Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Har koll på IOP

Dialog och tydliga, genomarbetade riktlinjer har hjälpt Örebro kommun att skapa ordning kring IOP-överenskommelser och inte minst när sådana kan vara lämpliga.

| 2022-06-22
Anna Fogel, Örebro kommun.

Riktlinjerna beslutades för två år sedan efter förslag från en brett sammansatt arbetsgrupp och med ett remissförfarande inför den slutliga versionen.

De ger bland annat en överblick om IOP, idéburet offentligt partnerskap, som samverkansmodell, tydliggör vilka kriterier som ska vara uppfyllda för att en specifik överenskommelse ska bli aktuell för Örebro kommun och innehåller rutiner för rådgivning inom kommunorganisationen.

-Riktlinjerna har hjälpt oss som organisation att vara tydligare, både internt och externt, i vilka lägen IOP är en lämplig samverkansmodell – och när den inte är det. När vi för dialog med civilsamhällsaktörer om samverkan kan vi använda riktlinjerna som stöd för att bena ut om IOP är en möjlig väg att gå, säger Anna Fogel, Örebro kommuns samordnare för kontakter med civilsamhället.

Generellt ser Örebro kommun IOP som alternativ vid komplexa utmaningar, där ett långsiktigt samarbete i partnerskap med en idéburen aktör kan bidra till mervärde för målgruppen.

Kommunen hade fem IOP-överenskommelser när riktlinjerna togs fram utifrån ett behov att sprida kunskap kring samverkansmodellen.

Anna Fogel lyfter fram behovet av dialog som centralt i riktlinjerna.

-Det är viktigt att båda parter är införstådda med att ett partnerskap är något som kräver arbete, inte minst i form av dialog. Verksamheten ska ägas av båda och anpassas efter behov vilket kräver att man gemensamt styr och följer upp verksamheten kontinuerligt.

-IOP är på det sättet inte alltid en så enkel lösning, men kan ge väldigt goda resultat om man ser varandra som jämbördiga parter, bidrar med sina olika resurser och är beredda att prova sig fram. 

Vad möter du för missuppfattningar om IOP?

-En missuppfattning är att det är något man ansöker om, ungefär som ett flerårigt bidrag. När det gäller IOP är det istället viktigt att ha en dialog om den gemensamma utmaningen och spåna tillsammans kring vilken modell som skulle vara lämplig i just det här fallet. Ibland kan föreningsbidrag, sociala investeringar eller upphandling vara bättre alternativ, säger Anna Fogel.

Hon skulle önska en tydligare lagstiftning för IOP, men tillägger:

–Jag tänker också att vi som kommuner lär oss av varandra, testar oss fram och utvecklar modellen sakta men säkert inom det utrymme för IOP som redan finns utifrån kommunallagen, LOU och EU:s statsstödsregler.

Göteborg är en kommun som hänvisar till Örebro kommuns riktlinjer som kunskapskälla. I Örebro kan en översikt av riktlinjerna bli aktuell nästa år.

–I riktlinjerna för IOP finns inskrivet att de bör utvärderas och vid behov revideras senast 2023. Behov av revidering har inte påtalats varken från någon förvaltning eller civilsamhällsaktör, men politiken bör ta ställning till om de ska revideras eller ej under 2023. Det pågår också ett arbete inom kommunen med att minska antalet styrsignaler, vilket kan komma att påverka riktlinjerna framöver, säger Anna Fogel.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling IOPÖrebro kommun

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna