Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Information i verktyg del i upphandling

RättsfallsanalysKammarrätten i Jönköping konstaterar att sådana uppgifter som framgår av ett upphandlingsverktyg är en del av upphandlingsdokumenten. Martin Bogg och Amanda Bos Ekman, Advokatfirman Delphi, refererar domen.

| 2024-01-02
Advokaten Martin Bogg och biträdande juristen Amanda Bos Ekman, Advokatfirman Delphi,

Sammanfattning
Information i ett upphandlingsverktyg anses utgöra en del av upphandlingsdokumenten när verktyget ger tillgång till dokument som en myndighet använder för att beskriva eller fastställa innehållet i upphandlingen. Även tekniskt genererade meddelanden i ett elektroniskt upphandlingsverktyg är därmed en del av upphandlingsdokumentet. 

Fakta i målet
Jönköpings kommun med flera genomförde en gemensam upphandling av en tjänstekoncession rörande parkering samt laddning av elfordon.

I upphandlingsdokumenten angavs inget obligatoriskt krav på att negativa priser inte fick offereras. Offererade priser skulle anges dels i en prisbilaga, dels via ett elektroniskt upphandlingsverktyg i vilken det fanns ett fält för att fylla i  totalt utvärderingspris. Om en anbudsgivare försökte fylla i ett negativt utvärderingspris i upphandlingsverktyget genererade verktyget ett meddelande som angett ”Negativa siffror är inte tillåtna”.

Mobill Scandinavia, som lämnat in ett anbud med negativa priser genom den separata prisbilagan, tilldelades kontrakt.

En annan leverantör, som placerats på plats nr 2, ansökte om överprövning och yrkade att upphandlingen rättas på så sätt att anbudet från Mobill inte skulle beaktas, alternativt att upphandlingen skulle göras om. Leverantören hade inte offererat negativa priser.

Förvaltningsrätten avslog ansökan om överprövning, eftersom förvaltningsrätten ansåg att det inte visat att upphandlingsdokumentet innehållit ett förbud mot negativ prissättning.

Leverantören överklagade domen till Kammarrätten i Jönköping.

Domstolens bedömning
Kammarrätten konstaterade att med upphandlingsdokument avses varje dokument som en upphandlande myndighet eller enhet använder för att beskriva eller fastställa innehållet i upphandlingen av koncessionen.

Domstolen konstaterades att artikel 5.12 i det bakomliggande direktivet 2014/23/EU om tilldelning av koncessioner definierar upphandlingsdokument som alla dokument som utarbetas av den upphandlande myndigheten eller upphandlande enheten. Det gäller även dokument som myndigheten hänvisar till för att beskriva eller fastställa innehållet i koncessionen eller förfarandet inbegripet koncessionsmeddelandet, de tekniska kraven och funktionskraven, förslag till koncessionsvillkor, format för de handlingar som ska lämnas in av anbudsgivare, upplysningar om allmänt tillämpliga skyldigheter samt eventuella kompletterande handlingar.

Kammarrätten fann därmed att information som tillhandahålls i ett upphandlingsverktyg är att anse som del av upphandlingsdokumentet. Det tekniskt genererade meddelandet om att negativa siffror inte tillåts var därför att se som ett tydligt obligatoriskt krav i upphandlingen som anbudsgivarna har haft att rätta sig efter vid utformningen av sina anbud.

Genom att trots detta anta Mobills anbud bröt myndigheten mot likabehandlingsprincipen.

Leverantören, vars anbud placerades på andraplats i utvärderingen, ansågs ha lidit skada av den upphandlande myndighetens överträdelse.

Kammarrätten ansåg därför att det fanns skäl att ingripa mot den aktuella upphandlingen. Eftersom överträdelsen skett i upphandlingens anbudsfas beslutade kammarrätten att förordna om rättelse på så sätt att en ny anbudsprövning skulle göras, vid vilken Mobills anbud skulle förkastas.

Analys
Målet rör en tillämpning av LUK, men antas ha betydelse även för tolkningen av upphandlingsdokument enligt LOU, LUFS och LUF.

Kammarrättens tolkning av vad som avses med upphandlingsdokument utgår från ordalydelsen i LUK 1 kap. 14 § och artikel 5.12 i direktiv 2014/23/EU om tilldelning av koncessioner. Utifrån dessa bestämmelser framgår att upphandlingsdokument ska tolkas brett och omfatta alla dokument där koncessionens innehåll beskrivs eller fastställs.

Utifrån avgörandet framgår att en leverantör kan utgå från att uppgifter som tillhandahålls i eller framkommer av ett upphandlingsverktyg är att anse som obligatoriska krav. Även tekniska meddelanden som inte lagts in av den upphandlande myndigheten blir därmed en del av upphandlingens kravställning.

Att som den upphandlande myndigheten hänvisa till att ett upphandlingsverktyg har utformats av tredje part, och att upphandlingsverktyget uppvisar krav som inte återfinns i upphandlingsdokumentet, är alltså inte tillräckligt för att säkerställa att en uppgift som framgår av upphandlingsverktyget inte är att anse som ett obligatoriskt krav.

En upphandlande myndighet bör därför noga se till att eventuella uppgifter som framgår av ett upphandlingsverktyg inte står i strid med de krav som myndigheten ställer i upphandlingen.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Jönköpings dom den 20 november 2023 i mål nr 1926-23.

Juristpanelen

Läs mer: DokumentationRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Jurist till Inköps- och upphandlings­förvaltningen

Upphandlingsansvarig

Strategisk upphandlare/kategoriledare

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Utvärdering i upphandlingar med breda sortimentUtvärdering i upphandlingar med breda sortiment
”Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg””Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg”
Förslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrundernaFörslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrunderna
Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelserLikabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Rickard : Fel att avvisa överklagande
Domstolen kan ge prövningstillstånd om: Det inte går att bedöma om förvaltningsrättens avgörande är riktigt utan att prövningstillstånd ges (granskningsfall).…
David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…

Senaste inläggen

  • Utvärdering i upphandlingar med breda sortiment
  • ”Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg”
  • Förslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrunderna
  • Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
  • Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet