Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Jätteaffären går till… enda budgivaren

Mindre leverantörer var mer eller mindre slagna på förhand när närmare 30 kommuner och kommunala bolag gick ut i en gemensam IT-upphandling. Bara bjässen Atea, som lämnade det enda anbudet, ansåg sig klara kraven.

| 2017-09-13

När 13 kommuner och 15 kommunala bolag i Örebro och Värmlands län sökte IT-partner i en gemensam upphandling var kraven så högt ställda att mindre leverantörerna helt enkelt inte mäktade med.

Ett anbud, det kom från Atea, lämnades in. Bolaget fick avtalet.

Eric Löfberg, IT-strateg vid Kils kommun, ingår i den grupp som utvärderat anbudet. Han svarar på frågan om hur kommunerna verkligen kan veta att man får bästa pris i en så pass begränsad konkurrens.

– Den samlade mångåriga erfarenheten från alla kommuners IT-chefer ligger till grund för uppfattningen att priserna i det vinnande anbudet är konkurrenskraftigt både nu och över tid.

Affärens sammanlagda värde är cirka 350 miljoner kronor. Leveranserna spänner över ett brett område av användarnära produkter, från datorer, bildskärmar, surfplattor, telefoner och projektorer till servrar och nätverksprodukter med mera. Även konsulttjänster ingår.

Utöver prissättningar på typkonfigurationer i varukorgen omfattas samtliga produktkategorier av offererade procentuella maxpåslag på faktiska, verifierade, inköpspriser. Eric Löfberg poängterar att dessa procentuella maxpåslag är fastställda för hela avtalsperioden.

Klart är i alla fall att ingen annan leverantör än landets största ansåg det mödan värt att lämna in anbud. Höga krav ställdes på konsulternas kompetens, till exempel Cisco Guldpartner och Microsoft Gold Partner på Datacenter. Lagerhållning av utvalda produkter i överenskomna volymer var ett annat måste som gjorde det svårt för mindre aktörer.

Finns det inte en risk för att en sådan kravbild gynnar stora leverantörer och därmed hämmar konkurrensen?

– Kraven på partnerstatus motsvarar vilka kapacitets- och kompetensnivåer kommunerna behöver för att leverera verksamhetsvärde. Lagerhållningskraven representerar det tillgänglighets- och flexibilitetsbehov som verksamheterna ställer.

Funderade ni på att, för att locka fler anbud och kanske även anbud från lokala företag, att dela upp upphandlingen i mindre delar? Till exempel hårdvara för sig och konsulttjänster för sig? LOU uppmuntrar ju till detta.

– Att förhålla sig till färre leverantörer istället för flera är ett gemensamt krav från samtliga kommuner. Det är värdefullt att leveranser av integrerade lösningar kan ske utan osynkroniserade avtal.

Upphandlingen omfattar inte det totala IT-behovet. Utanför den ligger bland annat licenser, skrivare och kopiatorer, IT-utbildning och verksamhetssystem.

Med en omsättning på över 12 miljarder kronor är Atea störst av 21 454 företag som är verksamma i den svenska IT-branschen enligt en färsk rapport från CM Partner.

Annons

Upphandling24 arrangerar utbildningen för dig som vill fördjupa dina kunskaper om upphandling av ramavtal. Kursen tar upp de relevanta bestämmelserna i LOU och EU:s direktiv samt domstolspraxis både från EU-domstolen och svenska domstolar. Kursen ger också tips på hur man kan undvika fel och falluckor. Läs mer här!

Läs mer: AnbudITKonkurrensRamavtal

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…
En annan Björn : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Det finns som sagt ingen skyldighet att dela upp kontrakt, och jag undrar hur många myndigheter som ens bryr sig…
Davis : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Oj, har man nu även börjat med maskering av företagsnamn i domstolsbesluten? Anser domstolssverige, likt sin motsvarighet över Atlanten, att…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud