Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Koncernbolags anbud inte självständiga

RättsfallsanalysKoncernbolagens anbud skiljde sig åt med exakt 5 000 kronor på samtliga tre entreprenadområden. Ingen slump tyckte Kammarrätten i Jönköping, som förklarade att det kan ifrågasättas om anbuden var självständiga. Martin Bogg och Amanda Bos Ekman, Advokatfirman Delphi, refererar domen.

| 2023-08-28
Advokat Martin Bogg och biträdande jurist Amanda Bos Ekman, Advokatfirman Delphi.

Sammanfattning
Anbud i offentliga upphandlingar måste vara oberoende och självständiga från varandra. Att tre koncernbolags anbudspriser skiljde sig åt med exakt 5 000 kronor, på alla tre entreprenadområden, var en omständighet som innebar att anbudens oberoende kunde ifrågasättas. En ny anbudsutvärdering skulle därför genomföras.

Fakta i målet
Västerviks kommun upphandlade en drift- och anläggningsentreprenad. Upphandlingen var uppdelad i tre geografiska entreprenadområden.

I upphandlingen beräknades anbudssumman med utgångspunkt i anbudsgivarnas prissatta mängdförteckningar för varje entreprenadområde . Anbudssumman för Entreprenadområde 1, Entreprenadområde 2 och Entreprenadområde 3 innefattade totalt 1 379 kostnadsposter.

Enligt tilldelningsbeslutet fick tre olika koncernbolag från Kanonaden-koncernen kontrakt för var sitt av de tre entreprenadområdena.

Koncernbolagens anbud skiljde sig åt med 5 000 kronor avseende samtliga tre entreprenadområden. Det lägsta anbudet hade uppgått till drygt 18 000 000 kronor.

Spectra Sverige ansökte om överprövning. Spectra anförde bland annat att koncernbolagens anbud inte varit oberoende eller självständiga, i strid med LOU.

Domstolens bedömning
Kammarrätten framhöll att det inte finns något förbud för bolag som har band sinsemellan att lämna separata anbud i en upphandling. Men en förutsättning är att anbuden är oberoende och självständiga. Om det visar sig att anbuden inte är oberoende och självständiga, utgör likabehandlingsprincipen hinder mot att tilldela en anbudsgivare som har lämnat ett sådant anbud ett kontrakt.

Om den upphandlande myndigheten får kännedom om objektiva omständigheter som medför att det kan ifrågasättas huruvida anbud är självständiga och oberoende, ankommer det på myndigheten att undersöka samtliga relevanta omständigheter som har lett till att anbud har lämnats.

Att koncernbolagens anbud skiljde sig åt med exakt 5 000 kronor var, enligt kammarrätten, sådana objektiva omständigheter som medför att det kan ifrågasättas om anbuden är självständiga och oberoende. Kommunen hade därmed haft en skyldighet att undersöka dessa omständigheter.

Under överprövningsprocessen hade kommunen låtit koncernbolagen yttra sig om deras anbud var självständiga och oberoende. Svar inkom från bolagens koncernchef. I yttrandet sades bland annat att koncernen hade utnyttjat alla de konkurrensfördelar som ett koncernförhållande ska ge och att konsolideringen av omsättning och resultat medförde att vinst och administrationskostnader inte behövde påföras i flera led.

Men kammarrätten tyckte att yttrandet inte alls förklarade hur anbuden från koncernbolagen kunde skilja sig åt med exakt 5 000 kronor för samtliga entreprenadområden. Kommunen var under sådana förhållanden skyldig att vidta ytterligare utredningsåtgärder. Genom att inte göra det hade kommunen brutit mot de upphandlingsrättsliga principerna.

Kammarrätten förordnade därför att en ny anbudsutvärdering skulle genomföras i enlighet med domskälen.

Analys
Som kammarrätten riktigt påpekar följer det av EU-domstolens rättspraxis att det inte finns något förbud för bolag som har band sinsemellan att lämna separata anbud i en upphandling. En förutsättning för detta är dock att anbuden är oberoende och självständiga. Anbud som inte är oberoende eller självständiga måste förkastas.

Upphandlande myndigheter har en utredningsskyldighet om det finns omständigheter som tyder på att anbuden inte är självständiga. Anbudsgivarna måste å sin sida få tillfälle att förklara och motbevisa påståendet att anbuden inte är oberoende eller självständiga.

Vad som är praktiskt intressant är vilken nivå av bevisning som krävs för att styrka att det föreligger anbud som varken är oberoende eller självständiga. EU-domstolen har här uttalat (se mål C-531/16, punkt 38) att det i princip räcker med att bevisa att kopplingarna mellan anbudsgivarna påverkat innehållet i deras anbud i samma förfarande för att dessa anbud inte ska beaktas av den upphandlande myndigheten.

Av kammarrättens dom framgår att prissättningen mellan anbuden kan vara en sådan omständighet som medför att anbudens oberoende kan ifrågasättas. Andra omständigheter kan vara identiska eller snarlika texter och beskrivningar i anbuden.

För leverantörer där flera koncernbolag kan komma att lämna anbud i samma upphandlingar måste stor försiktighet iakttas. Något samarbete får inte förekomma och anbudsarbetet ska ske helt separat. Risken är annars att båda anbuden måste förkastas.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Jönköpings dom den 12 juni 2023 i mål nr 3530-22.

Juristpanelen

Läs mer: DirektivEU-domstolenRättsfallsanalysUtvärdering

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Koncernbolags anbud inte självständiga"

  1. Björn skriver:
    2023-08-31 kl. 09:35

    Jag tycker att själva faktumet att företag ingår i samma koncern, sfär eller har samma personer i ledande roll är en sådan objektiv omständighet som medför att det kan ifrågasättas om anbuden är självständiga och oberoende.

    Varför skulle leverantörer förklara varför deras anbud skiljer sig med exakt samma summa? Det låter ju löjligt! De bör ju förklara på vilket sätt de aktuella anbudsgivarna är oberoende av varandra och agerar i konkurrens, tycker jag.

    Rätten verkar inte förstå att redan möjligheten att lägga fler anbud i en upphandling innebär att en koncern med flera bolag som lägger flera anbud får otillbörliga fördelar mot en konkurrent som lägger bara ett anbud. Koncernbolag behöver inte aktivt samarbeta under upphandlingen (eller om de gör det så brukar de dölja det på ett smart sätt) – en kan ha en strategi att lägga sig lågt, den andra att lägga sig lite högre och hur de agerar avgör dem enkelt efter tilldelningsbeslutet. Domstolspraxis bör lösa verklighetens problem och inte dutta runt! Är man tydlig med vad som gäller så ordnar sig koncerner så att detta aldrig blir ett problem. Det är rättens oförmåga att skapa tydliga och förnuftiga regler som ställer till det.

    Svara
  2. Gustav skriver:
    2023-08-31 kl. 10:27

    Jag tycker att det är olyckligt att alla anbud som misstänks vara beroende av varandra förkastas. En lösning vore att ett av anbuden får kvarstå och att de övriga förkastas. Då finns nämligen inget beroende längre.

    Eller tänker man sig att man vill ”straffa” anbudsgivaren så att inget anbud får vara kvar? Det är om inte annat lite tråkigt för beställaren att tvingas förkasta i övrigt bra anbud. Och dyrt för skattekollektivet.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Örebro logotyp

Seniora upphandlare till Örebro kommuns upphandlingsenhet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…

Senaste inläggen

  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning