökande snabbt kommer ut i arbete eller utbildning. Det är en ersättningsmodell med stark incitamentsstruktur, med låg periodisk ersättning och hög resultatersättning. Vi ser nu över hur vi kan möjliggöra en fördjupad dialog med leverantörerna som ska bidra till ett närmare samarbete där vi tillsammans skapar bättre förutsättningar för bättre planering och löpande utveckling av rusta och matcha.”, skriver Arbetsförmedlingen.

Om risken för att små aktörer slås ut:

”Än så länge, i de områden vi prövar rusta och matcha, har vi en stor spridning storleksmässigt på leverantörerna. Än så länge kan vi inte se någon risk att det blir så.”

 

Läs mer: Upphandling ArbetsförmedlingenLOV

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Krom når storstäderna”

  1. Patrick Börjesson skriver:
    2021-08-23 kl. 11:35

    Vi behöver inte ytterligare låtsasjobb. Slöseri med skattepengar där Krom-leverantörer kommer tjäna grova bortkastade skattepengar.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler

Nytt från Upphandling24

  • Stiftelseaffär med efterräkningar
  • Alla leverantörer ska inte vara lika
  • Robertsfors utmanar ”nya” lagen
  • Räkna med ökat polisintresse
  • Disputerar om krav och pris
  • “Gör upphandlingar intressant för fler seriösa byggföretag”
  • Miljardstukad leverantör slår tillbaka

Kommentarer från läsarna

Björn : Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Så spännande. Man får känsla att det är mycket som inte kom upp till ytan. Jag tror kommunen vet mer…
Johan : Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Tack för en bra genomgång! Ogiltiga och olämpliga anbud hanteras alltså olika. Ogiltiga är bland annat "anbud som inte överensstämmer…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
I ett öppet förfarande är det inte förbjudet att träffa anbudsgivare så länge grundläggande principer m m upprätthålls så frågan…
Nils Larsson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ett bra förslag, förhandlingar ska i min mening användas oftare. Förslaget är även passande med dagens politiska fokus på effektivitet,…
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Maktmissbrukare med andra ord
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Tjänsteman på JO uppger att de "väljer" vilka ärenden de ska utreda oavsett om det är ett fel som begåtts…
Måns Weimarck : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Synnerligen bra idé! Det öppnar upp för goda affärer, minskar behoven av extensiva marknadsundersökningar före varje upphandling och minskar risken…
Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…

Senaste inläggen

  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025