Statens servicecenter inleder ett utvecklingsprogram i syfte att ge deltagarna konkreta verktyg för att utveckla sina inköpsprocesser. Projektet startar i april och sträcker sig fram till november.
– Ambitionen är att inspirera och motivera myndigheter till att effektivisera e-handelsarbetet, säger Joakim Persson, projektledare vid Statens servicecenter.
Målet är att deltagande myndigheter ska få konkreta råd och stöd för att utveckla och förbättra sina inköpsprocesser.
– Vi kommer att ge behovsanpassade verktyg och stöd under resans gång.
Joakim Persson hoppas att många servicecenterkunder kommer att anmäla sig:
– Vi kan se att det finns ett behov hos många av att lära sig mer inom detta område. Intresset är stort.
För att bidra med kunskap och inspiration har flera andra myndigheter bjudits in för att dela med sig av kompetens inom respektive områden. Digg, Upphandlingsmyndigheten, Försäkringskassan och Kammarkollegiet medverkar.
Deltagarna kommer att träffas flera gånger, både fysiskt och via digitala möten. Arbetet kommer att följas upp och utvärderas för att summera resultat och erfarenheter.
– Det blir även en del arbete på egen hand med olika uppdrag och aktiviteter mellan träffarna.
Än finns det några dagar att agera för myndigheter som är intresserade av utvecklingsprogrammet. Sista anmälningsdag är den 14 februari.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer