Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?

RättsfallsanalysNär ett miljardprojekt för kollektivtrafik förändrades genom ett tilläggsavtal utan annonsering, blev konsekvenserna kännbara. Kammarrätten i Stockholm fastslog att den upphandlande myndigheten brutit mot upphandlingsreglerna och att god tro inte utgjorde skäl att efterge eller sätta ned avgiften. Lukas Granlund och Karolina Marazaité, Cirio Advokatbyrå analyserar domen.

| 2025-07-17

BAKGRUND:

En region, genom en nämnd, genomförde under 2019–2020 en upphandling av ett entreprenadkontrakt för utbyggnad av kollektivtrafik. Efter tilldelning av kontraktet till en leverantör överläts kontraktet till ett helägt kommunalt bolag. År 2023 ingicks ett tilläggsavtal med leverantören utan föregående annonsering. Tilläggsavtalet innebar bland annat ändrad ersättningsmodell (från fast pris till löpande räkning) borttagande av förseningsvite och rätt att innehålla betalning.

Konkurrensmyndigheten ansökte om att regionen skulle påföras en upphandlingsskadeavgift om 10 miljoner kronor för otillåten direktupphandling. Nämnden invände att den inte var upphandlande enhet och att ändringarna var tillåtna enligt LUF.

RÄTTSLIG BEDÖMNING, FÖRVALTNINGSRÄTTEN:

Förvaltningsrätten konstaterade att nämnden, trots att det kommunala bolaget formellt undertecknat tilläggsavtalet, hade ett avgörande inflytande över upphandlingen. Avtalet var villkorat av nämndens godkännande och undertecknades även av dess förvaltning. Nämnden ansågs därför vara upphandlande enhet.

Förvaltningsrätten fann vidare att ändringarna i tilläggsavtalet var så omfattande att kontraktets övergripande karaktär förändrades. Den ursprungliga upphandlingen hade utvärderats utifrån lägsta pris och avsåg ett fastprisavtal med tydliga riskfördelningar. Genom tilläggsavtalet ändrades dessa grundläggande villkor, vilket kunde ha påverkat konkurrenssituationen.

Nämnden åberopade pandemin och kriget i Ukraina som oförutsedda omständigheter enligt 16 kap. 12 § LUF. Konkurrensmyndigheten invände att det saknades ett konkret orsakssamband mellan dessa händelser och behovet av att ändra kontraktet i den omfattning som skett. Förvaltningsrätten instämde i att förutsättningarna för undantag inte var uppfyllda, men gjorde inte ett uttryckligt konstaterande om orsakssamband. Domstolen fann dock att det inte förelåg skäl att tillämpa undantagsbestämmelsen, och att ändringarna sammantaget innebar en otillåten direktupphandling.

Domstolen bedömde avslutningsvis att överträdelsen var allvarlig och att en avgift om 10 miljoner kronor var proportionerlig med hänsyn till kontraktets värde (över 1,3 miljarder kronor) och överträdelsens art.

KAMMARRÄTTEN:

Kammarrätten meddelade prövningstillstånd och instämde i förvaltningsrättens bedömning i samtliga delar. Nämnden ansågs vara upphandlande enhet, ändringarna bedömdes som väsentliga och otillåtna, och upphandlingsskadeavgiften fastställdes till 10 miljoner kronor.

ANALYS:

Domstolen klargör att det inte är den formella avtalsparten som alltid avgör vem som är att betrakta som upphandlande enhet, utan den aktör som har faktisk kontroll över upphandlingsförfarandet. Det innebär att även om ett kommunalt bolag undertecknar ett avtal, kan en nämnd inom samma koncern hållas ansvarig om den har haft ett avgörande inflytande över upphandlingen – exempelvis genom att fatta beslut eller godkänna avtalet.

Domen understryker därmed att upphandlingsrättsligt ansvar kan följa av faktisk påverkan, inte enbart av formell partsställning. Offentliga aktörer måste därför vara medvetna om att ansvar kan uppstå även utan att de själva undertecknat avtalet.

Vad gäller tillämpningen av ändringsreglerna i 16 kap. LUF gör domstolen en restriktiv tolkning av undantagen från annonseringsplikten. Ändringar i ersättningsmodell, borttagande av förseningsvite och andra centrala kommersiella villkor bedöms sammantaget ha förändrat kontraktets övergripande karaktär. Domen tydliggör att även om enskilda ändringar kan framstå som rimliga var för sig, måste deras samlade effekt bedömas. Om ändringarna påverkar konkurrensförutsättningarna eller förskjuter riskfördelningen i kontraktet, krävs en ny annonsering enligt upphandlingsreglerna.

När det gäller oförutsedda omständigheter åberopade nämnden pandemin och kriget i Ukraina som grund för att tillämpa undantaget i 16 kap. 12 § LUF. Förvaltningsrätten tog inte uttrycklig ställning till om dessa händelser i sig kunde anses vara oförutsedda, men konstaterade att förutsättningarna för att tillämpa undantagsbestämmelsen inte var uppfyllda. Domen visar därmed att det inte är tillräckligt att hänvisa till globala kriser – den upphandlande enheten måste kunna styrka ett konkret och dokumenterat samband mellan den åberopade händelsen och behovet av att ändra det aktuella kontraktet.

Slutligen fastställde domstolen en upphandlingsskadeavgift på 10 miljoner kronor, med hänvisning till kontraktets höga värde och överträdelsens allvar. Att nämnden agerat i god tro, haft samhällsnyttiga motiv eller offentliggjort ändringen ansågs inte utgöra skäl för att sätta ned avgiften. Domen understryker att upphandlingsskadeavgiften har ett tydligt avskräckande syfte. Det framgår att även om en upphandlande enhet agerar öppet och i allmänhetens intresse, utgör bristande efterlevnad av annonseringsplikten i sig en allvarlig överträdelse som kan leda till sanktion.

MÅL:

Kammarrätten i Stockholm mål nr 1173-25

TEXT: Lukas Granlund, Karolina Marazaité Cirio Advokatbyrå

Läs mer: Otillåten direktupphandlingRättsfallsanalysUpphandlingsskadeavgift

Ann-Louise Larsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…
En annan Björn : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Det finns som sagt ingen skyldighet att dela upp kontrakt, och jag undrar hur många myndigheter som ens bryr sig…
Davis : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Oj, har man nu även börjat med maskering av företagsnamn i domstolsbesluten? Anser domstolssverige, likt sin motsvarighet över Atlanten, att…
Upphandling : Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Bevisbördan är intimt kopplad till rätten att föra talan. Enligt 20 kap. 4 § LOU är det leverantören som har…
Upphandlingsninja : Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Bevisbördan är intimt kopplad till rätten att föra talan. Enligt 20 kap. 4 § LOU är det leverantören som har…
Björn : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Utvecklingen att inte dela upp upphandlingar är tvärtom oroväckande och skadar konkurrensen. Domstolar bär ett stort ansvar för att de…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud