Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Hoten mot svenska samhället ökar

ExpertkommentarHoten mot svenska företag och myndigheter ökar ständigt. Våldsbejakande extremister och främmande makt försöker på olika sätt destabilisera demokratin, konstaterar Säpo. Inköpsrådet nya expert Pernilla Norman skriver om Säkerhetsskyddslagen och säkerhetsskyddad upphandling.

| 2022-09-28
Pernilla Norman är advokat vid Advokatfirman LexIT. Foto: Daniel Wadenius.

”Sverige är satt under tryck. Det svenska samhället och våra värderingar utmanas dagligen när våldsbejakande extremister och främmande makt försöker destabilisera demokratin. Den komplexa hotbilden riktar sig mot fundamenten i vårt samhälle och detta behöver beaktas när vi ska bygga ett hållbart totalförsvar”, säger säkerhetspolischefen Charlotte von Essen i Säpos årsbok 2021.

Hoten mot Sverige och svenska företag och myndigheter ökar ständigt och tar sig många olika former. Svenska företag och myndigheter är ständigt utsatta för olika angrepp. Det kan vara allt från fysiska angrepp och företagsspionage till olika former av cyber- och it-attacker. Det kan också vara fråga om att främmande makt genom företag köper upp svenska bolag på fallrepet.

Säpo konstaterar att fler behöver göra mer – fler behöver agera mot säkerhetshoten (såsom beslutsfattare, myndigheter och näringsliv).

Med de ökande hoten mot Sverige och svenska företag, myndigheter och organisationer, ökar också intresset för säkerhetsskyddad upphandling, SUA-upphandling.

I denna inledande krönika lägger jag grunden för området genom att diskutera vad som aktualiserar en SUA-upphandling. När ska en SUA-upphandling göras?

En grundförutsättning för en SUA-upphandling är att Säkerhetsskyddslagen är tillämplig på upphandlingsföremålet i någon utsträckning. Det räcker således inte med att upphandlingsföremålet är skyddsvärt.

Säkerhetsskyddslagen blir tillämplig vid hot mot Sveriges säkerhet. Det är alltså Sveriges säkerhet som ska bedömas vara hotad. Detta innebär en gränsdragning i förhållande till säkerhetshot som kan vara allvarliga men inte hotar Sveriges säkerhet.  

Säkerhetsskydd innebär att genom förebyggande arbete skydda säkerhetskänslig verksamhet hos myndigheter, företag och organisationer mot spioneri, sabotage, terroristbrott och andra brott som kan hota verksamheten.

I fall när offentliga inköp på något sätt berör verksamhet eller information som är säkerhetskänslig eller som avser skyddsobjekt, kan säkerhetsskyddad upphandling behöva genomföras.

En SUA-upphandling är ett samspel mellan upphandlingsrätten och säkerhetsskyddsreglerna. Det är inte en egen upphandlingsprocess, utan ett genomförande av upphandling med iakttagande av processer, analyser, bedömningar, samråd med mera som följer om det finns exempelvis säkerhetsskyddsklassad information i en upphandling eller att säkerhetsskyddad verksamhet eller skyddsobjekt berörs.

En säkerhetsskyddad upphandling ställer större krav på både beställare och leverantörer än en ”vanlig” upphandling. Förfarandena tenderar också att ta längre tid.

Syftet med Säkerhetsskyddslagen är att ha ett starkt skydd mot hot mot Sveriges säkerhet. Detta är av betydelse för myndigheter och företag. Ur ett upphandlingsperspektiv innebär Säkerhetsskyddslagen att det tillkommer ytterligare åtgärder som behöver genomföras, såväl för den upphandlande myndigheten som för leverantörerna. Jag återkommer i dessa expertkommentarer om vad dessa åtgärder och krav kan innebära.

Avslutningsvis vill jag framhålla att ni är varmt välkomna att ställa frågor och föreslå ämnen som ni vill att jag diskuterar i dessa krönikor.

Pernilla Norman
Advokat, Advokatfirman LexIT

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Hoten mot svenska samhället ökar”

  1. Guy Fawkes skriver:
    2022-09-29 kl. 08:15

    Det återstår att se hur mycket ”hoten mot demokratin” kommer att kosta svenskarna framöver, framförallt i form av skadeståndsutbetalningar till obefogat förkastade anbudsgivare till följd av SÄPO:s ”Made in USA” snömos, typ som i det pågående rättsfallet mellan Huawei och PTS.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Pernilla Norman

Pernilla Norman är advokat vid Advokatfirman LexIT och doktorand vid juridiska institutionen på Stockholms universitet där hon forskar om bland annat offentlig upphandling. Hon har drygt 25 års erfarenhet av att bistå såväl upphandlande myndigheter som leverantörer i upphandlingsrättsliga frågor. Pernilla Norman har också skrivit ett flertal böcker, bland annat i upphandlingsrätt.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt