Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Krom når storstäderna

Alla tre storstadskommunerna knackar på dörren när Arbetsförmedlingens valfrihetssystem Krom (Kundval rusta och matcha) står inför den största utvidgningen. Samtidigt aviserar myndigheten att leverantörerna får ökat fokus på att rusta långtidsarbetslösa.

| 2021-08-05
Martin Kruse, Arbetsförmedlingen. Foto: Peter Kroon.

Sedan 1 augusti gäller en justering av det bedömningsstöd som Arbetsförmedlingen använder för att slussa arbetslösa till olika insatser.

Krom – den LOV-modell som i år byggs ut till att omfatta hela landet – ska nu endast i undantagsfall ansvara för personer som varit arbetssökande i kortare tid än 13 månader.

Krom-leverantörerna ska istället fokusera på långtidsarbetslösa för att möta en förväntad ökning till över 200 000 långtidsarbetslösa mot slutet av 2021.

­–Vi förstår att den här ändringen kommer plötsligt. Det hade varit önskvärt med en större tidsmarginal, men vi måste hela tiden anpassa oss till rådande omständigheter. Just nu ser vi att långtidsarbetslösheten ökar och vi behöver agera snabbt, säger Martin Kruse, tillförordnad förvaltningschef på Arbetsförmedlingen med inköpschef som ordinarie uppdrag.

Krom byggs ut i fyra omgångar, där ett mindre antal kommuner inledde försöksverksamheten i mars ifjol.

Ytterligare kommuner anslöt 18 maj i år och 29 september blir det premiär i 101 kommuner.

Det är något färre kommuner än i slutomgången (104 kommuner) där Krom beräknas komma igång i december.

Men den etapp som nu är aktuell omfattar de allra största kommunerna – Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. Förfrågningsunderlaget publicerades 2 juli.

Arbetsförmedlingen har under våren haft svårt att hinna med handläggningen av alla ansökningar, men har arbetat för att stärka resurserna för att klara ”storstadsetappen”.

Det kan även dröja för godkända leverantörer som vill ta uppdrag inom ett nytt leveransområde. Leverantören är visserligen godkänd för ett nytt område, men formalia som olika intyg och avtal behöver registreras för att påbörja arbetet i ett nytt område.

-Det skapar frustration hos både handläggare och leverantörer men vi kan inte runda regelverket, förklarade Petter Carolusson, enhetschef på Arbetsförmedlingen, i en text på Arbetsförmedlingens webbplats tidigare i sommar.

Förvirring har funnits kring kommuners möjligheter att få bli leverantör inom Krom där Karlshamns kommun var något av ett pilotfall som fått avslag.

För några månader sedan meddelade regeringen att man inte kommer att agera i den frågan. Regeringen anser visserligen att regelverket tillåter kommuner som Krom-leverantör, men överlåter helt bedömningarna till Arbetsförmedlingen.

-Arbetsförmedlingens motivering var att de referensuppdrag som vi lämnat inte överensstämmer med det de eftersöker hos leverantörer. Vi ställer oss frågande till det utför att vi har tagit emot och arbetstränat många arbetslösa under senare år, säger Valdemar Rusch, ansvarig verksamhetschef på Karlshamns kommun.

För just referensuppdrag har Arbetsförmedlingen publicerat en särskild vägledning som stöd i ansökningsprocessen.

Arbetsförmedlingen har även upprättat en frågor/svar-sida om Krom där man tar upp ett par heta frågor.

Om kritik från vissa leverantörer att ersättningsmodellen är ”baktung” med stort fokus på hög ersättning vid lyckat resultat:

”I vårt uppdrag från regeringen ingår att erbjuda och utveckla en tjänst som är resultatbaserad och som bidrar till att arbetssökande snabbt kommer ut i arbete eller utbildning. Det är en ersättningsmodell med stark incitamentsstruktur, med låg periodisk ersättning och hög resultatersättning. Vi ser nu över hur vi kan möjliggöra en fördjupad dialog med leverantörerna som ska bidra till ett närmare samarbete där vi tillsammans skapar bättre förutsättningar för bättre planering och löpande utveckling av rusta och matcha.”, skriver Arbetsförmedlingen.

Om risken för att små aktörer slås ut:

”Än så länge, i de områden vi prövar rusta och matcha, har vi en stor spridning storleksmässigt på leverantörerna. Än så länge kan vi inte se någon risk att det blir så.”

 

Läs mer: Upphandling ArbetsförmedlingenLOV

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Krom når storstäderna”

  1. Patrick Börjesson skriver:
    2021-08-23 kl. 11:35

    Vi behöver inte ytterligare låtsasjobb. Slöseri med skattepengar där Krom-leverantörer kommer tjäna grova bortkastade skattepengar.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna

Nytt från Upphandling24

  • Tyck till om uppföljning
  • Drömmer om kortare arbetstid
  • Fritt fram kräva miljömärkning
  • Varnar för saboterade upphandlingar
  • Till försvar för LOV
  • Stora ratar hemtjänst-LOV
  • ”Från pärm till skärm”

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025