Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Kommuner bromsar omställning”

Engagerade politiker, bättre framförhållning, fördjupat stödmaterial och mer samverkan. Det är upphandlarnas recept för att nå hållbara upphandlingar, enligt en kartläggning från Gröna Städers Hållbarhetskommission.

| 2020-03-18

 

Upphandling är ett strategiskt verktyg i omställningen till ett mer hållbart samhälle. Men vad stoppar kommunerna från att upphandla mer hållbart? Det har Gröna Städers Hållbarhetskommission* undersökt i en ny rapport.

– Vi ville veta hur kommunerna genomför sina upphandlingar i praktiken och identifiera vad som hindrar dem att ta detta ansvar, säger ordförande Anna Ljungdell.

Rapporten bygger på intervjuer med tolv tjänstemän inom upphandling i fem, icke namngivna, kommuner av olika storlek över hela landet.

– Några av kommuner har tidigare lyfts fram som goda exempel inom området, andra inte. Överraskande nog hittade vi ingen större skillnad mellan dem i det aktuella fallet.

Intervjuerna utgår från en tänkt upphandling av arbetskläder. Den identifierar vilka hållbarhetsaspekter som kommunen kan väga in vid upphandlingen, vilka affärsmodeller som kan användas och vilka behov kommunerna tycker är viktiga att tillfredsställa.

Enligt rapporten finns ett antal brister i upphandlingsprocessen som gör att kommunerna snarare håller marknaden tillbaka än bidrar till en ökad takt i omställningen.

– Följden blir att en frustration bland de företag som tagit ansvar för att utveckla hållbara produkter och tjänster, säger Anna Ljungdell.

Kartläggningen visar på fyra utvecklingsområden:

Politiskt engagemang och styrning. Ett tydligare politiskt ägarskap av den strategiska upphandlingsprocessen skulle kunna ge det stöd som upphandlingsfunktionen upplever att den saknar, exempelvis vid avvägningar mellan funktion, kostnad, hållbarhet och risker.

– Här varierar det väldigt mycket mellan kommunerna. Många politiker har koll på policies men saknar grundläggande kunskap om hur själva processen går till och har inte något samlat grepp om hela kommunens inköpsapparat, säger Anna Ljungdell.

Tidsbrist. Fokus på det tidiga skedet (själva behovsanalysen) är särskilt viktigt för att öppna upp för alternativa lösningar och innovationer. 

– Verksamheterna måste vara ute i bättre tid. Först då finns möjlighet att verkligen definiera behoven och därmed kunna styra om till innovativa, hållbara lösningar. Det krävs en tydlig struktur innan man drar igång en upphandling.

Bättre statligt stöd. Fler användarvänliga verktyg från Upphandlingsmyndigheten och stöd som bättre är anpassade till normalstora kommuners förutsättningar och resurser efterlyses.

– Det ställs samma krav på alla kommuner, oberoende av storlek. Många känner sig underbemannade och efterfrågar mer stöd och lathundar.

Mer utrymme för samverkan. Det finns stora behov av ökade kunskaper inom cirkulär ekonomi och för kommuner att lära av varandra.

– Samverkansforum där man träffas och utbyter erfarenheter är viktiga även för stora kommuner, säger Anna Ljungdell. 

Tanken var att resultaten av kartläggningen skulle presenteras i riksdagen den 1 april, men de planerna har fått läggas på is till följd av coronaepidemin.

– Nu planerar vi att ordna ett webbinarium i stället där bland andra Agenda 2030-samordnaren Gabriel Wikström ska medverka, säger Anna Ljungdell. 

  

* Gröna Städer är en medlemsorganisation som samlar 50-talet företag, kommuner och organisationer som verkar för en hållbar samhällsutveckling.

Läs mer: Upphandling

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott

Nytt från Upphandling24

  • Kräver Bravida på 11 miljoner
  • “Fler brott bör ge uteslutning”
  • AI minskar jobbstressen
  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Tioårsjubileum för marknadens pris
  • Få upphandlar innovativt
  • Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling

Kommentarer från läsarna

Nils Larsson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ett bra förslag, förhandlingar ska i min mening användas oftare. Förslaget är även passande med dagens politiska fokus på effektivitet,…
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Maktmissbrukare med andra ord
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Tjänsteman på JO uppger att de "väljer" vilka ärenden de ska utreda oavsett om det är ett fel som begåtts…
Måns Weimarck : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Synnerligen bra idé! Det öppnar upp för goda affärer, minskar behoven av extensiva marknadsundersökningar före varje upphandling och minskar risken…
Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…

Senaste inläggen

  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse