Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Inför beredskapskrav i avtalen

ExpertkommentarDet pratas mycket nu i Upphandlingssverige om robusta inköp och krisberedskap. Hur kan vi försäkra oss om att samhällsviktiga funktioner fortsätter att levereras när krisen kommer? Jämfört med grannlandet Finland ligger vi långt efter, skriver Magnus Johansson, Företagarna.

| 2024-10-03
Magnus Johansson, Företagarna.

Finland är exempelvis till 80 procent självförsörjande när det gäller livsmedel. Sverige är inte ens i närheten av att vara självförsörjande gällande centrala insatsvaror i våra egna lantbruk. Och det är ju inte så konstigt egentligen, just in time-leveranser har präglat stora delar av Sveriges försörjning i fredstid och har fungerat. Men nu ser omvärlden annorlunda ut.

Hur kan vi då på bästa sätt råda bot på detta och vem bär egentligen ansvaret? Uppenbart är att Sverige måste tillsätta resurser för att kunna bygga upp en trygg försörjning i kristid. I ljuset av detta underlättas det inte av att vi har närmare 4 000 upphandlande organisationer i Sverige. Alla har inte möjlighet att uppfinna hjulet på eget håll. Det måste även finnas incitament för leverantörer till det offentliga att kunna bidra på bästa sätt.

En del ser som lösningen på problematiken att börja kalla hem redan konkurrensutsatt verksamhet. Vi har sett sådana exempel kring LOV där frågorna i och för sig oftast handlat om kampen mot osund konkurrens. Men vad händer om fler verksamheter – utifrån omvärldsfaktorer – börjar utföras i högre grad av egen regi? Det skulle få effekten av det offentliga skulle växa på bekostnad av det privata näringslivet. Men bidrar det verkligen till att lösa Sveriges beredskap inför kris?

Min bedömning är att vi i stället ska blicka inåt på själva avtalskonstruktionerna kopplade till offentlig upphandling. Genom att införa beredskapskrav i avtalen kan vi få till en avtalsbaserad krisberedskap.

Det kommer att komma med en prislapp, men det är nödvändigt om vi ska kunna bygga upp en robust krisberedskap. En sådan avtalskonstruktion skulle förstås inte vara nödvändig i alla typer av upphandlingar, men i vart fall sådana inköp som berör samhällskritisk verksamhet.

Ledordet är här redundans, det vill säga att leverantörerna får rätt förutsättningar och incitament att säkerställa sin kapacitet och därigenom kunna utföra sina uppdrag i situationer utöver normalläget.

Utgångspunkten för att lyckas med en avtalsbaserad krisberedskap är dialog och proportionalitet. En viktig aspekt är att mindre företag kan ha svårt att uppfylla dessa krav, varav dialogen med marknaden blir än mer viktig.

Springer upphandlande organisationer för snabbt fram riskerar näringslivet att inte hänga med. Det kan i stället få negativa konsekvenser på konkurrensen och Sveriges robusthet. Upphandlande organisationer och näringsliv måste därför samverka för att tillsammans stärka Sveriges krisberedskap. Vi måste vara öppna för att det kommer att kosta, men tiden är inne!

Magnus Johansson
Företagarna

Läs mer: BeredskapExpertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025