Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Inget ramavtal i LUF:s mening

RättsfallsanalysJohan Stern och Alexander Hantosi, Ramberg Advokater, refererar ett avgörande som tar upp frågor om klassificering av tjänstekontrakt, ramavtal och dess löptid samt dokumentationsplikt.

| 2023-06-07
Johan Stern och Alexander Hantosi, Ramberg Advokater.

Sammanfattning
Kammarrätten ansåg att det inte fanns skäl för att återförvisa målet och fann, precis som förvaltningsrätten, att det inte var fråga om ett ramavtal i LUF:s mening och att kravet på särskilda skäl vid avtalstider över åtta år därför inte var tillämpligt.

Kammarrätten delade även förvaltningsrättens bedömning vad gäller de andra grunderna som hävdats för att upphandlingen skulle göras om, och avslog därför ansökan om överprövning.

Bakgrund
Region Stockholm upphandlade busstrafik genom ett förhandlat förfarande enligt lagen (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, LUF. Genom tilldelningsbeslut den 19 oktober 2021 fick Nobina Sverige uppdraget för avtalsområdena Nacka/Värmdö och Huddinge/Botkyrka/Söderort

Keolis Sverige yrkade i första hand att upphandlingen skulle återförvisas till förvaltningsrätten för ny prövning och i andra hand göras om, och åberopade flera omständigheter för båda yrkandena.

Kammarrättens bedömning
En omfattande skriftväxling pågick under en lång tid. Keolis framförde en rad omständigheter som skäl för att målet skulle återförvisas till förvaltningsrätten, men kammarrätten ansåg att grunderna varken var för sig eller tillsammans medförde att det fanns sådana skäl.

Vad gäller överprövningen i sak var det i huvudsak fyra grunder som prövades:

  • förutsättningar för prissättningen och utvärderingsmodellen
  • ändring av uppdragsavtal efter tilldelningsbeslut
  • klassificering av uppdragsavtal samt
  • dokumentationsplikten.

Kammarrätten delade förvaltningsrättens bedömning vad gällde de två första grunderna, de vill säga att de inte utgjorde eller inneburit något i strid med upphandlingsregelverket, men utan att ange någon egen motivering.

Angående grund tre ansåg kammarrätten, liksom förvaltningsrätten, att det inte var fråga om ett ramavtal i LUF:s mening, och att kravet på särskilda skäl för avtalstider över åtta år därför inte var tillämpligt.

Dessutom instämde kammarrätten i förvaltningsrätten bedömning att det var fråga om avtal om allmän trafik och att kollektivtrafikförordningen, KTF, förordning (EG) nr 1370/2007 om kollektivtrafik på järnväg och väg och lagen (2010:1065) om kollektivtrafik, KTL, har företräde framför LUF, även om själva förfarandet vid upphandlingen regleras i den senare lagen.

Av KTF framgår att en löptid för avtal om allmän trafik ska vara begränsad och inte får överstiga tio år för busstransporter. Kammarrätten ansåg att den löptid om tio år som regionen tillämpat inte var oproportionerlig eller konkurrensbegränsande.

Den fjärde grunden var hur långt dokumentationsplikten sträcker sig. Det var ostridigt i målet att regionen inte hade fört protokoll eller på annat sätt dokumenterat ett visst möte med Nobina. Förvaltningsrätten hade avgjort frågan med att Keolis inte hade konkretiserat på vilket sätt bolaget lidit eller riskerat att lida skada till följd av avsaknaden av protokoll från mötet.

Kammarrätten konstaterade att en upphandlande myndighets dokumentationen ska vara tillräcklig för att motivera sådana beslut som kan utsättas för överprövning. Då mötet, enligt regionens utsaga, inte hade lett till några förtydliganden eller kompletteringar eller att något beslut fattats, ansåg kammarrätten att regionen inte hade agerat i strid med dokumentationsplikten.

Analys
Frågan om och hur andra lagar inom specifika områden kan få betydelse vid upphandlingar är intressant. Framförallt om de anger någonting annat än vad som står i upphandlingslagarna, men då domstolarna ansåg att det inte handlade om något ramavtal aktualiserades aldrig någon riktig lagvalskonflikt. Trots det är kammarrätten tydlig med att lex specialis gäller framför en procedurlagstiftning som LUF.

Frågan om dokumentationsplikt och på vilket sätt den kan anhängiggöras* utifrån transparens- och likabehandlingsprincipen är tämligen oprövad. I det här fallet hade det inte framkommit att det aktuella mötet med Nobina hade resulterat i någonting som haft någon inverkan på vare sig anbud eller något beslut.

Om så hade varit fallet hade det förmodligen kunnat angripas direkt med stöd av någon av de övergripande principerna i stället för att gå vägen via dokumentationsplikten.

I övrigt kan konstateras att det här är ett av få avgörande där HFD 2022 ref 4 I och II inte förefaller ha aktualiserats. Alldeles oavsett har avgörandet mer karaktären av en mer traditionell tillämpning av upphandlingsjuridiken.

Målnummer och domstol 
Kammarrätten i Stockholm från den 9 maj 2023, mål nr. 4056-22

Juristpanelen

*Anhängiggöra är en juridisk term som betyder att man lämnar in en ansökan till domstol (till exempel en ansökan om stämning) eller väcker talan genom ett överklagande.

Annons

Upphandling24 arrangerar utbildningen för dig som vill fördjupa dina kunskaper om upphandling av ramavtal. Kursen tar upp de relevanta bestämmelserna i LOU och EU:s direktiv samt domstolspraxis både från EU-domstolen och svenska domstolar. Kursen ger också tips på hur man kan undvika fel och falluckor. Läs mer här!

Läs mer: RamavtalRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Sida söker chef till enheten för upphandling och inköp

IVO söker upphandlare

Upphandlingsjurist till PTS

FOI söker inköpare till Linköping eller Kista

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarandeFörslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetHänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Torsten : Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Väldigt bra förslag! Att skrivningarna om olämpliga och oacceptabla anbud i lagtexten är i det närmaste obegripliga borde föranleda att…
Erik R : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att kontroll är avgörande. Ingen vill se oseriösa aktörer eller organiserad brottslighet i välfärden. Men rädslan…
LXV : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Faktum är dock att DIS har utvecklats till ett kryphål, lite som konsultmäklaravtalen, till största del tack vare Konkurrensverkets bedrövliga…
Ola Johansson Källén : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Man bör beakta kostnaden för den överetablering som ofta följer efter att en auktorisation införts. Det tar tid för marknaden…
upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…

Senaste inläggen

  • Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
  • Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
  • Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026