Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Innovation bäddar för soprevolution

Soptömning först när tunnan är full istället för schemalagd hämtning. NSR är först att dra nytta av möjligheterna med offentligt-privat innovationssamarbete inför upphandling.

| 2018-07-10

Hushållssopor hämtas av tradition enligt förutbestämt schema. Sopbilarna kör sina rutter och tömmer kärlen – oavsett om de är fulla eller tomma. Framöver kan hushållen komma att få styra mer över när hämtning ska ske.

– Olika hushåll producerar olika mängder avfall. Det är inte hållbart att köra samma rutter varje dag och bara tömma halvfulla kärl, säger Kim Olsson, vd för Nordvästra Skånes Renhållnings AB (NSR).

I ett gemensamt utvecklingsprojekt bryter NSR och innovationsföretaget Itunnan ny mark på upphandlingsområdet.

NSR sökte lösningar på framtidens sophämtning ”on-demand” som styrs av exempelvis sensorer på sopkärlen, något som inte fanns på marknaden. Genom ett offentligt-privat innovationssamarbete (OPI) utvecklar Itunnan denna lösning i ett förstadium till en upphandling.

Att offentliga och privata aktörer samarbetar före själva upphandlingen är ovanligt. Inte konstigt att intresset var stort när detta projekt förra veckan presenterades på ett seminarium i Almedalen.

Kim Olsson förklarar att man ville skapa ett system som var bättre anpassat till hushållens faktiska behov:

– Offentligt-privat innovationssamarbete gav oss ett utrymme att ta fram digitala lösningar som kan optimera rutterna på ett helt nytt sätt.

Projektet stöttas av EU:s Interregprojekt Cleantech Tipp där Länsstyrelsen Skåne tillsammans med skånska och danska partner verkar för att testa och öka kännedomen om OPI. I Danmark används redan detta arbetssätt.

– OPI som processmetod är relativt enkel och kan genomföras utan stora investeringar som i värsta fall ger lösningar som ingen behöver, säger Hanna Savola, tillväxtstrateg på Länsstyrelsen Skåne.

Läs mer: InnovationMetodÖvriga tjänster

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Innovation bäddar för soprevolution"

  1. Bengt Herlin skriver:
    2018-07-12 kl. 07:08

    Om man ser det rent praktiskt så har vi i min hemkommun Nacka haft motsvarande system i många år; villaägaren rullar ut sopkärlet när det behöver tömmas.

    Svara
    1. Björn skriver:
      2018-07-27 kl. 10:32

      Vi måste ju ha en viss överkapacitet i tunnorna för att täcka våra variabler i vårt leverne. Med 14 dagar mellan tömningar skulle det innebära att det kan bli en månad till nästa tömning. Jag har svårt att se att det kan finnas någon ekonomi i att ändra rutterna och då är det således endast själva tömningsmanövern som man kan spara energi på. Det känns som att det är svårt att räkna hem ett sådant system, hur innovativt det än är. Ibland har vi en förmåga att krångla till saker som fungerar – bara för att vi kan. Håller med föregående kommentar. Det är väl bara att uppmana villaägarna att inte köra fram tunnan om den inte behöver tömmas.
      Och sparar vi pengar på detta så är ju ett gott incitament för oss att sänka soptaxan.

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud