Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Jätteaffären går till… enda budgivaren

Mindre leverantörer var mer eller mindre slagna på förhand när närmare 30 kommuner och kommunala bolag gick ut i en gemensam IT-upphandling. Bara bjässen Atea, som lämnade det enda anbudet, ansåg sig klara kraven.

| 2017-09-13

När 13 kommuner och 15 kommunala bolag i Örebro och Värmlands län sökte IT-partner i en gemensam upphandling var kraven så högt ställda att mindre leverantörerna helt enkelt inte mäktade med.

Ett anbud, det kom från Atea, lämnades in. Bolaget fick avtalet.

Eric Löfberg, IT-strateg vid Kils kommun, ingår i den grupp som utvärderat anbudet. Han svarar på frågan om hur kommunerna verkligen kan veta att man får bästa pris i en så pass begränsad konkurrens.

– Den samlade mångåriga erfarenheten från alla kommuners IT-chefer ligger till grund för uppfattningen att priserna i det vinnande anbudet är konkurrenskraftigt både nu och över tid.

Affärens sammanlagda värde är cirka 350 miljoner kronor. Leveranserna spänner över ett brett område av användarnära produkter, från datorer, bildskärmar, surfplattor, telefoner och projektorer till servrar och nätverksprodukter med mera. Även konsulttjänster ingår.

Utöver prissättningar på typkonfigurationer i varukorgen omfattas samtliga produktkategorier av offererade procentuella maxpåslag på faktiska, verifierade, inköpspriser. Eric Löfberg poängterar att dessa procentuella maxpåslag är fastställda för hela avtalsperioden.

Klart är i alla fall att ingen annan leverantör än landets största ansåg det mödan värt att lämna in anbud. Höga krav ställdes på konsulternas kompetens, till exempel Cisco Guldpartner och Microsoft Gold Partner på Datacenter. Lagerhållning av utvalda produkter i överenskomna volymer var ett annat måste som gjorde det svårt för mindre aktörer.

Finns det inte en risk för att en sådan kravbild gynnar stora leverantörer och därmed hämmar konkurrensen?

– Kraven på partnerstatus motsvarar vilka kapacitets- och kompetensnivåer kommunerna behöver för att leverera verksamhetsvärde. Lagerhållningskraven representerar det tillgänglighets- och flexibilitetsbehov som verksamheterna ställer.

Funderade ni på att, för att locka fler anbud och kanske även anbud från lokala företag, att dela upp upphandlingen i mindre delar? Till exempel hårdvara för sig och konsulttjänster för sig? LOU uppmuntrar ju till detta.

– Att förhålla sig till färre leverantörer istället för flera är ett gemensamt krav från samtliga kommuner. Det är värdefullt att leveranser av integrerade lösningar kan ske utan osynkroniserade avtal.

Upphandlingen omfattar inte det totala IT-behovet. Utanför den ligger bland annat licenser, skrivare och kopiatorer, IT-utbildning och verksamhetssystem.

Med en omsättning på över 12 miljarder kronor är Atea störst av 21 454 företag som är verksamma i den svenska IT-branschen enligt en färsk rapport från CM Partner.

Annons

Vill du fördjupa dig i kravarbete, utvärdering och förhandling i IT-upphandlingar, i syfte att göra bättre IT-affärer? Gå kursen som Upphandling24 arrangerar ”Fortsättningskurs IT-upphandling” Läs mer här!

Läs mer: AnbudITKonkurrensRamavtal

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling

Nytt från Upphandling24

  • Så avslöjar du AI-bluffarna
  • Målkonflikter i offentlig upphandling – en balansakt i EU
  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Bygger assistent för upphandling
  • Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna
  • Attendo slår tillbaka mot Västerås
  • Dubbla böter för Strängnäs

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift