Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Klarade mål om fler upphandlingar

Tidigarelagda upphandlingar för att stödja en sviktande ekonomi var en allmän ambition i pandemins inledning för snart ett år sedan. Uppsala är en kommun som klarat målet.

| 2021-02-10
Susanne Afzelius, Uppsala kommun, och Johan Lindholm, Byggnads. Foto: Uppsala kommun respektive Terese Perman

Antalet startade upphandlingar ökade med drygt 30 procent under 2020 och kommunens inköp landade på nästan fyra miljarder kronor – kommunala bolag ej medräknade.

Resursförstärkning och bra planering har varit nyckelfaktorer som gjort den ökade arbetsbelastningen hanterlig för kommunens upphandlingsavdelning.

 -Vi har hittills tagit hand om alla upphandlingsärenden som kommit in. Det har kunnat skett tack vare omfördelning av vissa uppgifter men också med hjälp av att vi har ökat med två upphandlare i tjänst, från 18 till 20, säger kommunens upphandlingschef Susanne Afzelius.

Upphandlingsavdelningen påbörjade 266 upphandlingar under 2020. Behovet för 2021 är svårt att beräkna, enligt Susanne Afzelius, men hon ser ett fortsatt högt tryck och sätter in det i ett sammanhang där Uppsala kommun arbetar för att bli en mer attraktiv affärspartner.

–Vi har just nu fler upphandlingar på gång än någonsin tidigare och vi fortsätter att stärka vår kompetens inom bland annat hållbar upphandling, service och dialog.

Även Timrå kommun – med ambitionen att bli bäst i Sverige på upphandling – lyfte tidigt under pandemin fram tidigareläggning av upphandlingar som en ”coronaåtgärd”.

-Någon direkt tidigareläggning har det inte blivit utan vi såg av det som olika nämnder redovisade att vi redan låg på en hög nivå. Så utifrån den kartläggningen kunde vi varken se ett tydligt behov av att öka nivån ännu mer eller att kommunen hade den förmågan, säger Stefan Dalin, socialdemokratiskt kommunalråd i Timrå.

-Men en annan punkt som vi lyfte fram kring att dela upp våra upphandlingar i mindre delar så att fler företag kan vara med och konkurrera, är någonting vi jobbat med under det senaste året och som kommer att vara prioriterat även framöver.

Från branschorganisationer och fackföreningar ställdes också krav om att tidigarelägga upphandlingar. Byggnads tycker att responsen från upphandlade myndigheter varit sval, men upplever också regionala skillnader.

-Det är bra att exempelvis Uppsala lyfter fram att man ökat antalet upphandlingar, men vi har inte märkt någon större coronaeffekt när det gäller offentliga investeringar än i alla fall, säger Byggnads förbundsordförande Johan Lindholm.

Han tycker att regeringens höstbudget innehåller positiva delar med höjt investeringsstöd och satsningar på energieffektivisering av flerbostadshus.

-Men jag förväntar mig samtidigt att det kommer ännu större investeringar i vårändringsbudgeten.

Läs mer: Upphandling ByggnadsTimrå kommunUppsala stad

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt