Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Helhetsgrepp mot antibiotikaresistens

Med Upphandlingsmyndighetens kriterier som grund är Region Stockholm den vårdgivare som kommit längst i arbetet med miljökrav vid upphandling av läkemedel till slutenvården. Särskilt fokus har lagts på leverantörer av antibiotika.

| 2020-12-09
Charlotta Brask, hållbarhetschef, Region Stockholm.

En genomgång av Läkemedelsvärlden visar annars att det gått trögt bland regionerna i gemen att ta till sig myndighetens hållbarhetskriterier inom produktgrupp läkemedel.

Men Region Stockholm har använt sig av kriterierna i kombination med egenformulerade krav vid en större upphandling som täcker ungefär en tredjedel av den antibiotika som används vid Stockholmssjukhusen.

Hållbarhetschefen Charlotta Brask pekar på den upphandlingen som ett led i en strävan att ligga i framkant i arbetet mot antibiotikaresistens som präglar regionens inköp som helhet.

-Vi har valt att ställa högre krav på antibiotika och det är en del av vårt arbete mot antibiotikaresistens som är en lika viktig fråga att hantera som klimatförändringar och utarmning av biologisk mångfald. Det gäller inte bara läkemedelsinköp – vi arbetar också aktivt för en låg användning av antibiotika inom djurproduktion genom att ställa krav i upphandlingar av livsmedel och måltidstjänster, säger Charlotta Brask, som är hållbarhetschef i Region Stockholm.

-VI har även ställt egna miljökrav för antibiotika utöver de som finns med i Upphandlingsmyndighetens spjutspetsnivå. Leverantörer ges mervärde om de redovisar analyser av aktiv läkemedelssubstans i utsläppsvatten från tillverkningen.

För andra läkemedelskategorier har regionen använt sig av krav motsvarande basnivå utifrån Upphandlingsmyndighetens kriterier med en uppdelning på tre nivåer – bas, avancerad och spjutspets.

Kopplingen mellan utsläpp och antibiotikaresistens lyfts fram i de beskrivningar som Upphandlingsmyndigheten gör i anslutning till publicerade kriterier.

Det kan handla om otillräcklig rening av processvatten från tillverkningsindustrier som ger problem i närområdet med påverkan på djur och andra organismer och riskerar att utveckla antibiotikaresistenta bakterier.

-Kontroll av kravuppfyllnad är väldigt viktigt för att säkerställa att arbetet med att ställa hållbarhetskrav i upphandling blir trovärdigt och ger önskad effekt, säger Charlotta Brask.

Hur kommer ni att gå vidare?

-Inriktningen är att utveckla vårt kravställande och gradvis skärpa dem. Där behöver vi jobba mycket med kunskapsåterkoppling kring de krav som vi ställt för att se hur vi kan gå vidare med att utveckla kraven.

Vad kan du ge för råd till andra regioner?

-Jag tror det är viktigt för att komma igång att utreda ordentligt vilka krav som är rimliga att ställa och sedan även ha resurser för att genomföra uppföljningar.

-För oss har det varit viktigt med en ordentlig marknadsanalys och dialog med leverantörerna för att veta att de kan leva upp till kraven, vilket är extra viktigt när det gäller produkter som vi absolut inte kan vara utan. Vi har också fått in bra med anbud och är nöjda med konkurrensen. När det gäller läkemedel har vi ännu inte upplevt kraven som kostnadsdrivande, säger Charlotta Brask.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling HållbarhetLäkemedelUpphandlingsmyndigheten

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud