Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Inget hinder mot pensionskrav

RättsfallsanalysKammarrätten i Göteborg har beslutat att inte ingripa mot en gemensam upphandling av hyrpersonal inom hälso- och sjukvård för samtliga regioner i Sverige. Domen tar upp frågan om arbetsrättsliga krav. Philip Thorell och Sarah Ek, Hannes Snellman Advokatbyrå, analyserar domen.

| 2023-12-12
Philip Thorell och Sarah Ek, Hannes Snellman Advokatbyrå.

Sammanfattning
Västra Götalandsregionen, VGR, har genomfört en samordnad upphandling för samtliga regioner i Sverige av hyrpersonal inom hälso- och sjukvård. Flera bemanningsföretag ansökte om överprövning av upphandlingen.

Kammarrätten i Göteborg har nu slagit fast att det inte finns något hinder mot att i en upphandling ställa arbetsrättsliga krav som inte omfattas av utstationeringslagens hårda kärna.

Bakgrund
VGR gjorde en samordnad upphandling för samtliga regioner i Sverige av hyrpersonal inom hälso- och sjukvård och flera bemanningsföretag ansökte om överprövning av upphandlingen.

Även om flera rättsliga frågor aktualiserades i kammarrättens domar fokuserar vi i denna artikel på en grund som anfördes av anbudsgivarna Agila Nurse, Agila Doktor och Bonliva: att avtalsvillkor om att hyrpersonalen ska omfattas av tjänstepension, trygghetsförsäkring och sjuklönetillägg ställts i strid med likabehandlingsprincipen i LOU.

Agila Nurse, Agila Doktor och Bonliva menade att leverantörer med utstationerad personal i strid med likabehandlingsprincipen skulle få en konkurrensfördel till följd av att de omfattas av lagen om utstationering av arbetstagare (utstationeringslagen).

Utstationeringslagen (som genomför utstationeringsdirektivet) innehåller tvingande minimivillkor om arbets- och anställningsvillkor i den så kallade hårda kärnan som arbetsgivare måste tillämpa för utstationerad personal. Dessa minivillkor avser bland annat lön, arbetstid och semester.

Bemanningsföretagen menade att det följer av utstationeringslagen och direktivet att leverantörer med utstationerad personal inte skulle bli bundna av villkoren om pensioner, sjuklönetillägg och försäkringar i upphandlingen, eftersom dessa inte omfattades av den hårda kärnan.

I sammanhanget är det även relevant att känna till att en upphandlande myndighet får ställa särskilda arbetsrättsliga villkor för hur ett kontrakt ska fullgöras enligt 17 kap. 1 §; och för vissa villkor inom den hårda kärnan är det även obligatoriskt att göra det när det är behövligt (2 §). En leverantörer med utstationerad personal behöver inte uppfylla villkor som omfattas av den hårda kärnan och som går längre än den miniminivå som följer av utstationeringslagen (5 §).

Förvaltningsrätten konstaterade att upphandlingen omfattades av 19 kap. LOU och att 17 kap. LOU därmed inte var tillämplig för att uppfylla avtalet.

Enligt förvaltningsrätten behövde leverantörer därför följa de särskilda arbetsvillkoren om tjänstepension, trygghetsförsäkring och sjuklönetillägg i ramavtalet oavsett om de omfattades av utstationeringslagen eller inte. Villkoren medförde därför inte en konkurrensfördel för leverantörer som omfattades av utstationeringslagen.

Kammarrättens prövning
Kammarrätten instämde i förvaltningsrättens slutsats men av andra skäl än att 17 kap. LOU inte var tillämpligt.

Kammarrätten konstaterade att villkoren om tjänstepension, trygghetsförsäkring eller sjuklönetillägg inte omfattades av den hårda kärnan. Det fanns inte något hinder mot att i en upphandling ställa krav om leverantörens arbets- och anställningsvillkor som inte omfattades av den hårda kärnan.

Bolagets resonemang om att leverantörer med utstationerad personal inte skulle behöva uppfylla kraven om tjänstepension, trygghetsförsäkring eller sjuklönetillägg var därför svårt att förstå och kunde inte godtas.

Analys
Det kan konstateras att den samordnade upphandlingen av hyrpersonal inom hälso- och sjukvården för Sveriges samtliga regioner har blivit väldigt uppmärksammad, särskilt med hänsyn till upphandlingens mycket stora omfattning och värde (takvärdet har beräknats till 38 miljarder kronor).

Den rättsliga prövningen av upphandlingen har även varit komplex, bland annat på grund av att flera bemanningsföretag ansökte om överprövning av upphandlingen och eftersom företagen uppgav många olika grunder till varför de ansåg att upphandlingen var felaktigt utformad.

Både förvaltningsrättens och kammarrättens redogörelse för bemanningsföretagens argumentation kring utstationeringslagen och skälen för att resonemanget inte godtas är svåra att tillgodogöra sig.

Det kan underlätta att sätta frågan i kontexten av att den svenska lagstiftaren ansett att det skulle vara oförenligt med utstationeringslagen och direktivet att genom upphandlingslagstiftningen göra det obligatoriskt för upphandlande myndigheter och enheter att i upphandlingar ställa arbetsrättsliga krav om arbets- och anställningsvillkor som inte omfattas av den hårda kärnan.

Lagstiftaren ansåg att det därför inte hade varit lämpligt att göra det obligatoriskt att, när det var behövligt, ställa arbetsrättsliga krav om tjänstepension i upphandlingar (prop. 2015/16:195, s. 811; se även EU-domstolens avgörande Rüffert, mål C-346/06, p. 32–33).

Bemanningsföretagen resonemang gick ut på att det på samma sätt är oförenligt med utstationeringslagen och direktivet att en upphandlande myndighet eller enhet självmant ställer upp sådana arbetsrättskrav i en upphandling, med följden att leverantörer med utstationerad personal inte är bundna av sådana avtalskrav.

Kammarrätten fann däremot att det inte fanns något rättsligt hinder att självmant uppställa sådana avtalskrav eller skäl för att leverantörer med utstationerad personal inte skulle behöva följa dem. Det är alltså en fråga som det står två parter fritt att avtala om. Lagstiftaren har även gjort samma bedömning i förarbetena (prop. 2015/16:195, s. 811).

Slutligen kan nämnas att utgången enligt vår mening – i motsats till förvaltningsrätten – hade varit densamma om upphandlingen inte hade upphandlats enligt 19 kap. LOU och 17 kap 5 § därmed hade varit tillämplig. Den sistnämnda bestämmelsen avser nämligen endast villkor som omfattas av den hårda kärnan.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Göteborgs domar den 16 november 2023 i mål nr 4698–4724-23, 4530–4556-23 och 4557–4583-23.

Juristpanelen

Läs mer: Obligatoriskt kravRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…

Senaste inläggen

  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026