Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Koncernbolags anbud inte självständiga

RättsfallsanalysKoncernbolagens anbud skiljde sig åt med exakt 5 000 kronor på samtliga tre entreprenadområden. Ingen slump tyckte Kammarrätten i Jönköping, som förklarade att det kan ifrågasättas om anbuden var självständiga. Martin Bogg och Amanda Bos Ekman, Advokatfirman Delphi, refererar domen.

| 2023-08-28
Advokat Martin Bogg och biträdande jurist Amanda Bos Ekman, Advokatfirman Delphi.

Sammanfattning
Anbud i offentliga upphandlingar måste vara oberoende och självständiga från varandra. Att tre koncernbolags anbudspriser skiljde sig åt med exakt 5 000 kronor, på alla tre entreprenadområden, var en omständighet som innebar att anbudens oberoende kunde ifrågasättas. En ny anbudsutvärdering skulle därför genomföras.

Fakta i målet
Västerviks kommun upphandlade en drift- och anläggningsentreprenad. Upphandlingen var uppdelad i tre geografiska entreprenadområden.

I upphandlingen beräknades anbudssumman med utgångspunkt i anbudsgivarnas prissatta mängdförteckningar för varje entreprenadområde . Anbudssumman för Entreprenadområde 1, Entreprenadområde 2 och Entreprenadområde 3 innefattade totalt 1 379 kostnadsposter.

Enligt tilldelningsbeslutet fick tre olika koncernbolag från Kanonaden-koncernen kontrakt för var sitt av de tre entreprenadområdena.

Koncernbolagens anbud skiljde sig åt med 5 000 kronor avseende samtliga tre entreprenadområden. Det lägsta anbudet hade uppgått till drygt 18 000 000 kronor.

Spectra Sverige ansökte om överprövning. Spectra anförde bland annat att koncernbolagens anbud inte varit oberoende eller självständiga, i strid med LOU.

Domstolens bedömning
Kammarrätten framhöll att det inte finns något förbud för bolag som har band sinsemellan att lämna separata anbud i en upphandling. Men en förutsättning är att anbuden är oberoende och självständiga. Om det visar sig att anbuden inte är oberoende och självständiga, utgör likabehandlingsprincipen hinder mot att tilldela en anbudsgivare som har lämnat ett sådant anbud ett kontrakt.

Om den upphandlande myndigheten får kännedom om objektiva omständigheter som medför att det kan ifrågasättas huruvida anbud är självständiga och oberoende, ankommer det på myndigheten att undersöka samtliga relevanta omständigheter som har lett till att anbud har lämnats.

Att koncernbolagens anbud skiljde sig åt med exakt 5 000 kronor var, enligt kammarrätten, sådana objektiva omständigheter som medför att det kan ifrågasättas om anbuden är självständiga och oberoende. Kommunen hade därmed haft en skyldighet att undersöka dessa omständigheter.

Under överprövningsprocessen hade kommunen låtit koncernbolagen yttra sig om deras anbud var självständiga och oberoende. Svar inkom från bolagens koncernchef. I yttrandet sades bland annat att koncernen hade utnyttjat alla de konkurrensfördelar som ett koncernförhållande ska ge och att konsolideringen av omsättning och resultat medförde att vinst och administrationskostnader inte behövde påföras i flera led.

Men kammarrätten tyckte att yttrandet inte alls förklarade hur anbuden från koncernbolagen kunde skilja sig åt med exakt 5 000 kronor för samtliga entreprenadområden. Kommunen var under sådana förhållanden skyldig att vidta ytterligare utredningsåtgärder. Genom att inte göra det hade kommunen brutit mot de upphandlingsrättsliga principerna.

Kammarrätten förordnade därför att en ny anbudsutvärdering skulle genomföras i enlighet med domskälen.

Analys
Som kammarrätten riktigt påpekar följer det av EU-domstolens rättspraxis att det inte finns något förbud för bolag som har band sinsemellan att lämna separata anbud i en upphandling. En förutsättning för detta är dock att anbuden är oberoende och självständiga. Anbud som inte är oberoende eller självständiga måste förkastas.

Upphandlande myndigheter har en utredningsskyldighet om det finns omständigheter som tyder på att anbuden inte är självständiga. Anbudsgivarna måste å sin sida få tillfälle att förklara och motbevisa påståendet att anbuden inte är oberoende eller självständiga.

Vad som är praktiskt intressant är vilken nivå av bevisning som krävs för att styrka att det föreligger anbud som varken är oberoende eller självständiga. EU-domstolen har här uttalat (se mål C-531/16, punkt 38) att det i princip räcker med att bevisa att kopplingarna mellan anbudsgivarna påverkat innehållet i deras anbud i samma förfarande för att dessa anbud inte ska beaktas av den upphandlande myndigheten.

Av kammarrättens dom framgår att prissättningen mellan anbuden kan vara en sådan omständighet som medför att anbudens oberoende kan ifrågasättas. Andra omständigheter kan vara identiska eller snarlika texter och beskrivningar i anbuden.

För leverantörer där flera koncernbolag kan komma att lämna anbud i samma upphandlingar måste stor försiktighet iakttas. Något samarbete får inte förekomma och anbudsarbetet ska ske helt separat. Risken är annars att båda anbuden måste förkastas.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Jönköpings dom den 12 juni 2023 i mål nr 3530-22.

Juristpanelen

Läs mer: DirektivEU-domstolenRättsfallsanalysUtvärdering

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Koncernbolags anbud inte självständiga"

  1. Björn skriver:
    2023-08-31 kl. 09:35

    Jag tycker att själva faktumet att företag ingår i samma koncern, sfär eller har samma personer i ledande roll är en sådan objektiv omständighet som medför att det kan ifrågasättas om anbuden är självständiga och oberoende.

    Varför skulle leverantörer förklara varför deras anbud skiljer sig med exakt samma summa? Det låter ju löjligt! De bör ju förklara på vilket sätt de aktuella anbudsgivarna är oberoende av varandra och agerar i konkurrens, tycker jag.

    Rätten verkar inte förstå att redan möjligheten att lägga fler anbud i en upphandling innebär att en koncern med flera bolag som lägger flera anbud får otillbörliga fördelar mot en konkurrent som lägger bara ett anbud. Koncernbolag behöver inte aktivt samarbeta under upphandlingen (eller om de gör det så brukar de dölja det på ett smart sätt) – en kan ha en strategi att lägga sig lågt, den andra att lägga sig lite högre och hur de agerar avgör dem enkelt efter tilldelningsbeslutet. Domstolspraxis bör lösa verklighetens problem och inte dutta runt! Är man tydlig med vad som gäller så ordnar sig koncerner så att detta aldrig blir ett problem. Det är rättens oförmåga att skapa tydliga och förnuftiga regler som ställer till det.

    Svara
  2. Gustav skriver:
    2023-08-31 kl. 10:27

    Jag tycker att det är olyckligt att alla anbud som misstänks vara beroende av varandra förkastas. En lösning vore att ett av anbuden får kvarstå och att de övriga förkastas. Då finns nämligen inget beroende längre.

    Eller tänker man sig att man vill ”straffa” anbudsgivaren så att inget anbud får vara kvar? Det är om inte annat lite tråkigt för beställaren att tvingas förkasta i övrigt bra anbud. Och dyrt för skattekollektivet.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…

Senaste inläggen

  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026