Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Har koll på IOP

Dialog och tydliga, genomarbetade riktlinjer har hjälpt Örebro kommun att skapa ordning kring IOP-överenskommelser och inte minst när sådana kan vara lämpliga.

| 2022-06-22
Anna Fogel, Örebro kommun.

Riktlinjerna beslutades för två år sedan efter förslag från en brett sammansatt arbetsgrupp och med ett remissförfarande inför den slutliga versionen.

De ger bland annat en överblick om IOP, idéburet offentligt partnerskap, som samverkansmodell, tydliggör vilka kriterier som ska vara uppfyllda för att en specifik överenskommelse ska bli aktuell för Örebro kommun och innehåller rutiner för rådgivning inom kommunorganisationen.

-Riktlinjerna har hjälpt oss som organisation att vara tydligare, både internt och externt, i vilka lägen IOP är en lämplig samverkansmodell – och när den inte är det. När vi för dialog med civilsamhällsaktörer om samverkan kan vi använda riktlinjerna som stöd för att bena ut om IOP är en möjlig väg att gå, säger Anna Fogel, Örebro kommuns samordnare för kontakter med civilsamhället.

Generellt ser Örebro kommun IOP som alternativ vid komplexa utmaningar, där ett långsiktigt samarbete i partnerskap med en idéburen aktör kan bidra till mervärde för målgruppen.

Kommunen hade fem IOP-överenskommelser när riktlinjerna togs fram utifrån ett behov att sprida kunskap kring samverkansmodellen.

Anna Fogel lyfter fram behovet av dialog som centralt i riktlinjerna.

-Det är viktigt att båda parter är införstådda med att ett partnerskap är något som kräver arbete, inte minst i form av dialog. Verksamheten ska ägas av båda och anpassas efter behov vilket kräver att man gemensamt styr och följer upp verksamheten kontinuerligt.

-IOP är på det sättet inte alltid en så enkel lösning, men kan ge väldigt goda resultat om man ser varandra som jämbördiga parter, bidrar med sina olika resurser och är beredda att prova sig fram. 

Vad möter du för missuppfattningar om IOP?

-En missuppfattning är att det är något man ansöker om, ungefär som ett flerårigt bidrag. När det gäller IOP är det istället viktigt att ha en dialog om den gemensamma utmaningen och spåna tillsammans kring vilken modell som skulle vara lämplig i just det här fallet. Ibland kan föreningsbidrag, sociala investeringar eller upphandling vara bättre alternativ, säger Anna Fogel.

Hon skulle önska en tydligare lagstiftning för IOP, men tillägger:

–Jag tänker också att vi som kommuner lär oss av varandra, testar oss fram och utvecklar modellen sakta men säkert inom det utrymme för IOP som redan finns utifrån kommunallagen, LOU och EU:s statsstödsregler.

Göteborg är en kommun som hänvisar till Örebro kommuns riktlinjer som kunskapskälla. I Örebro kan en översikt av riktlinjerna bli aktuell nästa år.

–I riktlinjerna för IOP finns inskrivet att de bör utvärderas och vid behov revideras senast 2023. Behov av revidering har inte påtalats varken från någon förvaltning eller civilsamhällsaktör, men politiken bör ta ställning till om de ska revideras eller ej under 2023. Det pågår också ett arbete inom kommunen med att minska antalet styrsignaler, vilket kan komma att påverka riktlinjerna framöver, säger Anna Fogel.

Läs mer: Upphandling IOPÖrebro kommun

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt