Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Krom når storstäderna

Alla tre storstadskommunerna knackar på dörren när Arbetsförmedlingens valfrihetssystem Krom (Kundval rusta och matcha) står inför den största utvidgningen. Samtidigt aviserar myndigheten att leverantörerna får ökat fokus på att rusta långtidsarbetslösa.

| 2021-08-05
Martin Kruse, Arbetsförmedlingen. Foto: Peter Kroon.

Sedan 1 augusti gäller en justering av det bedömningsstöd som Arbetsförmedlingen använder för att slussa arbetslösa till olika insatser.

Krom – den LOV-modell som i år byggs ut till att omfatta hela landet – ska nu endast i undantagsfall ansvara för personer som varit arbetssökande i kortare tid än 13 månader.

Krom-leverantörerna ska istället fokusera på långtidsarbetslösa för att möta en förväntad ökning till över 200 000 långtidsarbetslösa mot slutet av 2021.

­–Vi förstår att den här ändringen kommer plötsligt. Det hade varit önskvärt med en större tidsmarginal, men vi måste hela tiden anpassa oss till rådande omständigheter. Just nu ser vi att långtidsarbetslösheten ökar och vi behöver agera snabbt, säger Martin Kruse, tillförordnad förvaltningschef på Arbetsförmedlingen med inköpschef som ordinarie uppdrag.

Krom byggs ut i fyra omgångar, där ett mindre antal kommuner inledde försöksverksamheten i mars ifjol.

Ytterligare kommuner anslöt 18 maj i år och 29 september blir det premiär i 101 kommuner.

Det är något färre kommuner än i slutomgången (104 kommuner) där Krom beräknas komma igång i december.

Men den etapp som nu är aktuell omfattar de allra största kommunerna – Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. Förfrågningsunderlaget publicerades 2 juli.

Arbetsförmedlingen har under våren haft svårt att hinna med handläggningen av alla ansökningar, men har arbetat för att stärka resurserna för att klara ”storstadsetappen”.

Det kan även dröja för godkända leverantörer som vill ta uppdrag inom ett nytt leveransområde. Leverantören är visserligen godkänd för ett nytt område, men formalia som olika intyg och avtal behöver registreras för att påbörja arbetet i ett nytt område.

-Det skapar frustration hos både handläggare och leverantörer men vi kan inte runda regelverket, förklarade Petter Carolusson, enhetschef på Arbetsförmedlingen, i en text på Arbetsförmedlingens webbplats tidigare i sommar.

Förvirring har funnits kring kommuners möjligheter att få bli leverantör inom Krom där Karlshamns kommun var något av ett pilotfall som fått avslag.

För några månader sedan meddelade regeringen att man inte kommer att agera i den frågan. Regeringen anser visserligen att regelverket tillåter kommuner som Krom-leverantör, men överlåter helt bedömningarna till Arbetsförmedlingen.

-Arbetsförmedlingens motivering var att de referensuppdrag som vi lämnat inte överensstämmer med det de eftersöker hos leverantörer. Vi ställer oss frågande till det utför att vi har tagit emot och arbetstränat många arbetslösa under senare år, säger Valdemar Rusch, ansvarig verksamhetschef på Karlshamns kommun.

För just referensuppdrag har Arbetsförmedlingen publicerat en särskild vägledning som stöd i ansökningsprocessen.

Arbetsförmedlingen har även upprättat en frågor/svar-sida om Krom där man tar upp ett par heta frågor.

Om kritik från vissa leverantörer att ersättningsmodellen är ”baktung” med stort fokus på hög ersättning vid lyckat resultat:

”I vårt uppdrag från regeringen ingår att erbjuda och utveckla en tjänst som är resultatbaserad och som bidrar till att arbetssökande snabbt kommer ut i arbete eller utbildning. Det är en ersättningsmodell med stark incitamentsstruktur, med låg periodisk ersättning och hög resultatersättning. Vi ser nu över hur vi kan möjliggöra en fördjupad dialog med leverantörerna som ska bidra till ett närmare samarbete där vi tillsammans skapar bättre förutsättningar för bättre planering och löpande utveckling av rusta och matcha.”, skriver Arbetsförmedlingen.

Om risken för att små aktörer slås ut:

”Än så länge, i de områden vi prövar rusta och matcha, har vi en stor spridning storleksmässigt på leverantörerna. Än så länge kan vi inte se någon risk att det blir så.”

 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling ArbetsförmedlingenLOV

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Krom når storstäderna”

  1. Patrick Börjesson skriver:
    2021-08-23 kl. 11:35

    Vi behöver inte ytterligare låtsasjobb. Slöseri med skattepengar där Krom-leverantörer kommer tjäna grova bortkastade skattepengar.

    Svara

Lämna ett svar till Patrick Börjesson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud