Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Inget ramavtal i LUF:s mening

RättsfallsanalysJohan Stern och Alexander Hantosi, Ramberg Advokater, refererar ett avgörande som tar upp frågor om klassificering av tjänstekontrakt, ramavtal och dess löptid samt dokumentationsplikt.

| 2023-06-07
Johan Stern och Alexander Hantosi, Ramberg Advokater.

Sammanfattning
Kammarrätten ansåg att det inte fanns skäl för att återförvisa målet och fann, precis som förvaltningsrätten, att det inte var fråga om ett ramavtal i LUF:s mening och att kravet på särskilda skäl vid avtalstider över åtta år därför inte var tillämpligt.

Kammarrätten delade även förvaltningsrättens bedömning vad gäller de andra grunderna som hävdats för att upphandlingen skulle göras om, och avslog därför ansökan om överprövning.

Bakgrund
Region Stockholm upphandlade busstrafik genom ett förhandlat förfarande enligt lagen (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, LUF. Genom tilldelningsbeslut den 19 oktober 2021 fick Nobina Sverige uppdraget för avtalsområdena Nacka/Värmdö och Huddinge/Botkyrka/Söderort

Keolis Sverige yrkade i första hand att upphandlingen skulle återförvisas till förvaltningsrätten för ny prövning och i andra hand göras om, och åberopade flera omständigheter för båda yrkandena.

Kammarrättens bedömning
En omfattande skriftväxling pågick under en lång tid. Keolis framförde en rad omständigheter som skäl för att målet skulle återförvisas till förvaltningsrätten, men kammarrätten ansåg att grunderna varken var för sig eller tillsammans medförde att det fanns sådana skäl.

Vad gäller överprövningen i sak var det i huvudsak fyra grunder som prövades:

  • förutsättningar för prissättningen och utvärderingsmodellen
  • ändring av uppdragsavtal efter tilldelningsbeslut
  • klassificering av uppdragsavtal samt
  • dokumentationsplikten.

Kammarrätten delade förvaltningsrättens bedömning vad gällde de två första grunderna, de vill säga att de inte utgjorde eller inneburit något i strid med upphandlingsregelverket, men utan att ange någon egen motivering.

Angående grund tre ansåg kammarrätten, liksom förvaltningsrätten, att det inte var fråga om ett ramavtal i LUF:s mening, och att kravet på särskilda skäl för avtalstider över åtta år därför inte var tillämpligt.

Dessutom instämde kammarrätten i förvaltningsrätten bedömning att det var fråga om avtal om allmän trafik och att kollektivtrafikförordningen, KTF, förordning (EG) nr 1370/2007 om kollektivtrafik på järnväg och väg och lagen (2010:1065) om kollektivtrafik, KTL, har företräde framför LUF, även om själva förfarandet vid upphandlingen regleras i den senare lagen.

Av KTF framgår att en löptid för avtal om allmän trafik ska vara begränsad och inte får överstiga tio år för busstransporter. Kammarrätten ansåg att den löptid om tio år som regionen tillämpat inte var oproportionerlig eller konkurrensbegränsande.

Den fjärde grunden var hur långt dokumentationsplikten sträcker sig. Det var ostridigt i målet att regionen inte hade fört protokoll eller på annat sätt dokumenterat ett visst möte med Nobina. Förvaltningsrätten hade avgjort frågan med att Keolis inte hade konkretiserat på vilket sätt bolaget lidit eller riskerat att lida skada till följd av avsaknaden av protokoll från mötet.

Kammarrätten konstaterade att en upphandlande myndighets dokumentationen ska vara tillräcklig för att motivera sådana beslut som kan utsättas för överprövning. Då mötet, enligt regionens utsaga, inte hade lett till några förtydliganden eller kompletteringar eller att något beslut fattats, ansåg kammarrätten att regionen inte hade agerat i strid med dokumentationsplikten.

Analys
Frågan om och hur andra lagar inom specifika områden kan få betydelse vid upphandlingar är intressant. Framförallt om de anger någonting annat än vad som står i upphandlingslagarna, men då domstolarna ansåg att det inte handlade om något ramavtal aktualiserades aldrig någon riktig lagvalskonflikt. Trots det är kammarrätten tydlig med att lex specialis gäller framför en procedurlagstiftning som LUF.

Frågan om dokumentationsplikt och på vilket sätt den kan anhängiggöras* utifrån transparens- och likabehandlingsprincipen är tämligen oprövad. I det här fallet hade det inte framkommit att det aktuella mötet med Nobina hade resulterat i någonting som haft någon inverkan på vare sig anbud eller något beslut.

Om så hade varit fallet hade det förmodligen kunnat angripas direkt med stöd av någon av de övergripande principerna i stället för att gå vägen via dokumentationsplikten.

I övrigt kan konstateras att det här är ett av få avgörande där HFD 2022 ref 4 I och II inte förefaller ha aktualiserats. Alldeles oavsett har avgörandet mer karaktären av en mer traditionell tillämpning av upphandlingsjuridiken.

Målnummer och domstol 
Kammarrätten i Stockholm från den 9 maj 2023, mål nr. 4056-22

Juristpanelen

*Anhängiggöra är en juridisk term som betyder att man lämnar in en ansökan till domstol (till exempel en ansökan om stämning) eller väcker talan genom ett överklagande.

Annons

Upphandling24 arrangerar utbildningen för dig som vill fördjupa dina kunskaper om upphandling av ramavtal. Kursen tar upp de relevanta bestämmelserna i LOU och EU:s direktiv samt domstolspraxis både från EU-domstolen och svenska domstolar. Kursen ger också tips på hur man kan undvika fel och falluckor. Läs mer här!

Läs mer: RamavtalRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl