Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Jäv – det här bör myndigheten tänka på

Jäv uppkommer ganska frekvent vid upphandlingar, men det är inte alltid som det upptäcks eller hanteras på ett korrekt sätt. Christian Härdgård och Joel Fingal, Advokatfirman Delphi, reflekterar över vad en upphandlande myndighet bör tänka på.

| 2020-06-02

Det första man kanske kommer att tänka på när någon nämner jäv och offentlig upphandling tillsammans är så kallad konsultjäv.

Konsultjäv kan uppkomma om en konsult har haft i uppdrag av en upphandlande myndighet att medverka vid utformandet av upphandlingsunderlaget och därefter själv deltar i upphandlingen som anbudsgivare.

Detta medverkande på ”båda sidor” kan medföra att konsulten vid utformandet av upphandlingsunderlaget har fått otillbörliga konkurrensfördelar och/eller otillbörligt informationsövertag gentemot övriga anbudsgivare.

Om så är fallet skulle detta i så fall strida mot framför allt likabehandlingsprincipen, som framgår av 4 kap. 1 § LOU.

Det finns även en särskild bestämmelse om konsultjäv i 4 kap. 8 § LOU samt en bestämmelse om otillbörlig konkurrensfördel i 4 kap. 2 § LOU, så även lagstiftaren har förutsett att konsultjäv skulle kunna uppkomma och valt att reglera det.

EU-domstolen har i mål Fabricom SA v Belgian State, C-21/03 och C-34/03, konstaterat att en leverantör som har medverkat vid utformandet av upphandlingsunderlaget inte per automatik kan utestängas från en anbudsgivning, utan leverantören måste först ges möjlighet att visa att det tidigare medverkandet vid framtagandet av upphandlingsunderlaget inte leder till någon snedvridning av konkurrensen.

EU-domstolen har även i mål Evigilo, C-538/13, fastställt att den upphandlande myndigheten vid en upphandling alltid är skyldig att kontrollera om det finns eventuella intressekonflikter och att myndigheten vidtar lämpliga åtgärder för att förhindra och upptäcka intressekonflikter samt att dessa åtgärdas.

Det ligger i sakens natur att det inte generellt går att säga vad som ska anses utgöra jäv, utan en bedömning utifrån omständigheterna i det enskilda fallet måste alltid göras. Det kan dock konstateras att om en leverantör ges en konkret otillbörlig konkurrensfördel så kan man utgå ifrån att det föreligger jäv.

Om det inte går att hantera denna konkurrensfördel på något sätt som säkerställer att konkurrensfördelen försvinner så måste den upphandlande myndigheten utesluta leverantören i enlighet med likabehandlingsprincipen.

Men det är inte enbart vid konsultuppdrag som jävssituationer kan uppkomma utan även anställda personer på den upphandlande myndigheten kan hamna i jävssituationer.

Regler kring detta återfinns även i Förvaltningslagen samt Kommunallagen. I dessa lagar anges bland annt att en anställd är jävig om personen ifråga har deltagit i ett beslut som angår honom eller henne själv eller hans eller hennes make, sambo, förälder, barn eller syskon eller någon annan närstående eller om ärendets utgång kan väntas medföra synnerlig nytta för den förtroendevalde själv eller någon närstående, han eller hon eller någon närstående är ställföreträdare för den som saken angår eller för någon som kan vänta synnerlig nytta av ärendets utgång, eller om det i övrigt finns någon särskild omständighet som är ägnad att rubba förtroendet för hans eller hennes opartiskhet i ärendet.

Det finns således ganska så många olika situationer där en person på en upphandlande myndighet kan göra sig skyldig till jäv. De första situationerna som nämns i uppräkningen i stycket ovan, så kallat sakägar-, intresse- och släktskapsjäv, innebär att jäv anses föreligga om upphandlingen rör den person som deltar i upphandlingen eller om resultatet i upphandlingen kan förväntas medföra synnerlig nytta för personen ifråga.

I denna del bör det påtalas att det inte kan anses helt klart vad som avses med begreppet ”närstående”, men med hänsyn till att bestämmelserna syftar till att utgöra ett skydd för att bibehålla opartiskhet och förhindra att konkurrensen snedvrids så bör begreppet ges en tämligen vid tolkning.

Den sista punkten i uppräkningen ovan utgör såkallad delikatessjäv, vilket innebär att jäv föreligger om det av något annat skäl föreligger någon särskild omständighet som är ägnad att rubba förtroendet till handläggarens opartiskhet. Denna form av jäv är därmed också tänkt att vara väldigt vid för att kunna fånga upp så många tänkbara situationer som möjligt.

Om en leverantör misstänker att det föreligger en jävssituation i en upphandling så kan leverantören anföra detta i samband med överprövning av upphandlingen. Om det vid överprövningen skulle konstateras att jäv föreligger så kan detta leda till att upphandlingen får göras om samt eventuellt skadeståndsanspråk från förfördelade leverantörer. Jävssituationer kan således leda till långtgående och kostsamma konsekvenser för en upphandlande myndighet.

En upphandlande myndighet bör därmed fastställa rutiner för hur jävssituationer kan förebyggas, lätt fångas upp och hanteras för det fall det skulle uppkomma. I denna del bör det även påpekas att en anställd är skyldig att meddela om det föreligger en omständighet som skulle kunna tänkas utgöra jäv. Det föreligger således en upplysningsskyldighet som kanske inte alla känner till.

Samtliga som arbetar med offentlig upphandling och deltar i genomförandet av upphandlingar bör informeras om potentiella jävssituationer samt upplysas om hur de ska gå tillväga om de misstänker att det kanske kan föreligga en jävssituation. Om det hanteras på korrekt sätt så kan det förebyggas innan det blir ett problem för den upphandlande myndigheten.

Juristpanelen

Läs mer: Juridisk krönika DokumentationJävKontrollÖverprövning

Helle

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…
En annan Björn : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Det finns som sagt ingen skyldighet att dela upp kontrakt, och jag undrar hur många myndigheter som ens bryr sig…
Davis : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Oj, har man nu även börjat med maskering av företagsnamn i domstolsbesluten? Anser domstolssverige, likt sin motsvarighet över Atlanten, att…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud