Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Har koll på IOP

Dialog och tydliga, genomarbetade riktlinjer har hjälpt Örebro kommun att skapa ordning kring IOP-överenskommelser och inte minst när sådana kan vara lämpliga.

| 2022-06-22
Anna Fogel, Örebro kommun.

Riktlinjerna beslutades för två år sedan efter förslag från en brett sammansatt arbetsgrupp och med ett remissförfarande inför den slutliga versionen.

De ger bland annat en överblick om IOP, idéburet offentligt partnerskap, som samverkansmodell, tydliggör vilka kriterier som ska vara uppfyllda för att en specifik överenskommelse ska bli aktuell för Örebro kommun och innehåller rutiner för rådgivning inom kommunorganisationen.

-Riktlinjerna har hjälpt oss som organisation att vara tydligare, både internt och externt, i vilka lägen IOP är en lämplig samverkansmodell – och när den inte är det. När vi för dialog med civilsamhällsaktörer om samverkan kan vi använda riktlinjerna som stöd för att bena ut om IOP är en möjlig väg att gå, säger Anna Fogel, Örebro kommuns samordnare för kontakter med civilsamhället.

Generellt ser Örebro kommun IOP som alternativ vid komplexa utmaningar, där ett långsiktigt samarbete i partnerskap med en idéburen aktör kan bidra till mervärde för målgruppen.

Kommunen hade fem IOP-överenskommelser när riktlinjerna togs fram utifrån ett behov att sprida kunskap kring samverkansmodellen.

Anna Fogel lyfter fram behovet av dialog som centralt i riktlinjerna.

-Det är viktigt att båda parter är införstådda med att ett partnerskap är något som kräver arbete, inte minst i form av dialog. Verksamheten ska ägas av båda och anpassas efter behov vilket kräver att man gemensamt styr och följer upp verksamheten kontinuerligt.

-IOP är på det sättet inte alltid en så enkel lösning, men kan ge väldigt goda resultat om man ser varandra som jämbördiga parter, bidrar med sina olika resurser och är beredda att prova sig fram. 

Vad möter du för missuppfattningar om IOP?

-En missuppfattning är att det är något man ansöker om, ungefär som ett flerårigt bidrag. När det gäller IOP är det istället viktigt att ha en dialog om den gemensamma utmaningen och spåna tillsammans kring vilken modell som skulle vara lämplig i just det här fallet. Ibland kan föreningsbidrag, sociala investeringar eller upphandling vara bättre alternativ, säger Anna Fogel.

Hon skulle önska en tydligare lagstiftning för IOP, men tillägger:

–Jag tänker också att vi som kommuner lär oss av varandra, testar oss fram och utvecklar modellen sakta men säkert inom det utrymme för IOP som redan finns utifrån kommunallagen, LOU och EU:s statsstödsregler.

Göteborg är en kommun som hänvisar till Örebro kommuns riktlinjer som kunskapskälla. I Örebro kan en översikt av riktlinjerna bli aktuell nästa år.

–I riktlinjerna för IOP finns inskrivet att de bör utvärderas och vid behov revideras senast 2023. Behov av revidering har inte påtalats varken från någon förvaltning eller civilsamhällsaktör, men politiken bör ta ställning till om de ska revideras eller ej under 2023. Det pågår också ett arbete inom kommunen med att minska antalet styrsignaler, vilket kan komma att påverka riktlinjerna framöver, säger Anna Fogel.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling IOPÖrebro kommun

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud