Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Hoten mot svenska samhället ökar

ExpertkommentarHoten mot svenska företag och myndigheter ökar ständigt. Våldsbejakande extremister och främmande makt försöker på olika sätt destabilisera demokratin, konstaterar Säpo. Inköpsrådet nya expert Pernilla Norman skriver om Säkerhetsskyddslagen och säkerhetsskyddad upphandling.

| 2022-09-28
Pernilla Norman är advokat vid Advokatfirman LexIT. Foto: Daniel Wadenius.

”Sverige är satt under tryck. Det svenska samhället och våra värderingar utmanas dagligen när våldsbejakande extremister och främmande makt försöker destabilisera demokratin. Den komplexa hotbilden riktar sig mot fundamenten i vårt samhälle och detta behöver beaktas när vi ska bygga ett hållbart totalförsvar”, säger säkerhetspolischefen Charlotte von Essen i Säpos årsbok 2021.

Hoten mot Sverige och svenska företag och myndigheter ökar ständigt och tar sig många olika former. Svenska företag och myndigheter är ständigt utsatta för olika angrepp. Det kan vara allt från fysiska angrepp och företagsspionage till olika former av cyber- och it-attacker. Det kan också vara fråga om att främmande makt genom företag köper upp svenska bolag på fallrepet.

Säpo konstaterar att fler behöver göra mer – fler behöver agera mot säkerhetshoten (såsom beslutsfattare, myndigheter och näringsliv).

Med de ökande hoten mot Sverige och svenska företag, myndigheter och organisationer, ökar också intresset för säkerhetsskyddad upphandling, SUA-upphandling.

I denna inledande krönika lägger jag grunden för området genom att diskutera vad som aktualiserar en SUA-upphandling. När ska en SUA-upphandling göras?

En grundförutsättning för en SUA-upphandling är att Säkerhetsskyddslagen är tillämplig på upphandlingsföremålet i någon utsträckning. Det räcker således inte med att upphandlingsföremålet är skyddsvärt.

Säkerhetsskyddslagen blir tillämplig vid hot mot Sveriges säkerhet. Det är alltså Sveriges säkerhet som ska bedömas vara hotad. Detta innebär en gränsdragning i förhållande till säkerhetshot som kan vara allvarliga men inte hotar Sveriges säkerhet.  

Säkerhetsskydd innebär att genom förebyggande arbete skydda säkerhetskänslig verksamhet hos myndigheter, företag och organisationer mot spioneri, sabotage, terroristbrott och andra brott som kan hota verksamheten.

I fall när offentliga inköp på något sätt berör verksamhet eller information som är säkerhetskänslig eller som avser skyddsobjekt, kan säkerhetsskyddad upphandling behöva genomföras.

En SUA-upphandling är ett samspel mellan upphandlingsrätten och säkerhetsskyddsreglerna. Det är inte en egen upphandlingsprocess, utan ett genomförande av upphandling med iakttagande av processer, analyser, bedömningar, samråd med mera som följer om det finns exempelvis säkerhetsskyddsklassad information i en upphandling eller att säkerhetsskyddad verksamhet eller skyddsobjekt berörs.

En säkerhetsskyddad upphandling ställer större krav på både beställare och leverantörer än en ”vanlig” upphandling. Förfarandena tenderar också att ta längre tid.

Syftet med Säkerhetsskyddslagen är att ha ett starkt skydd mot hot mot Sveriges säkerhet. Detta är av betydelse för myndigheter och företag. Ur ett upphandlingsperspektiv innebär Säkerhetsskyddslagen att det tillkommer ytterligare åtgärder som behöver genomföras, såväl för den upphandlande myndigheten som för leverantörerna. Jag återkommer i dessa expertkommentarer om vad dessa åtgärder och krav kan innebära.

Avslutningsvis vill jag framhålla att ni är varmt välkomna att ställa frågor och föreslå ämnen som ni vill att jag diskuterar i dessa krönikor.

Pernilla Norman
Advokat, Advokatfirman LexIT

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Hoten mot svenska samhället ökar”

  1. Guy Fawkes skriver:
    2022-09-29 kl. 08:15

    Det återstår att se hur mycket ”hoten mot demokratin” kommer att kosta svenskarna framöver, framförallt i form av skadeståndsutbetalningar till obefogat förkastade anbudsgivare till följd av SÄPO:s ”Made in USA” snömos, typ som i det pågående rättsfallet mellan Huawei och PTS.

    Svara

Lämna ett svar till Guy Fawkes Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsansvarig

Strategisk upphandlare/kategoriledare

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Pernilla Norman

Pernilla Norman är advokat vid Advokatfirman LexIT och doktorand vid juridiska institutionen på Stockholms universitet där hon forskar om bland annat offentlig upphandling. Hon har drygt 25 års erfarenhet av att bistå såväl upphandlande myndigheter som leverantörer i upphandlingsrättsliga frågor. Pernilla Norman har också skrivit ett flertal böcker, bland annat i upphandlingsrätt.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

”Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg””Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg”
Förslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrundernaFörslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrunderna
Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelserLikabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Rickard : Fel att avvisa överklagande
Domstolen kan ge prövningstillstånd om: Det inte går att bedöma om förvaltningsrättens avgörande är riktigt utan att prövningstillstånd ges (granskningsfall).…
David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…

Senaste inläggen

  • ”Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg”
  • Förslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrunderna
  • Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
  • Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?