Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Håll koll på leveranskedjan!

ExpertkommentarPå senare tid har det seglat upp många initiativ som har en gemensam nämnare – nämligen behovet av att ha koll på leveranskedjan. I hållbarhetssvängen pratar vi om hållbara leveranskedjor och då menar vi risker som kan kopplas till den kedja av leverantörer som finns bakom de varor och tjänster vi upphandlar och konsumerar, skriver Peter Nohrstedt.

| 2021-11-08
Inköpsrådets expert Peter Nohrstedt, hållbarhetschef på Adda Inköpscentral.

Det handlar om att ta reda på till exempel en produkts livscykel hela vägen från att råvaror utvinns och förädlas till att produkten kommer till slutkund. Finns det risk för brott mot mänskliga eller arbetstagares rättigheter? Eller för miljöförstörelse i form av utsläpp till mark, vatten eller luft i tillverkningslandet? Eller kan det förekomma korruption?

Dessa risker kommer till uttryck i många upphandlande myndigheters kontraktsvillkor. Där uttrycker man också hur leverantören ska säkerställa att dessa krav efterlevs under kontraktstiden. Gott så! Men nu har vi plötsligt fått fler initiativ som slåss om att kontrollera leveranskedjan.

Det första jag tänker på är Europeiska kommissionens kommande förslag om hållbar bolagsstyrning som kommer att innehålla krav på så kallad tillbörlig aktsamhet (due diligence) för människor, miljö och samhälle. Förslaget kommer att innebära att företag över en viss storlek ska identifiera, förhindra, begränsa och redogöra för hur de hanterar faktisk och potentiell negativ påverkan i sina leveranskedjor.

Ett företag som till exempel har tillverkning i länder med hög risk för kränkningar av mänskliga rättigheter och arbetstagares rättigheter behöver alltså visa hur man hanterar dessa risker. Detta tangerar det vi sedan drygt tio år har tagit hänsyn till i många offentliga upphandlingar. Nu blir det alltså lagkrav på att företagen ska ha koll på leveranskedjorna.

Det andra jag tänker på är ytterligare ett lagförslag från EU som heter Internationellt upphandlingsinstrument (IPI) och som min kollega Åsa Edman tidigare har skrivit om i Inköpsrådet (Upphandling vapen i striden om handel).

Oavsett vad vi tycker om  denna extra administration och hur den eventuellt hotar framtida försörjning av varor och tjänster så handlar det om krav på att ha koll på leveranskedjan.

En upphandlande myndighet måste, enligt lagförslaget, kräva att leverantörerna redogör för hur stor andel av kontraktet som läggs ut på underleverantörer från eller som tillverkas i ett område som omfattas av ett IPI-beslut. Kunskap om leveranskedjan är nyckeln till regelefterlevnad.

Det tredje jag tänker på är en följd av pandemin. Ordet försörjningskedja har hamnat på mångas läppar efter 1,5 års pandemi som avslöjat en hel del luckor i Sveriges krisberedskap. Något som kollegorna Eva-Lotta Löwstedt Lundell, Olof Molander och Charlotte Murray föreläst om (https://www.adda.se/aktuellt/sa-skapar-du-en-stark-forsorjningskedja/ ) samt Olof Molanders artikel i Dagens Samhälle – ”Det krävs ett holistiskt synsätt om vi ska få resiliens i försörjningskedjorna” (Så skapas en samordnad försörjningsberedskap – Dagens Samhälle.)

Hur ska vi se till att vi inte hamnar i samma situation igen med brist på viktiga varor som personlig skyddsutrustning när krisen står för dörren nästa gång? Inte helt otippat, kommer behovet av att ha koll på sin leveranskedja upp som gubben i lådan.

Hur ser leveranskedjan ut? Var finns produktionen? Finns det kritiska råvaror i kedjan? Vilken produktionskapacitet har fabriken, logistik och transport och finns redundans inbyggt i kedjan? Alla är exempel på angelägna frågor för att kunna hantera risker, säkra försörjningen och begränsa negativa effekter vid en kris.

Så kära upphandlande myndigheter och leverantörer – nu, om inte förr, så är det hög tid att hålla koll på leveranskedjan!

Peter Nohrstedt
hållbarhetschef, Adda Inköpscentral 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: ExpertkommentarHållbarhet

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Peter Nohrstedt

Peter Nohrstedt har jobbat med hållbar upphandling i mer än 20 år. Från EKU-delegationen 2001 via elva år på Miljöstyrningsrådet som ansvarig för det nationella miljökravsverktyget och sedan 2015 på Adda Inköpscentral där han är hållbarhetschef.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt