Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Krav på certifiering leder till omtag

RättsfallsanalysEtt avgörande som handlar om hur ett krav på viss certifiering av laddstationer kan utgöra ett oproportionerligt krav, refereras av Alexander Hantosi och Victor Pålsson Lundell vid Ramberg Advokater.

| 2023-04-11
Alexander Hantosi och Victor Pålsson Lundell vid Ramberg Advokater.

Sammanfattning
Även om en upphandlande myndighet ställer upp ett antal, i sig, rimliga funktionskrav på en laddstation får det inte göras genom hänvisning till en icke lagstadgad certifiering. Eftersom kravet på certifiering inte var nödvändig och då kravet ledde till en påtaglig begränsning av konkurrensen fick upphandlingen göras om.

Fakta i målet
Göteborgs Stads Parkeringsaktiebolag, GSP, upphandlade genom ett öppet förfarande ett ramavtal med en leverantör avseende inköp av laddstationer för elbilsladdning.

Efter utvärdering beslutade GSP att avtal skulle tecknas med Assemblin El och att fem anbud skulle förkastas, däribland det som Charge-Amps hade lämnat. De fem anbuden förkastades alla på grunden att de inte uppfyllde kravet att laddstationerna skulle vara försedda med MID-certifierade energimätare. Charge-Amps begärde överprövning.

Domstolarnas bedömning
Det var i målet ostridigt att Charge-Amps laddstation inte var MID-certifierad.

Förvaltningsrätten konstaterade att MID-certifiering, enligt EU-direktivet 2014/32/EU och de svenska föreskrifter som utfärdats med stöd av rättsakten, inte gäller för laddstationer för elbilsladdning eller komponenter i sådana anläggningar.

Förvaltningsrätten fann att GSP hade ställt mer långtgående krav på laddstationernas energimätare än vad som följer av svensk offentligrättslig lagstiftning och av EU-rätten, men ett sådant krav kan godtas under förutsättning att de grundläggande principerna för offentlig upphandling inte åsidosätts.

Förvaltningsrätten ansåg att GSP:s certifieringskrav ställts på grund av att det var viktigt att laddstationerna uppfyller krav på hälsa och säkerhet och har energimätare som ger indikering av mätresultat, vilket alla MID-certifierade laddstationer har.

Förvaltningsrätten fann att kravet inte exkluderar per automatik leverantörer i branschen och det har inte framkommit någon omständighet som talar för att kravställningen utformats i syfte att begränsa konkurrensen. Certifieringskravet ansågs ha den innebörden att GSP ville upphandla laddstationer med energimätare som har displayer som ger information om mätresultatet och förbrukad energi oavsett om de sitter inuti eller utanpå boxen.

Förvaltningsrätten ansåg inte det visat annat än att certifieringskravet var en effektiv och nödvändig åtgärd för att uppnå det syfte som motiverat kravet och därför inte stod i strid med principen om proportionalitet och Charge-Amps talan avslog därmed. Charge-Amps överklagade.

Kammarrätten konstaterande, liksom underinstansen, att kravet på MID-certifiering gick längre än EU-direktivet och svensk lagstiftning.

Men kammarrätten ansåg att GSP hade kunnat ställa upp nödvändiga krav på laddstationernas och energimätarnas funktion avseende hälsa och säkerhet utan att kräva MID-certifiering av energimätaren. Dessutom hade fem av totalt 15 anbud förkastats på grund av att de inte uppfyllt MID-kravet och det hade därmed haft en starkt konkurrensbegränsande effekt.

Kammarrätten fann sammanfattningsvis att MID-kravet var oproportionerligt, att kravet hade påverkan på det konkurrensuppsökande skedet och att upphandlingen därför ska göras om.

Analys
Det är intressant att se hur proportionalitetsprincipen kan tolkas allt utifrån hur domstolen väljer att tolka innebörden av den väl kända devisen, en effektiv och nödvändig åtgärd för att uppnå det syfte som motiverat kravet.

Förvaltningsrätten tar för intäkt att den konkurrensbegränsande effekten utgår från GSP:s syfte med kraven och bortser från att en tredjedel av leverantörerna förkastades på just det kravet.

Kammarrätten, å andra sidan, utgår rätteligen från att MID-certifiering inte är ett nödvändigt lagkrav för laddstationer och analyserar därefter effekten som kravet innebar. Först därefter sker en bedömning av de faktiska krav som GSP velat ställa och drar slutsatsen att det är ju inte certifieringen som sådan som är relevant, utan snarare vissa egenskaper som efterfrågas. Dessa egenskaper hade givetvis kunnat kravställts och uppfyllts på flera olika sätt och på så vis hade konkurrensen upprätthållits.

Ett krav på certifiering som inte krävs för just den produkten är per se givetvis inte proportionerligt om det leder till att konkurrensen begränsas, alldeles oavsett den upphandlande myndighetens intentioner.

Vad som är intressant är att även om Charge-Amps hade kvalificerats så hade det inte vunnit upphandlingen. Alltså utgångspunkten här är att bolaget inte lidit någon skada trots allt.

Emellertid uttalar kammarrätten att det är inte självklart att resultatet av upphandlingen skulle ha blivit detsamma om MID-kravet hade ersatts av en annan typ av krav på funktionen. Att bolaget inte haft bäst jämförelsepris i upphandlingen betyder därför inte att det inte har riskerat att lida skada. Charge-Amps har också försökt att minimera sin skada genom att ställa en fråga till GSP under upphandlingen.

Målnummer och domstol 
Kammarrätten i Göteborg den 13 mars 2023 i mål nummer 4958-22.

Juristpanelen

Läs mer: Rättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud