Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Inför beredskapskrav i avtalen

ExpertkommentarDet pratas mycket nu i Upphandlingssverige om robusta inköp och krisberedskap. Hur kan vi försäkra oss om att samhällsviktiga funktioner fortsätter att levereras när krisen kommer? Jämfört med grannlandet Finland ligger vi långt efter, skriver Magnus Johansson, Företagarna.

| 2024-10-03
Magnus Johansson, Företagarna.

Finland är exempelvis till 80 procent självförsörjande när det gäller livsmedel. Sverige är inte ens i närheten av att vara självförsörjande gällande centrala insatsvaror i våra egna lantbruk. Och det är ju inte så konstigt egentligen, just in time-leveranser har präglat stora delar av Sveriges försörjning i fredstid och har fungerat. Men nu ser omvärlden annorlunda ut.

Hur kan vi då på bästa sätt råda bot på detta och vem bär egentligen ansvaret? Uppenbart är att Sverige måste tillsätta resurser för att kunna bygga upp en trygg försörjning i kristid. I ljuset av detta underlättas det inte av att vi har närmare 4 000 upphandlande organisationer i Sverige. Alla har inte möjlighet att uppfinna hjulet på eget håll. Det måste även finnas incitament för leverantörer till det offentliga att kunna bidra på bästa sätt.

En del ser som lösningen på problematiken att börja kalla hem redan konkurrensutsatt verksamhet. Vi har sett sådana exempel kring LOV där frågorna i och för sig oftast handlat om kampen mot osund konkurrens. Men vad händer om fler verksamheter – utifrån omvärldsfaktorer – börjar utföras i högre grad av egen regi? Det skulle få effekten av det offentliga skulle växa på bekostnad av det privata näringslivet. Men bidrar det verkligen till att lösa Sveriges beredskap inför kris?

Min bedömning är att vi i stället ska blicka inåt på själva avtalskonstruktionerna kopplade till offentlig upphandling. Genom att införa beredskapskrav i avtalen kan vi få till en avtalsbaserad krisberedskap.

Det kommer att komma med en prislapp, men det är nödvändigt om vi ska kunna bygga upp en robust krisberedskap. En sådan avtalskonstruktion skulle förstås inte vara nödvändig i alla typer av upphandlingar, men i vart fall sådana inköp som berör samhällskritisk verksamhet.

Ledordet är här redundans, det vill säga att leverantörerna får rätt förutsättningar och incitament att säkerställa sin kapacitet och därigenom kunna utföra sina uppdrag i situationer utöver normalläget.

Utgångspunkten för att lyckas med en avtalsbaserad krisberedskap är dialog och proportionalitet. En viktig aspekt är att mindre företag kan ha svårt att uppfylla dessa krav, varav dialogen med marknaden blir än mer viktig.

Springer upphandlande organisationer för snabbt fram riskerar näringslivet att inte hänga med. Det kan i stället få negativa konsekvenser på konkurrensen och Sveriges robusthet. Upphandlande organisationer och näringsliv måste därför samverka för att tillsammans stärka Sveriges krisberedskap. Vi måste vara öppna för att det kommer att kosta, men tiden är inne!

Magnus Johansson
Företagarna

Läs mer: BeredskapExpertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…

Senaste inläggen

  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026