Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Luddigt förtydligande om IPI

ExpertkommentarRegeringen föreslår ändringar i upphandlingslagarna som syftar till att anpassa reglerna till EU:s IPI-förordning på ett bättre sätt. Förslagen har nu skickats till lagrådet på remiss. Erik Edström och Sara-Li Olovsson, Upp Advokatbyrå, reflekterar över lagrådsremissen.

| 2025-02-10
Erik Edström och Sara-Li Olovsson, Upp Advokatbyrå.

Lagrådsremissen ”Anpassningar av upphandlingslagstiftningen med anledning av EU:s IPI-förordning” lämnades över till lagrådet den 23 januari i år. I denna föreslås ändringar i lagen om offentlig upphandling (LOU), lagen om upphandling inom försörjningssektorerna (LUF) och lagen (om upphandling av koncessioner (LUK).

Som en konsekvens av de föreslagna ändringarna i LUK föreslås också följdändringar i lagen om kollektivtrafik eftersom den lagen i vissa delar hänvisar till bestämmelser i LUK. Förslaget rör inte alls lagen om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet (LUFS).

Ändringarna föreslås träda i kraft 1 juli 2025.

Som framgår av namnet på lagrådsremissen är det ikraftträdandet av IPI-förordningen som har triggat igång arbetet med de föreslagna ändringarna. Själva innebörden av IPI-förordningen och dess konsekvenser har det skrivits mycket om tidigare, och det är inget vi kommer uppehålla oss vid här.

En trend inom unionslagstiftningen under senare år är dock att bestämmelser om offentlig upphandling smyger sig in i olika EU-lagstiftningar. Till exempel framgår i batteriförordningen att aktörer som upphandlar batterier eller produkter som innehåller batterier ska beakta den miljöpåverkan som batterierna har i sin livscykel. Det finns även upphandlingsbestämmelser i exempelvis EU-förordningen om sanktioner mot Ryssland samt i avskogningsförordningen.

Förordningar är direkt tillämpliga i alla medlemsstater från dess ikraftträdande och ger upphov till rättigheter och skyldigheter i alla medlemsstater simultant, automatiskt och enhetligt. Förordningar har även företräde framför nationell rätt (s. 14 – 15 i lagrådsremissen). 

I lagrådsremissen resonerar regeringen kring behovet av att IPI-förordningen samt andra unionsbestämmelser om upphandling, implementeras i upphandlingslagstiftningen. Då förordningar är direkt tillämpliga finns inget egentligt behov av implementering för att de ska gälla. Dock kan ett sådant behov uppstå om upphandlingslagarna till sin ordalydelse står i strid med förordningars regleringar. Regeringen föreslår därför en bestämmelse som helt enkelt upplyser om förekomsten av gällande unionsbestämmelser om upphandling, i respektive berörd upphandlingslag: ”Det finns unionsrättsliga bestämmelser om upphandling som i vissa fall har företräde framför bestämmelserna i denna lag”.

Dessutom måste leverantörerna ha tillgång till rättsmedel om unionsbestämmelser ifall upphandling överträds. Förslagen i denna del innebär att rättsmedlens tillämpningsområde utökas till att, utöver vad som gäller idag, omfatta upphandlande aktörers felaktiga tillämpning av andra unionsrättsliga bestämmelser om offentlig upphandling. Mer konkret föreslås ändringar i bestämmelserna som reglerar när ingripande i en upphandling kan ske, som finns i 20 kap. 6 § LOU och LUF respektive 16 kap. 6 § LUK.

Därmed tydliggörs att även ett brott mot en unionsrättslig bestämmelse om offentlig upphandling, som inte är hänförligt till den aktuella upphandlingslagen i fråga, utgör skäl för att en upphandling ska rättas eller göras om (förutsatt att leverantörens skaderekvisit är uppfyllt). Dessutom föreslås ändringar i bestämmelserna rörande rätt till skadestånd i 20 kap. 16 § LOU och LUF respektive 16 kap. 20 § LUK. Genom ändringarna inkluderas inte bara brott mot reglerna i den aktuella upphandlingslagen som skäl för skadestånd, utan även brott mot andra unionsrättsliga bestämmelser om upphandling. 

Frågan som infinner sig är vilka bestämmelser som har företräde framför de svenska upphandlingsreglerna? Svaret på den frågan är rimligen långt viktigare än tydliggörandet om bestämmelsers företräde i sig, men står inte att finna i vare sig upphandlingslagarna eller lagrådsremissen. Det framstår också som att den knivigaste frågan i detta lagstiftningsärende har varit avvägningen mellan behovet av en hänvisning till gällande EU-rätt, för att ge leverantörerna rätt till rättsmedel, och att skapa en tydlig nationell lagstiftning. Av lagrådsremissen framgår att en uppräkning av artiklar i EU-förordningar med avvikande reglering har övervägts. Slutsatsen har dock blivit att det inte bör göras i upphandlingslagarna. Detta främst för att en sådan lista tenderar att snabbt bli föråldrad (s. 24 i lagrådsremissen).  

Regeringens föreslagna lösning kritiserades i flertalet remissvar, främst på grund av dess otydlighet och oförutsebarhet framåt i tiden. Från ett upphandlarperspektiv vore det önskvärt om upphandlingsreglerna fanns samlade och lättillgängliga, då överträdelser kan få stora konsekvenser. Om det inte är lämpligt med en förteckning direkt i lagen anser vi att en sådan förteckning måste finnas allmänt och enkelt tillgänglig, t.ex. på Upphandlingsmyndighetens sajt. Som det är nu underlättar föreslagna ändringar varken för upphandlande aktörer eller leverantörer. 

Om förslagen i lagrådsremissen blir till lag, kommer alltså överprövningar av upphandlingar och upphandlingsrättsligt skadestånd kunna grundas på brott mot andra unionsrättsliga regler som rör upphandlingar, utöver de svenska. Upphandlande aktörer får därmed en annan riskbild att förhålla sig till, med ytterligare grunder för överprövningar och skadeståndskrav. Särskilt inom vissa typer av upphandlingar och verksamheter kan detta få konsekvenser.

Om inte annat ställer det högre krav på ordentliga förstudier och riskanalyser inför vissa typer av upphandlingar, för att säkerställa att alla relevanta unionsrättsliga regler har beaktats inför upphandlingarna i fråga. Det ska dock hållas i minnet att övriga rekvisit för ingripande i en upphandling, respektive utgivande av skadestånd, fortfarande gäller oförändrade. Därtill kommer nu gällande praxis kring leverantörer skyldighet att begränsa sin skada i praktiken innebära att otillåtna avsteg från, eller tillämpningar av, förordningsbestämmelser som kan utläsas av upphandlingsdokumenten bör påtalas av leverantörerna under anbudstiden.

Det ger i sin tur den upphandlande aktören en möjlighet att rätta till eventuella felaktigheter och undvika överprövning. Det är därför långt ifrån säkert att de föreslagna ändringarna kommer leda till någon kännbar ökning av processer för upphandlande aktörer. 

Något som kan vara värt att nämna är att de föreslagna ändringarna i rättsmedlen lämnar reglerna om överprövning av avtals giltighet opåverkade. Utifrån hur rekvisiten för när ett avtal kan ogiltigförklaras ser ut, är det irrelevant huruvida till exempel en otillåten direktupphandling har sin grund i ett brott mot någon förordning. Det viktiga i det scenariot är om den upphandlande aktörens agerande kan klassificeras som en otillåten direktupphandling eller inte. Därför är det logiskt att det inte har lämnats något förslag till justering i dessa bestämmelser. 

Avslutningsvis ska nämnas att upphandlande aktörers tillämpning av IPI-förordningens bestämmelser om upphandling, föreslås ingå i tillsynsmyndighetens (det vill säga Konkurrensverkets) tillsynsområde. Även om vi har valt att inte kommentera det här, vill vi nämna det för fullständighetens skull. För den intresserade uppmanar vi att ta det av hela lagrådsremissen, som med sina drygt 50 sidor är lagom omfattande för en trevlig läspaus.

Uppdatering den 10 februari 2025: Lagrådet har den 6 februari 2025 avstyrkt införandet av den föreslagna upplysningsbestämmelsen i första kapitlet i LOU, LUF och LUK. Övriga delar av förslaget har lämnats utan erinran.

Erik Edström, Sara-Li Olovsson, Upp Advokatbyrå. 

 

 

 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Luddigt förtydligande om IPI"

  1. Björn skriver:
    2025-02-13 kl. 11:19

    KRs beslut är en bekräftelse av kända fakta. Men hantering av editionsföreläggande i FR inte alltid håller måttet så ett förtydligande är mycket välkommet. Det är ändå slående att offentlighetsprincipen i upphandlingssammanhang har utmanats och eroderats av myndigheten till igenkännande under minst ett decennium, mycket tack vare inställningen i KR. Nu säger KR på sitt sätt att det är FR som ska säkerställa offentlighetsprincipen när upphandlingsmyndigheten sätter sig på tvären. Editionsföreläggande är en slägga, när det som hade behövs med lite förnuft är en skruvmejsel.

    Domstolarna borde har slagit fast för länge sedan att alla krav i en offentlig upphandling måste kunna effektivt kontrolleras offentligt. Det borde alltså vara myndighetens ansvar att tänka till så att de bevis som styrker kravuppfyllelse i en upphandling ska också kunna lämnas ut för granskning i en tillämplig omfattning. Så skulle FR slippa göra grovjobbet åt myndigheter som löper amok med tuschpennan. Det här låter som ett recept för en katastrof.

    Svara
  2. Björn skriver:
    2025-02-13 kl. 11:24

    Oops, min kommentar hamnade under fel artikel.

    Svara

Lämna ett svar till Björn Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl