Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Handskar i hållbarhetens tecken

Ett nytt avtal för operationshandskar har börjat gälla inom Region Stockholm. Regional samverkan med nationell samordning stärker migrantarbetares rättigheter vid fabriker i Malaysia.

| 2020-08-12
Produktion av handskar till vården, Kathleen McCaughey.

-Det har funnits en form av skuldslaveri kopplat till rekryteringen av migrantarbetare som är förfärlig. Med avtalet ställer vi tydliga ska-krav och leverantörerna har redan vid anbud behövt verifiera att det är fabrikerna – och inte de anställda – som ska stå för rekryteringskostnader, säger Kathleen McCaughey, strateg för hållbara leveranskedjor i Region Stockholm.

De senaste avtalen för handskar – ett  för undersökningshandskar från 1 juni ifjol och det för operationshandskar av något högre kvalitet  med avtalsstart 1 april i år – har växt fram med hårdare krav på arbetsvillkoren i Malaysia där merparten av den globala handskproduktionen sker.

De svenska regionvårdgivarna har länge haft kännedom om problemen med migranter som rekryteras från bland annat Bangladesh och Nepal.

Men ”verktyg” för att klara efterlevnad av avtalsvillkor har till stor del saknats.

-För två år sedan uppmärksammade internationella medier situationen vid en del fabriker i Malaysia och utifrån det har vi från regionnivå i Sverige under ledning av Region Östergötland kunnat genomföra ett flertal revisioner på plats i landet. Det har gett oss kunskap och underlag för att driva på förändringar med de avtalsvillkor som nu börjat gälla, säger Kathleen McCaughey

Runt 60 miljoner kronor omsluter handskinköpen i Region Stockholm under ett normalår, men under coronapandemin har behovet ökat.

I det regionsamarbete som finns för hållbara leveranskedjor, med stöd från ett nationellt samordningskansli, har de offentliga vårdgivarna delat upp ansvaret för att bevaka de olika produktkategorier som har beteckningen ”högrisk” gällande hållbarhet.

Fokus läggs inom fyra hållbarhetsområden: miljö, mänskliga rättigheter, arbetsvillkor och bekämpning av korruption.

Just handskar är ett ansvar för Sydöstra sjukvårdsregionen (Östergötland, Jönköping, Kalmar) och modellen bygger på ett ansvar för riskanalyser och uppföljning.

-Att vi fått resurser att göra revisioner på plats i Asien ger en god grund för att kunna driva avvikelsehantering och att sätta in åtgärder vid kontraktsbrott. Kraven som vi ställt i den senaste upphandlingar var fler än tidigare och med goda möjligheter att verifiera vid utvärderingen av anbud.

Samtidigt innehåller de nya avtalen inte bara ”piska” utan även inslag av ”morot”.

-En särskild bonus har utgått om leverantörer kunnat visa bra uppföljningssystem i sina leveranskedjor. Att ha koll på kedjorna kräver resurser och därför var det naturligt att använda en modell som ger möjlighet att konkurrera även om man legat något högre i pris, säger Kathleen McCaughey.

Kritiker mot de usla förhållandena på fabrikerna i Malaysia – där en ”rekryteringsskuld” på upp till 5000 dollar kan förekomma med risk för livslång skuldsättning för fattiga migranter – kan hävda att det vore bättre med andra leverantörsmarknader.

Men Kathleen McCaughey tror på förbättringar genom kravställning:

-Det är svenska bolag eller säljbolag som vi tecknar avtal med,  men vi har ju ingen laglig rätt att kräva bojkott av underleverantörer från ett specifikt land. Och jag tror även det är bättre för arbetsvillkoren att vi driver på för en förändring.

Läs mer: Upphandling HandskarHållbarhetRegion Stockholm

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist