Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Inget aprilskämt: krav på e-faktura

Papperslös upphandling kommer ett steg närmare. I regeringens lagrådsremiss föreslås krav på e-faktura från och med den 1 april 2019.

| 2018-02-02

Regeringen har under en tid arbetat med att införa Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/55/EU om e-fakturor i offentlig upphandling. Nu överlämnas en remiss innehållande ett lagförslag till Lagrådet för granskning.

Tidigare har det sagts att författningsändringarna kommer att träda i kraft ”den dag som regeringen bestämmer.” Nu presenteras dessutom ett datum. Efter den 1 april 2019 blir det obligatoriskt med elektroniska fakturor mellan leverantörer och upphandlande myndigheter samt enheter.

Civilminister Ardalan Shekarabi poängterar de stora samhällsekonomiska och miljömässiga vinsterna i att övergå till elektronisk fakturering vid offentlig upphandling.

– De ekonomiska besparingarna för samhället uppskattas till närmare 1,4 miljarder kronor under en sjuårsperiod, säger han.

I lagrådsremissen slås fast att e-fakturorna ska överensstämma med den europeiska standarden för elektronisk fakturering. Detta under förutsättning att inte någon annan standard för e-fakturering har avtalats. Lagförslaget öppnar för vite för leverantörer som slirar på kraven.

Övergången kommer att bli successiv. Kravet på e-faktura föreslås gälla de upphandlingar som påbörjas efter att lagen har trätt i kraft.

Bestämmelserna i den kommande lagen behöver inte tillämpas om elektronisk faktura skulle innebära risk för röjande av uppgifter som omfattas av sekretess – eller risk för skada i övrigt för säkerhetskänslig verksamhet.

Reglerna gäller även myndigheter som fakturerar varandra. Regeringen säger dock nej till undantag för exempelvis små företag. Istället kommer stöd i form av information och utbildning erbjudas till både köpare och säljare på den offentliga marknaden.

Läs mer: E-handelLagstiftningPolitikPraktiskt

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Inget aprilskämt: krav på e-faktura"

  1. Miaman skriver:
    2018-02-02 kl. 08:48

    Hur gör e-faktura upphandlingen papperslös? Denna ständiga sammanblandning av elektronisk upphandling och e-handel…

    Svara
    1. Per Eriksson skriver:
      2018-02-02 kl. 09:08

      Hej,

      Jag påstår inte att e-faktura gör upphandling papperslös, men visst är det väl ett steg på vägen mot detta mål?

      //Per på Inköpsrådet

  2. Miaman skriver:
    2018-02-02 kl. 12:46

    Nej. Kravet på e-faktura utgör inget som helst hinder för att en myndighet fortfarande kan göra själva upphandlingen – där kravet på e-faktura ställs – helt och hållet på papper eller med manuell dokumenthantering. Däremot är kravet på att myndigheter ska kunna ta emot anbud insända med elektroniska medel ett steg mot papperslös upphandling.

    E-faktura är ett steg mot papperslös anskaffningsprocess (beställning-fakturering-betalning) vilket i sig är bra och ett framsteg. Men för att göra hela inköpsprocessen (både upphandling och anskaffning) mer automatiserad – och pappersfri – behöver det ställas högre krav på att myndigheter ska tillämpa fullskalig elektronisk upphandling (alltså inte dokumentbaserad) fullt ut och inte bara delvis, så som det ser ut idag.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsansvarig

Strategisk upphandlare/kategoriledare

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrundernaFörslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrunderna
Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelserLikabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Rickard : Fel att avvisa överklagande
Domstolen kan ge prövningstillstånd om: Det inte går att bedöma om förvaltningsrättens avgörande är riktigt utan att prövningstillstånd ges (granskningsfall).…
David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…

Senaste inläggen

  • Förslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrunderna
  • Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
  • Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar