Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Klarade mål om fler upphandlingar

Tidigarelagda upphandlingar för att stödja en sviktande ekonomi var en allmän ambition i pandemins inledning för snart ett år sedan. Uppsala är en kommun som klarat målet.

| 2021-02-10
Susanne Afzelius, Uppsala kommun, och Johan Lindholm, Byggnads. Foto: Uppsala kommun respektive Terese Perman

Antalet startade upphandlingar ökade med drygt 30 procent under 2020 och kommunens inköp landade på nästan fyra miljarder kronor – kommunala bolag ej medräknade.

Resursförstärkning och bra planering har varit nyckelfaktorer som gjort den ökade arbetsbelastningen hanterlig för kommunens upphandlingsavdelning.

 -Vi har hittills tagit hand om alla upphandlingsärenden som kommit in. Det har kunnat skett tack vare omfördelning av vissa uppgifter men också med hjälp av att vi har ökat med två upphandlare i tjänst, från 18 till 20, säger kommunens upphandlingschef Susanne Afzelius.

Upphandlingsavdelningen påbörjade 266 upphandlingar under 2020. Behovet för 2021 är svårt att beräkna, enligt Susanne Afzelius, men hon ser ett fortsatt högt tryck och sätter in det i ett sammanhang där Uppsala kommun arbetar för att bli en mer attraktiv affärspartner.

–Vi har just nu fler upphandlingar på gång än någonsin tidigare och vi fortsätter att stärka vår kompetens inom bland annat hållbar upphandling, service och dialog.

Även Timrå kommun – med ambitionen att bli bäst i Sverige på upphandling – lyfte tidigt under pandemin fram tidigareläggning av upphandlingar som en ”coronaåtgärd”.

-Någon direkt tidigareläggning har det inte blivit utan vi såg av det som olika nämnder redovisade att vi redan låg på en hög nivå. Så utifrån den kartläggningen kunde vi varken se ett tydligt behov av att öka nivån ännu mer eller att kommunen hade den förmågan, säger Stefan Dalin, socialdemokratiskt kommunalråd i Timrå.

-Men en annan punkt som vi lyfte fram kring att dela upp våra upphandlingar i mindre delar så att fler företag kan vara med och konkurrera, är någonting vi jobbat med under det senaste året och som kommer att vara prioriterat även framöver.

Från branschorganisationer och fackföreningar ställdes också krav om att tidigarelägga upphandlingar. Byggnads tycker att responsen från upphandlade myndigheter varit sval, men upplever också regionala skillnader.

-Det är bra att exempelvis Uppsala lyfter fram att man ökat antalet upphandlingar, men vi har inte märkt någon större coronaeffekt när det gäller offentliga investeringar än i alla fall, säger Byggnads förbundsordförande Johan Lindholm.

Han tycker att regeringens höstbudget innehåller positiva delar med höjt investeringsstöd och satsningar på energieffektivisering av flerbostadshus.

-Men jag förväntar mig samtidigt att det kommer ännu större investeringar i vårändringsbudgeten.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling ByggnadsTimrå kommunUppsala stad

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud