Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Inget skadestånd när krav inte uppfylls

RättsfallsanalysJoakim Lavér och Oskar Helsing, Hannes Snellman Advokatbyrå, analyserar ett rättsfall från Hovrätten för Västra Sverige där domstolen behandlar frågan om en anbudsgivare som inte uppfyller upphandlingens obligatoriska krav är skadeståndsberättigad.

| 2022-01-10
Joakim Lavér och Oskar Helsing, Hannes Snellman Advokatbyrå.

Sammanfattning
En klagande som begär ersättning för ett förlorat upphandlingskontrakt ska inte endast göra sannolikt att den skulle tilldelats upphandlingen vid en korrekt genomförd process. Den klagande måste också kunna visa att den uppfyllde de obligatoriska kraven.

Vid en objektiv värdering av klagandens förmåga att uppfylla de obligatoriska kraven används därför ett högre beviskrav än vid en bedömning om klaganden skulle ha tilldelats upphandlingen vid den upphandlande myndighetens värdering av anbuden. 

Bakgrund
Region Västra Götaland annonserade en upphandling av dialysmaskiner. Regionen tilldelade Nordic Medcom ramavtal för flera produktgrupper och Fresenius placerades på andra plats.

Fresenius ansökte om överprövning av upphandlingen med grunden att Nordic Medcom inte uppfyllde de obligatoriska kraven. Regionen tecknade därefter avtal med Nordic Medcom i strid med avtalsspärren och Fresenius justerade därför sitt yrkande och begärde att avtalet skulle ogiltigförklaras.

Förvaltningsrätten konstaterade att Nordic Medcom inte uppfyllt de obligatoriska kraven men att avtalet skulle bestå med tvingande hänsyn till ett allmänintresse. Fresenius stämde därefter regionen och yrkade på skadestånd.

Fresenius grundade sin talan på att bolaget sannolikt hade tilldelats avtalet om upphandlingen hade gått rätt till. Fresenius placerades på andra plats i upphandlingen och menade att bolaget därför sannolikt fått avtalet vid en korrekt bedömning av anbuden.

Regionen anförde att Fresenius inte uppfyllt de obligatoriska kraven i upphandlingsdokumenten och därför sannolikt varken hade tilldelats avtalet eller haft en realistisk möjlighet att göra detta.

Tingsrätten fäste vikt vid det faktum att Fresenius kvalificerat sig på andra plats i upphandlingen. Regionen hade även godtagit anbud från Fresenius med näst intill identisk utformning både före och efter den omstridda upphandlingen. Tingsrätten menade också att Fresenius anbud granskats mycket ingående av regionen som en följd av överprövningsprocessen och att en sådan granskning troligen inte skulle skett i en vanlig upphandlingsprocess.

Tingsrättens slutsats blev därför att Fresenius sannolikt hade tilldelats kontraktet, trots att de obligatoriska kraven inte varit uppfyllda, och ansåg att Fresenius var skadeståndsberättigat. Domen överklagades till hovrätten.

Hovrättens bedömning
Hovrätten inledde med att principen om likabehandling utgör grunden för regelverket med obligatoriska krav. Syftet med de obligatoriska kraven är att garantera en objektiv jämförelse mellan de anbud som lämnats.

De upphandlingsrättsliga skadeståndsbestämmelserna fyller enligt hovrätten två funktioner, en reparativ och en preventiv. Skadestånd ska därför ersätta en anbudsgivare som felaktigt gått miste om ett avtal men även motverka framtida överträdelser av upphandlingsrätten och ge dess regler fullt genomslag.

Enligt praxis från HD (NJA 2007 s. 349 ”Ishavet”) ska en leverantör som kan göra det ”sannolikt” att denne skulle tilldelats det upphandlade avtalet vara skadeståndsberättigad för det förlorade kontraktet. Detta är ett lägre ställt beviskrav än vad som normalt tillämpas i skadeståndsmål.

HD har dock gällande de obligatoriska kraven valt ett strängare beviskrav (NJA 2016 s. 369 ”Armémuseum”). Klaganden måste då ”visa” att denne uppfyllt de obligatoriska kraven i upphandlingen.

Hovrätten konstaterade att ett skadeståndsanspråk måste falla inom skyddsändamålet för skadeståndsregeln. Hovrätten menade att skyddsändamålet för upphandlingsrättsligt skadestånd är ett utflöde av likabehandlingsprincipen. Det skulle därför inte vara förenligt med regelns syfte att utdela skadestånd till en anbudsgivare som själv inte uppfyllt de obligatoriska kraven.

Hovrätten slutsats i denna del var att det högre beviskravet ska tillämpas för de obligatoriska kraven. Fresenius skulle därför bevisat att bolaget uppfyllt de obligatoriska kraven med beviskravet ”visat”.

Efter att objektivt granskat de obligatoriska kraven och Fresenius anbud blev hovrättens slutsats att Fresenius brustit i de obligatoriska kraven avseende vattenrening och miljö och skadeståndstalan ogillades därför av hovrätten.

Analys
Högsta domstolen har i flera avgöranden behandlat vilka beviskrav som ska tillämpas inom ramen för upphandlingsskadestånd. Högsta domstolen har gällande skadestånd för ett förlorat upphandlingskontrakt tillämpat det lägre beviskravet ”sannolikt” som tar höjd för bevissvårigheten för en part att visa hur upphandlande myndigheten skulle gjort sin värdering av anbuden i en korrekt process.

För ersättning av anbudskostnader har HD tillämpat ett ännu lägre beviskrav, nämligen att en anbudsgivare ska ha haft en ”realistisk möjlighet” att tilldelas kontraktet.

Som hovrätten nämner har HD i praxis även tillämpat ett strängare beviskrav för de obligatoriska kraven, där den skadelidande måste ”visa” att de obligatoriska kraven uppfylldes. Högsta domstolens fall var dock något annorlunda än Fresenius skadeståndstalan.

I det fallet hade upphandlingen avbrutits efter att den klagande överprövat att dennes anbud förkastats. Någon slutlig prövning av anbudsgivarnas förmåga att uppfylla de obligatoriska kraven av den upphandlande myndigheten skedde således aldrig.

I det här fallet hade Fresenius anbud prövats av den upphandlande myndigheten och placerats på andra plats i upphandlingen. De borde därför varit relativt enkelt för Fresenius att visa att de sannolikt skulle tilldelats upphandlingen av myndigheten. Hovrätten påpekade dock att den upphandlande myndighetens bedömning inte säger något om hur anbudet hade stått sig vid en eventuell överprövning av domstol.

Från rättsfallet kan slutsatsen dras att olika beviskrav ska tillämpas inom ramen för en upphandlingsskadeståndsprocess.

En klagande måste kunna ”visa” att den uppfyllt de obligatoriska kraven men endast göra det ”sannolikt” att den upphandlande myndighetens värdering skulle gått deras väg. Denna tillämpning av beviskraven gör det svårare för en leverantör som vill ha skadestånd, men torde var i linje med upphandlingslagstiftningens syften och skadeståndsrättsliga principer.

Det finns dock en risk att en prövning i domstol av de obligatoriska kraven blir strängare jämfört med hur en upphandlande myndighet hade bedömt dem, främst med hänsyn till den tid och resurser som läggs inom ramen för en domstolsprocess.

En alldeles för sträng bedömning skulle klart falla ut till nackdel för skadelidande och vara avskräckande i framtida skadeståndsprocesser. Enligt vår mening skulle alldeles för små chanser att vinna framgång i en skadeståndsprocess kunna inverka negativt på skadeståndsbestämmelsens genomslag och på upphandlingsrätten i övrigt.

Domen har överklagats till Högsta domstolen. 

Målnummer och domstol
Mål T-6007-20, Hovrätten för Västra Sverige.

Juristpanelen

Läs mer: Rättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

Örebro logotyp

Seniora upphandlare till Örebro kommuns upphandlingsenhet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…

Senaste inläggen

  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026