Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Information i verktyg del i upphandling

RättsfallsanalysKammarrätten i Jönköping konstaterar att sådana uppgifter som framgår av ett upphandlingsverktyg är en del av upphandlingsdokumenten. Martin Bogg och Amanda Bos Ekman, Advokatfirman Delphi, refererar domen.

| 2024-01-02
Advokaten Martin Bogg och biträdande juristen Amanda Bos Ekman, Advokatfirman Delphi,

Sammanfattning
Information i ett upphandlingsverktyg anses utgöra en del av upphandlingsdokumenten när verktyget ger tillgång till dokument som en myndighet använder för att beskriva eller fastställa innehållet i upphandlingen. Även tekniskt genererade meddelanden i ett elektroniskt upphandlingsverktyg är därmed en del av upphandlingsdokumentet. 

Fakta i målet
Jönköpings kommun med flera genomförde en gemensam upphandling av en tjänstekoncession rörande parkering samt laddning av elfordon.

I upphandlingsdokumenten angavs inget obligatoriskt krav på att negativa priser inte fick offereras. Offererade priser skulle anges dels i en prisbilaga, dels via ett elektroniskt upphandlingsverktyg i vilken det fanns ett fält för att fylla i  totalt utvärderingspris. Om en anbudsgivare försökte fylla i ett negativt utvärderingspris i upphandlingsverktyget genererade verktyget ett meddelande som angett ”Negativa siffror är inte tillåtna”.

Mobill Scandinavia, som lämnat in ett anbud med negativa priser genom den separata prisbilagan, tilldelades kontrakt.

En annan leverantör, som placerats på plats nr 2, ansökte om överprövning och yrkade att upphandlingen rättas på så sätt att anbudet från Mobill inte skulle beaktas, alternativt att upphandlingen skulle göras om. Leverantören hade inte offererat negativa priser.

Förvaltningsrätten avslog ansökan om överprövning, eftersom förvaltningsrätten ansåg att det inte visat att upphandlingsdokumentet innehållit ett förbud mot negativ prissättning.

Leverantören överklagade domen till Kammarrätten i Jönköping.

Domstolens bedömning
Kammarrätten konstaterade att med upphandlingsdokument avses varje dokument som en upphandlande myndighet eller enhet använder för att beskriva eller fastställa innehållet i upphandlingen av koncessionen.

Domstolen konstaterades att artikel 5.12 i det bakomliggande direktivet 2014/23/EU om tilldelning av koncessioner definierar upphandlingsdokument som alla dokument som utarbetas av den upphandlande myndigheten eller upphandlande enheten. Det gäller även dokument som myndigheten hänvisar till för att beskriva eller fastställa innehållet i koncessionen eller förfarandet inbegripet koncessionsmeddelandet, de tekniska kraven och funktionskraven, förslag till koncessionsvillkor, format för de handlingar som ska lämnas in av anbudsgivare, upplysningar om allmänt tillämpliga skyldigheter samt eventuella kompletterande handlingar.

Kammarrätten fann därmed att information som tillhandahålls i ett upphandlingsverktyg är att anse som del av upphandlingsdokumentet. Det tekniskt genererade meddelandet om att negativa siffror inte tillåts var därför att se som ett tydligt obligatoriskt krav i upphandlingen som anbudsgivarna har haft att rätta sig efter vid utformningen av sina anbud.

Genom att trots detta anta Mobills anbud bröt myndigheten mot likabehandlingsprincipen.

Leverantören, vars anbud placerades på andraplats i utvärderingen, ansågs ha lidit skada av den upphandlande myndighetens överträdelse.

Kammarrätten ansåg därför att det fanns skäl att ingripa mot den aktuella upphandlingen. Eftersom överträdelsen skett i upphandlingens anbudsfas beslutade kammarrätten att förordna om rättelse på så sätt att en ny anbudsprövning skulle göras, vid vilken Mobills anbud skulle förkastas.

Analys
Målet rör en tillämpning av LUK, men antas ha betydelse även för tolkningen av upphandlingsdokument enligt LOU, LUFS och LUF.

Kammarrättens tolkning av vad som avses med upphandlingsdokument utgår från ordalydelsen i LUK 1 kap. 14 § och artikel 5.12 i direktiv 2014/23/EU om tilldelning av koncessioner. Utifrån dessa bestämmelser framgår att upphandlingsdokument ska tolkas brett och omfatta alla dokument där koncessionens innehåll beskrivs eller fastställs.

Utifrån avgörandet framgår att en leverantör kan utgå från att uppgifter som tillhandahålls i eller framkommer av ett upphandlingsverktyg är att anse som obligatoriska krav. Även tekniska meddelanden som inte lagts in av den upphandlande myndigheten blir därmed en del av upphandlingens kravställning.

Att som den upphandlande myndigheten hänvisa till att ett upphandlingsverktyg har utformats av tredje part, och att upphandlingsverktyget uppvisar krav som inte återfinns i upphandlingsdokumentet, är alltså inte tillräckligt för att säkerställa att en uppgift som framgår av upphandlingsverktyget inte är att anse som ett obligatoriskt krav.

En upphandlande myndighet bör därför noga se till att eventuella uppgifter som framgår av ett upphandlingsverktyg inte står i strid med de krav som myndigheten ställer i upphandlingen.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Jönköpings dom den 20 november 2023 i mål nr 1926-23.

Juristpanelen

Läs mer: DokumentationRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Allmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetAllmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…

Senaste inläggen

  • Allmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026