Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Innovationsprojekt fick Ystad tänka om

Små förändringar gör tillsammans stor skillnad. Ett projekt kring innovationsupphandling fick Ystads kommun att tänka nytt kring hela inköpsprocessen. ”Det är alldeles för enkelt att klippa och klistra i gamla avtal. Vi försöker öka dialogen och tänka ett extra varv varje gång”, säger inköpschef Mattias Johansson.

| 2021-06-18

Efter att ha deltagit i ett Vinnova-projekt har kommunerna Ystad, Skurup och Trelleborg tagit fram en gemensam arbetsmodell för innovationsupphandling: Innovationsupphandling Syd.

Interna rutiner har utvecklats, bland annat en ökad dialog med leverantörsträffar, RFI, remissrundor, anbudspresentationer och uppföljningsmöten.

– Vi har kunnat lyfta kunskapen kring upphandling som verktyg för verksamhetsutveckling betydligt, inte bara bland inköpare utan också bland verksamheterna, konstaterar Mattias Johansson, inköpschef i Ystad.

Kommunerna har även testat innovationssprintar. Sprintmetodiken bedöms ha stor potential att kunna användas även utanför upphandlingssammanhang i kommunerna.

Ett av de konkreta resultaten av innovationsprojektet är en interkommunal delningstjänst för möbler och andra resurser som togs i bruk våren 2020. Ett slags internt ”Blocket”:

Tre företag anmälde intresse för att vara med i upphandlingen, och två gick vidare till ett i förhandlat förfarande. Valet föll sedan på Malmöföretaget Myloc.

– Vi satte ett maxpris och hade som krav att vi inte skulle behöva ha några interna administrativa resurser. Allt kring behörigheter, inloggning och så vidare sköts av leverantören, som har ett fyraårigt avtal.

Ystads kommun räknar redan med att ha sparat 1 miljon kronor genom att inte behöva köpa nya möbler. 

– Vi ser också stora miljömässiga och sociala fördelar. Hanteringen och transporterna sköts av vår arbetsmarknadsenhet där personer får instegsjobb, säger Mattias Johansson.

Hittills har, förutom Ystad, även Trelleborg anslutit sig. Flera andra kommuner har visat intresse för tjänsten, som har möjlighet att växa till nya områden, exempelvis maskiner eller specialistpersonal.

Delningstjänsten har också gett ringar på vattnet. Som första kommun har Ystad tecknat ett avtal med företaget Place2Place som gör det möjligt att avropa digitalt direkt från kommunens redan upphandlade leverantörer inom begagnad/återbrukad inredning.

– I systemet kan beställarna lätt se utbudet och utvärdera innan avrop sker via plattformen.

Enligt Mattias Johansson är målet att innovationstänket ska genomsyra allt inköpsarbete och stimulera en innovationsfrämjande kultur med samverkan, dialog och tillit.

– Det är alldeles för vanligt att man klipper och klistrar i gamla avtal istället för att gå på djupet och se vad man verkligen behöver. Därmed tappar man möjlighet till utveckling.

Han ger ett konkret exempel på en nyligen avslutad upphandling av mobiltelefoner.

– Tidigare var utbudet av telefoner brett, för det hade alltid varit så. Nu har vi tänkt till och kommit fram till att det räcker med att medarbetarna får välja mellan två telefoner: en Android och Iphone. 

 

 

Läs mer: Upphandling Ystads kommun

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist